ماراتن در جزیره رنگ ها

به گزارش وبلاگ به آبادی، رقابت های ماراتن قشم در دو بخش مردان و زنان در جزیره هرمز برگزار گردید.

ماراتن در جزیره رنگ ها

ماراتن در جزیره رنگ ها

جزیره هرمز شاید تا همین هفت سال پیش آن چنان شناخته شده نبود. شاید تعداد بسیار محدودی از گردشگران حرفه ای و اهالی جنوب آن را می شناختند و گاهی به آن سفر می کردند. با این حال در سال های گذشته و افزایش گردشگری به این جزیره باعث افتادن نام آن بر سر زبان ها و حضور هزاران گردشگر در فصول سرد آن در هرمز شده است. با این حال هنوز هم جزیره رنگ ها و دیدنی های بسیار بستر مناسبی است برای کارهای گسترده در زمینه های مختلف و پتانسیل بالایی برای پرداختن دارد.

برگزاری رقابت های نیمه ماراتن بانوان در این جزیره زیبا هم یکی از همین کارها بود. هرمزی که این روزها آب و هوای بهاری و به شدت مطبوعی دارد، یکی از بهترین نقاط ایران برای برگزاری رقابت های دو ماراتن و نیمه مارتن قهرمانی کشور بود که به خوبی از جانب مسئولین هم انتخاب شد.

هرمز جزیره است در هشت کیلومتری بندرعباس که حالت بیضی شکل دارد و مملو از کوه های رنگارنگ، آتشفشانی و گنبدهای نمکی است. بومی هایش البته از ابتدا در آن سکونت نداشتند و از شهری نزدیکی های بندرعباس که قرن ها پیش با همین نام وجود داشته زندگی می کردند. با این حال بعدها به دلیل منازعات سیاسی و تخریب شهرشان به این جزیره مهاجرت کردند و به مرور زمان تمام جزیره را به نام شهر گذشته خود نامگذاری کردند.

هرمز حالا رفته رفته تبدیل به یکی از پر تردد ترین جزیره های خلیج فارس تبدیل می گردد و حالا آنقدر برجسته شده که بجای قشم و کیش، میزبان تورنمتی در سطح کشور شده است و برای دومین بار میزبانی از این رقابت ها را بر عهده دارد.

  • رقابت نیمه ماراتن زنان

    دومین دوره مسابقات دو نیمه ماراتن بانوان کشور پنجشنبه در این جزیره زیبا برگزار گردید. در این مسابقه که 42 دونده از سراسر کشور حضور داشتند، پریسا عرب دونده ملی پوش تیم تهران با زمان یک ساعت و بیست و پنج دقیقه زودتر از سایر حریفان از خط سرانجام گذشت و قهرمان این رقابت ها شد. پریسا عرب در مسابقات دو نیمه ماراتن سال قبل جزیره هرمز نیز به مقام قهرمانی رسیده بود. بهاره دنیا تیغ از تیم سیستان بلوچستان با زمان یک ساعت و سی و سه دقیقه نایب قهرمان شد و افسانه فریدی از تیم خراسان رضوی با زمان یک ساعت سی و چهار دقیقه صندلی سوم را به خود اختصاص داد.

    مسابقه دو نیمه ماراتن بانوان در جزیره هرمز به مسافت 21 کیلومتر و با حضور 42 شرکت نماینده از سراسر کشور برگزار گردید.

    نفرات اول تا سوم این مسابقه به ترتیب 14، 10 و 7میلیون تومان جایزه نقدی دریافت کردند. -

    • بازتاب های فرهنگی، اجتماعی و مالی

      سرعت پخش شدن نام هرمز در این سال ها آنقدر زیاد بوده که در بسیاری از زمینه ها از سرعت ایجاد زیرساخت ها بیشتر شده است. به همین خاطر شاید برگزاری چنین مسابقاتی به اندازه شبکه های اجتماعی و تبلیغ مداوم سفر به این جزیره تاثیر گذار نباشد. با این حال برگزاری یک رقابت ورزشی به خصوص در سطح بانوان و تماشای از نزدیک آن توسط زنان و دختران جزیره، می تواند تاثیر شگرفی در آینده آن ها داشته باشد. اینکه تعدادی از آن ها با چشم های خودشان از نزدیک ببیند که یک زن می تواند چنین قابلیت هایی داشته باشد و شاید به ذهن اندکی از آن ها برسد که حتی بخواهند راهی بجز آبا و اجداشان را طی نمایند.

      از طرف دیگر برگزاری این رویدادها می تواند ورزشکاران را هم با شرایط، آب و هوا و شرایط مناسب این جزیره برای برگزاری تمرینات در فصول سرد سال آشنا کند. البته که هرمز هنوز یک هتل خوب و قابل قبول هم ندارد و در بسیاری از زمینه ها فاقد زیر ساخت های لازم را ندارد. زیر ساخت هایی که اگر فراهم گردد می تواند هرمز را مانند کیش و قشم به یکی از دنج ترین و صد البته زیباترین میزبانان تمرینات تیم ها و رشته های مختلف در ماه های سرد سال تبدیل کند.

      به همین ترتیب مسائل مالی و شغل بسیاری از اهالی این جزیره هم تا حدود زیادی حل خواهد شد. اهالی که شرایط صیدشان حال و روز خوبی ندارد و تنها به رونق گردشگری در ماه های سرد سال چشم دوخته اند که به هیچ وجه پایدار نیست و نمی توانند به چشم یک شغل کامل به آن نگاه نمایند.

      پنجمین دوره مسابقات دو ماراتن جام هرمز

      قهرمانی فرجی در غیاب مرادی!

      پنجمین دوره مسابقه دو ماراتن قهرمانی کشور (جام هرمز) هم روز آدینه برگزار گردید و در سرانجام محمد فرجی از استان خراسان رضوی با زمان 2:37:45 ساعت به عنوان قهرمانی رسید و تیم کردستان نیز به عنوان نخست دست یافت.

      علی اکبر بذری از استان خراسان شمالی با زمان 2:39:22 ساعت نایب قهرمان شد و سیدطاها غفاری از استان کردستان نیز با رکورد 2:39:58 به مقام سومی رسید.

      در بخش تیمی نیز استان کردستان در صندلی نخست ایستاد، مرکزی دوم شد و استان فارس نیز به مقام سومی دست یافت.

      فرجی در حالی قهرمانی این رقابت ها را از آن خود کرد که سرشناس ترین ماراتن کار ایران

      • حواشی جالب ماراتن هرمز

        خط آغاز مسابقه پنجمین دوره مسابقات دو ماراتن قهرمانی کشور در حالی شکل گرفت که مسئولین فدراسیون دو ومیدانی این بار پا به پای ورزشکاران مسافتی را به رسم قدردانی از حضور اهالی جزیره هرمز و همچنین قهرمانان و ورزشکاران این ماده دو و میدانی دویدند. مجید کیهانی، رییس فدراسیون دو و میدانی، هاشم صیامی، دبیر فدراسیون، و حمیدرضا فردین پور، نایب رییس فدراسیون در خط آغاز مسابقه حاضر شدند. کیهانی در امتداد جهت مسابقه مسافتی بیش از 20 کیلومتر را دوید و در طول جهت مسابقه ماراتن به تشویق قهرمانان پرداخت.

        برابر آیین نامه مصوب برگزاری این دوره از مسابقات جام هرمز به نفر اول این رقابت 200 میلیون ریال، نفر دوم 120 میلیون ریال، نفر سوم 70 میلیون ریال، نفر چهارم چهل میلیون ریال، نفر پنجم 30 میلیون ریال، نفر ششم 20 میلیون ریال و نفرات هفتم تا دهم نیز مبلغ 10 میلیون ریال جایزه اهدا شد.

        همچنین همچنین به جز اهدای جایزه های میلیونی به نفرات برتر آقایان و بانوان به 20 نفر از دوندگان ماراتن و 10 نفر از بانوان دونده در نیمه ماراتن که طی زمان معین شده 3 ساعت و 30 دقیقه در ماراتن و 1 ساعت و 30 دقیقه نیمه ماراتن پیروز به عبور از خط سرانجام شده بوندند، جایزه نقدی دومیلیون و پانصدهزار ریالی نیز اهدا شد.

منبع: ایران ورزشی

به "ماراتن در جزیره رنگ ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماراتن در جزیره رنگ ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید