کرونا ترمز فروش تلفن هوشمند را در دنیا کشید

به گزارش وبلاگ به آبادی، شیوع کرونا ضربه ای سنگین به اقتصاد دنیا وارد کرد و در این میان بازار فروش تلفن هوشمند نیز از پس لرزه های این دردسر عظیم در امان نمانده است. مؤسسات پژوهشی مختلف با رصد بازار تلفن هوشمند دنیا عنوان کردند که این بازار در سه ماهه نخست امسال میلادی بیشترین کاهش میزان فروش سالانه را تا به امروز تجربه نموده است.

کرونا ترمز فروش تلفن هوشمند را در دنیا کشید

نگاهی به بازار تلفن هوشمند

یکی از این مؤسسات پژوهشی، IDC است که در تازه ترین گزارش خود آورده است میزان فروش تلفن هوشمند جهان در سه ماهه نخست امسال میلادی (ژانویه تا مارس)، کاهشی 11.7درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است و کل شرکت های تولیدنماینده تلفن هوشمند درمجموع تنها پیروز به فروش 276میلیون دستگاه تلفن هوشمند در این مدت شده اند. این در حالی است که در سه ماهه نخست سال 2019 میلادی، میزان فروش تلفن هوشمند در جهان نسبت به مدت مشابه سال 2018 میلادی اگرچه کاهش 6.6درصدی داشته و تعداد کل تلفن های هوشمندی که دراین مدت به فروش رسیده 312میلیون دستگاه بوده است، اما مقایسه ارقام سه ماهه نخست 2019 و 2020 و همچنین نگاهی به آمار سال های گذشته نشان می دهد که این رقم، عظیمترین کاهش فروش تلفن همراه در جهان - تا به امروز - را نشان می دهد.

نابیلا پوپال مدیرتحقیقاتی شرکت IDCدراین باره گفت: مسئله ای که ابتدا تصور می شد تنها به کاهش عرضه در چین ختم می گردد، حالا به یک معضل و بحران مالی جهانی تبدیل شده و در سه ماهه نخست سال 2020 شاهد کاهش تقاضا در جهان نیز بوده ایم.

وی ادامه داد: درست زمانی که چین از معضل کرونا تا حد زیادی نجات پیدا کرد و زنجیره تأمین در چین شروع به کار کرد، اقتصادهای عظیم جهان وارد مرحله قرنطینه شدند و به دلیل خانه نشینی مردم، میزان تقاضای خرید این وسایل دیجیتال کاهش یافت.

پوپال اضافه کرد: امروزه کاربران برای خرید بسیار محتاط شده اند و این کاهش تقاضا در کنار قرنطینه و بسته شدن بسیاری از فروشگاه ها در سراسر جهان، بر این بازار تأثیرگذار بوده اند.

صدرنشینی سامسونگ

اما در بازار راکد تلفن هوشمند سهم هریک از برندهای مطرح این حوزه چقدر بوده است؟ با وجود کاهش فروش جهانی تلفن هوشمند، سامسونگ با سهم 21درصدی بازار، صندلی نخست را به خود اختصاص داد و پیروز شد در سه ماهه نخست امسال میلادی 58.3میلیون دستگاه تلفن هوشمند را به فروش برساند. هرچند این رقم نشان از کاهش 18.9درصدی فروش سامسونگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد اما به هرحال این برند صدرنشین است.

نابیلا پوپال یادآور شد: سامسونگ پیروزیت نسبی خود دراین بازار کم فروغ تلفن هوشمند را مدیون گوشی های سامسونگ سری A و استقبال کاربران از آن می داند.

دومین صندلی این فهرست نیز به هوآوی اختصاص یافته است. سهم این برند در بازار تلفن هوشمند نسبت به مدت مشابه سال 2019 کاهشی جزئی داشته و از 18.9درصد به 17.8درصد رسیده است. تعداد دستگاه های به فروش رسیده نیز از 59میلیون عدد سال 2019 به 49میلیون دستگاه سال 2020 رسیده است. طبق گزارش مؤسسه IDC، هوآوی کوشش کرد تا مسائل خود را در این بحران کمتر کند.

یکی از استراتژی های این برند، کاهش بهای گوشی های سری Mate30 و P30 بود و ازسوی دیگر گوشی های سری V30 و 9X مدل Honor خود را به وسیله کانال های آنلاین و آفلاین به فروش رساند تا به کاربران یاری کند که بتوانند حتی در دوران قرنطینه، بدون خروج از خانه گوشی مورد نظرشان را خریداری نمایند. مجموع این کوشش ها هوآوی را در صندلی دومین فروشنده برتر جهان قرار داد.

میزان فروش آیفون نیز در سه ماهه نخست امسال، 36.7میلیون دستگاه بود وبه این ترتیب اپل درصندلی سوم مسابقه فروش تلفن های هوشمند ایستاده است.این برند امسال 13.3درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است که نسبت به سهم 11.8درصدی مدت مشابه سال 2019، افزایش جزئی نشان می دهد. تحلیلگران بخشی از این رشد سهم بازار را به دلیل گوشی های آیفون سری 11 می دانند.

در این بازه زمانی، برای نخستین بار سهم بازار شیائومی از 10درصد گذشت و میزان فروش گوشی های هوشمند در این برند چینی نیز از 27.8میلیون دستگاه در سال گذشته به 29.5میلیون رسید. شرکت چینی ویوو(vivo) نیز در این بازار بحرانی، رشد را تجربه کرد و میزان فروش آن از 23.2میلیون دستگاه در سال 2019 به 24.8میلیون عدد تلفن هوشمند در سه ماهه نخست سال 2020 رسیده است. سهم بازار این برند نیز در سه ماهه نخست امسال میلادی به 9درصد رسید درحالی که این رقم در مدت مشابه 2019 حدود 7.4درصد بود.

بیشترین کاهش فروش در چین

اگر بخواهیم به موضوع فروش تلفن همراه به صورت منطقه ای هم نگاه کنیم، نتیجه تحقیق مؤسسهIDC نشان می دهد که چین بیشترین میزان کاهش فروش سالانه را در جهان تجربه نموده و این رقم به 20.3درصد رسیده است. البته این موضوع از نگاه تحلیلگران IDC اصلاً عجیب نیست چون همه مسائل از این کشور شروع شد. کاهش فروش چین بر کل بازار جهانی تأثیری فراوان داشته است چراکه چین در شرایط معمولی به تنهایی حدود یک چهارم فروش کل تلفن همراه جهان را در اختیار دارد. اما در شرایط اضطراری کرونا، بیشتر مغازه های فروش وسایل دیجیتال ازجمله تلفن هوشمند در چین از فوریه تعطیل شد و این فرایند برای مقابله با ویروس کرونا مدتی ادامه یافت. اتکای جهان به چین از نظر قطعات و خطوط مونتاژ تلفن هوشمند نیز مسائل این بازار را مضاعف کرد. با توجه به این محدودیت ها، میزان فروش تلفن همراه در سایر مناطق نیز کاهش داشت و امریکا و اروپای غربی به ترتیب کاهش فروش 16 و 18درصدی را تجربه کردند.

البته بازار چین به دلیل کاهش تعداد بیماران مبتلا به کرونا و همچنین افزایش میزان تقاضا در ماه مارس شرایطی بهتر از حد انتظار را پیدا کرد. با وجود این تحلیلگران پیش بینی می نمایند اقتصاد بازار تلفن هوشمند چین و جهان در سه ماهه چهارم 2020 به رشد سالانه قابل توجه دست خواهد یافت.

تردید در ادامه رشد چین

یکی دیگر از مؤسسات پژوهشی که در زمینه بازار تلفن هوشمند جهان به مطالعه پرداخته، Canalys است که نشان از کاهش فروش 18درصدی فروش تلفن هوشمند برای چین دارد و رقم فروش رفته را 73میلیون دستگاه عنوان نموده است. اما این مؤسسه یادآور شده است که چین نسبت به سایر مناطق جهان اکنون شرایط بهتری دارد چراکه به دلیل زیرساخت های قدرتمند تجارت الکترونیک، پیروز شده خریداران را بسرعت به بازار بازگرداند. یکی دیگر از دلایلی که چین سریع تر از سایر نقاط جهان پیروز به مدیریت اوضاع شده، این است که بیشتر مؤسسات تجاری چین پس از دو هفته قرنطینه و محدودیت های پروازی به سر کارهای خود بازگشتند.البته پنگ از تحلیلگران ارشد این مؤسسه نسبت به ادامه بهبود سریع شرایط مالی چین در امسال تردید دارد و معتقد است بیکاری فزاینده در بخش های تولیدی، سفر و گردشگری و همچنین کاهش سریع درآمد و سود شرکت های عظیم این کشور و همچنین کاهش توان مردم برای خرید وسایل دیجیتال، می تواند مانع رشد صعودی توسعه این بازار گردد.

وی همچنین یادآور شد احتمالاً شرکت های چینی تولیدنماینده تلفن هوشمند مجبور به کاهش قیمت این وسایل دیجیتال خواهند شد تا مصرف نمایندگان رغبت بیشتری به خرید نشان دهند. این تحلیلگر پیش بینی کرد که در بهترین حالت، چین در امسال میلادی شاهد فروش 326میلیون دستگاه تلفن هوشمند خواهد بود که 137میلیون عدد از آن مجهز به تکنولوژی 5G خواهد بود.

منبع: ایران آنلاین

به "کرونا ترمز فروش تلفن هوشمند را در دنیا کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا ترمز فروش تلفن هوشمند را در دنیا کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید