آمار ارائه شده از پروژه فیبر نوری ناامیدکننده است!

به گزارش وبلاگ به آبادی، همشهری آنلاین نوشت: وزیر ارتباطات به تازگی درحالی از ورود به فاز اجرایی پروژه فیبر نوری منازل و کسب وکارها خبر داده است که در بهمن ماه 1400این پروژه ملی کلید خورد. در آن زمان، عیسی زارع پور وعده داد که 20میلیون پورت فیبر نوری تا 1404در اختیار کاربران قرار می گیرد.

آمار ارائه شده از پروژه فیبر نوری ناامیدکننده است!

درحالی که تعدادی از کارشناسان در همان موقع این عدد را غیرقابل تحقق می دانستند، اکنون بررسی ها از سایت iranfttx.ir بیانگر آن است که امروز و درحالی که 10ماه از کلید خوردن این پروژه می گذرد، آمار ارائه شده امیدوارکننده نیست. این وب سایت اگرچه 20میلیون پورت مذکور را هدف سال 1403 اعلام کرده، اما آمار همین سایت نشان می دهد که تنها 9درصد از این هدف گذاری محقق شده است. با این اوصاف، از آنجا که این پروژه، یک پروژه ملی و راهبردی محسوب می شود، همکاری و هماهنگی همه دستگاه ها برای اجرای کامل آن ضرورت دارد. مجلس شورای اسلامی در اواسط مهرماه با ارائه طرحی تلاش کرد این پروژه را به لحاظ مالی، توسعه متوازن و جلوگیری از انحصار فیبر نوری مدیریت کند. به همین علت طرح تاسیس صندوق توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری از سوی فراکسیون راهبردی مجلس ارائه شد و در نهایت یک فوریت این طرح به تصویب کنندگان رسید.

همکاری 10 اپراتور ثابت و سیار

درحالی که با طرح نو مجلس امیدواری ها برای تحقق 20میلیون پورت فیبر نوری بیشتر شده است، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از شبکه های اجتماعی داخلی نوشت: پروژه فیبرنوری منازل و کسب وکارها وارد فاز اجرایی شده است. این طرح با همکاری 10 اپراتور ثابت و سیار در 12استان آغاز شده و با سرعت پیش می رود. با تکمیل آن مردم تفاوت در کیفیت و سرعت دسترسی تکنولوژی فیبرنوری نسبت به شرایط فعلی را تجربه می کنند.

عیسی زارع پور در کانال خود به برنامه دیدار هفتگی با کنندگان مجلس اشاره کرده و از بررسی شرایط ارتباطات منطقه ها حوزه انتخابیه آنها سخن گفته است.

او که میزبان 3کننده از حوزه های ماکو، دورود و ازنا و همچنین ایلام بوده است، به صعب العبور بودن و بافت کوهستانی بیشتر این منطقه ها اشاره کرده و گفته است: طرح تامین ارتباطات این منطقه ها در دست اجراست و ان شاءالله تا خاتمه شهریور سال آینده، همه روستاهای بالای 20خانوار ایران، تحت شبکه ارتباطی پایدار و با کیفیت قرار می گیرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در دیدار با استاندار فارس با اشاره به اهمیت پروژه فیبرنوری منازل و کسب وکارها، از او خواست همه ظرفیت این استان را برای اجرای این پروژه به کار گیرد.

زارع پور در دیدار با محمدهادی ایمانیه اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب وکارها را بستر رشد کشور در آینده دانست و از تامین منابع اجرای این پروژه خبر داد.

او با اشاره به اینکه همه ظرفیت های موجود برای اجرای این پروژه به کار گرفته شده است، همکاری شهرداری ها و فرمانداری های سراسر کشور برای اجرای این پروژه را بسیار مهم و ضروری بیان کرد.

طرحی برای توسعه متوازن فیبر نوری

هدف از طرح تاسیس صندوق توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری مدیریت عادلانه مالی، توسعه عادلانه و متوازن شبکه فیبر نوری، استفاده حداکثری از ظرفیت های زیرساختی و جلوگیری از ایجاد انحصار در زمینه توسعه فیبر نوری عنوان شده است.

به همین منظور، کنندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی یک فوریتی طرح الحاق یک ماده به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که به جمع آوری متمرکز منابع مالی توسعه شبکه فیبر نوری باز می گشت، موافقت کردند.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، کننده مردم تبریز به عنوان کننده متقاضیان بررسی فوریت طرح با اشاره به اینکه این طرح از سوی کمیته ارتباطات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در عرض 6 ماه تهیه شده است، تصویب آن را پیام خوبی برای مردم دانست.

به گفته او اکنون اپراتورهای کشور 28 درصد سهم امتیاز دارند که باید آن را به دولت پرداخت کنند. برخی از اپراتورها نیز 23 درصد باید به دولت بپردازند و مخابرات نیز باید 3درصد به دولت پرداخت کند. هیأت وزیران هم 8 درصد از سهم امتیاز پرداخت شده از سوی اپراتورها را به خود آنها واگذار می کند تا برای توسعه شبکه فیبر نوری در آن استفاده کنند.

میرتاج الدینی با اشاره به اینکه این 8درصد از سوی هیأت وزیران به عنوان منابع مالی در یک صندوق متمرکز می شود که زیرنظر سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات واقع شده است، گفت: همه اپراتورها و شرکت هایی که می توانند در توسعه فیبر نوری نقش داشته باشند می توانند از این اعتبار متمرکز استفاده کنند. بدین ترتیب امکان نظارت مجلس شورای اسلامی مهیا می شود.

شتابدهی به لاک پشت فیبر نوری

تعدادی از کارشناسان، واگذاری 20میلیون پورت فیبر نوری را رؤیایی می دانند. این موضوع از همان ابتدا که وزیر ارتباطات وعده این پروژه بزرگ را داد با انتقاداتی همراه بود، اما آخرین اظهارنظر شاید مربوط به معاون فناوری شرکت مخابرات در گفت وگو با روزنامه جوان باشد.

اگرچه پس از اظهارات سیدمیثم سیدصالحی، مخابرات این اظهارات را براساس یک گفت وگوی محبت آمیز و غیررسمی دانست و آن را ناقص، مربوط به چند ماه پیش و نه برای انتشار در افکار عمومی اعلام کرد، اما اصل موضوع به قوت خود باقی ماند.

معاون فناوری مخابرات در واقع همان نظراتی را اعلام کرده بود که برخی کارشناسان پیش از او اظهار کرده بودند.

او در بخشی از صحبت های خود گفته بود: روز اول باید می گفتیم آقای وزیر شما بر چه مبنایی داری می گویی به 20میلیون پورت FTTH نیاز است؟ مبنای خودت را بگو. یا نمی دانی پورت چیست یا نمی دانی 20میلیون چه میزان است! کجای دنیا یک چنین سرویسی دارد؟! شما دارید در مورد کشوری که کوچک تر از یکی از استان های کوچک ماست صحبت می کنی یا درباره کشورهای صاحب فناوری صحبت می کنی؟ فرانسه 60میلیون پورت ADSL دارد، به سمت FTTH هم حرکت کرده است و 10تا 12درصد سرویس FTTH دارد. ما کلاً با 10 میلیون کاربر می خواهیم به 20میلیون FTTH برسیم.

این در حالی است که کننده تبریز هم به شکلی دیگر بر این موضوع تأکید کرده و برای شتاب بخشی به حرکت کند این پروژه، طرح تاسیس صندوق تامین مالی پروژه فیبر نوری را درمان آن دانسته است.

میرتاج الدینی با اشاره به اینکه ما تا سال 1403 باید 20 میلیون مشترک خانگی را مشمول فیبر نوری کنیم، گفت: در این طرح، فیبر نوری تا در منازل و خانه ها کشیده می شود. برای اینکه هر مشترک از فیبر نوری برخوردار شود، به طور میانه بین 3.5 میلیون تا 5میلیون تومان برای هر مشترک نیاز است که در مجموع بالغ بر 70 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

او با تأکید بر اینکه با حرکت لاک پشتی این روزها نمی توان به این هدف تعیین شده دست یافت، هدف از ایجاد صندوق واحد را جمع آوری منابع مالی و تخصیص دقیق آن اعلام کرد.

آمارها چه می گویند؟

همزمان با کلید خوردن پروژه واگذاری 20میلیون پورت فیبر نوری در 25بهمن 1400، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه اندازی وب سایتی خبر داد که لحظه به لحظه روند پیشرفت این پروژه را اعلام می کرد. اگرچه این وب سایت به طور لحظه ای آمار مربوطه را اعلام می کرد، اکنون تاریخ آخرین به روزرسانی آن مهرماه 1401درج شده است. با این حال، آمارهای وب سایت نشان می دهد که کل خانوارهای تحت پوشش طرح ملی فیبر نوری یک میلیون و 865هزار و 124کاربر است. همچنین، 2شاخص دیگر در این وب سایت مشاهده می شود؛ تعداد سرویس گیرنده(کاربر) و تعداد پورت منصوبه. اگرچه این وب سایت تعداد پورت منصوبه را یک میلیون و 693هزارو 819اعلام می کند، اما تعداد سرویس گیرندگان یا همان کاربران که اکنون در حال استفاده از این سرویس هستند 365هزار و 329مشترک است. از سوی دیگر، از تعداد کل کاربران 199هزار و 480مشترک از FTTH و 165هزار و 849کاربر از سرویس VDSL استفاده می کنند.

همچنین از کل تعداد پورت های منصوبه، یک میلیون و 357هزار و 437 پورت مربوط به سرویس FTTH و 334 هزار و 382 پورت مربوط به سرویس VDSL است.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "آمار ارائه شده از پروژه فیبر نوری ناامیدکننده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار ارائه شده از پروژه فیبر نوری ناامیدکننده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید