آیا خلبان ها در موقع پرواز می خوابند؟

به گزارش وبلاگ به آبادی، خلبان ها در پرواز

آیا خلبان ها در پرواز می خوابند؟ این سوال جالبی است که تا حالا به فکر افراد زیادی خطور نموده است اما به دلایلی آنطور که باید به آن پاسخ داده نشده است. در ادامه خبرنگاران جواب این سوال را بطور واضح خواهد داد:

آیا خلبان ها در موقع پرواز می خوابند؟

امروزه تقریبا سریع ترین راه سفر به نقاط مختلف جهان را می توان سفر با هواپیما دانست. شاید تا چندین سال پیش، خرید بلیط هواپیما برای هر کسی مقدور نبود اما امروزه با رنج مختلفی از قیمت ها روبروییم که باعث شده تا سفر با این وسیله سریع و راحت، برای همه افراد قابل انجام باشد.

با این حال یکی از بزرگترین نگرانی های افراد در رابطه با هواپیما، امنیت آن است چون حتی لحظه ای غافل شدن خلبان ها می تواند باعث فاجعه بزرگی گردد. با این اوصاف، یک سوال خیلی بزرگ پیش می آید: آیا خلبان ها هم ممکن است در پرواز بخوابند؟ جواب ساده به این سوال، بله است.

شاید خیلی شوکه شدید اما بر خلاف تصور عموم، این موضوع اصلا خطرناک نیست و اثبات شده که این فرایند، به بهبود امنیت هواپیما یاری می نماید. خواب خلبان ها در پرواز، بیشتر در پروازهای شب رایج است و در اصطلاح خلبانی، به آن، استراحت کنترل شده (controlled rest) می گویند. بین استراحت کنترل شده و خواب معمولی تفاوت زیادی وجود دارد. استراحت کنترل شده در روی جایگاه های مخصوص خلبان انجام می گردد در حالی که استراحت های معمولی در مواقعی که تعداد خلبان ها از 2 نفر بیشتر باشد و بصورت چرخشی بخوابند، اتفاق می افتد.

طبق قاعده استراحت معمولی، یک خلبان می تواند در ساعاتی که حجم کار کمتر است، 45 دقیقه استراحت داشته باشد. این اندازه استراحت به آنها یاری می نماید تا سطح هوشیاری و آگاهیشان بالا برود و بتوانند برای مثال فرود پیروز تری داشته باشند. پس همانطور که می بینید، در رابطه با این موضوع جای نگرانی نیست.

برای استراحت کنترل شده هم باید گفت که یک استراحت و چرت کوتاه 10 الی 20 دقیقه ای، یاری بسیار زیادی به خلبان ها در بالا بردن سطح هوشیاری و انرژی شان می نماید. خواب بین 30 تا 60 دقیقه باعث می گردد تا خلبان موقع بیدار شدن احساس اینرسی و سستی داشته باشد.

برای خواب خلبان های قوانینی وجود دارد که به ترتیب زیر هستند:

  • برای استراحت کنترل شده، هر دو خلبان باید پیروز باشند.
  • استراحت کنترل شده باید اندازه مشخصی بین 10 الی 30 دقیقه داشته باشد.
  • فقط یک خلبان می تواند در یک زمان استراحت کند و خلبان دیگر باید بیدار و هوشیار باشد. خلبانی که می خواهد استراحت کند، باید این کار را در روی جایگاه خود انجام دهد. البته جایگاه به سمت عقب خم می گردد و از کنترلرها به دور است.
  • وقتی که خلبانی که استراحت نموده، بیدار می گردد، باید حداقل تا 15 دقیقه از کار کردن با کنترلرها پرهیز کند تا بتواند به طور کامل بیدار شده و هوشیاری خود را بدست بیاورد.
  • خلبانی که می خواهد استراحت کند، باید از اینکه همکارش صلاحیت کامل برای انجام وظایف 2 نفر دارد، کاملا مطمئن باشد.
منبع: الی گشت

به "آیا خلبان ها در موقع پرواز می خوابند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خلبان ها در موقع پرواز می خوابند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید