آینه دان؛ کارگاه مکتوب شعر منتشر شد

به گزارش وبلاگ به آبادی، آینه دان؛ کارگاه مکتوب شعر به قلم مهدی فرجی منتشر شد.

آینه دان؛ کارگاه مکتوب شعر منتشر شد

به گزارش وبلاگ به آبادی، این کتاب در 576 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و جلد سخت از طریق نشر روزگار منتشر شده و از روز شنبه 9 بهمن رونمایی و توزیع می شود.

در معرفی آینه دان؛ کارگاه مکتوب شعر آمده است: آینه دان؛ کارگاه مکتوب شعر، کتابی است که نویسنده با رویکردی آموزشی-تحلیلی در کنار مرور شگردها و شیوه های سرایش، ضمن گفتاری ساده، با وانمایی لذت های کشف و خلق می خواهد برای خواننده حرفه ای نیز لذت هم سخنی فراهم شود. این کتاب پیرو احساس نیاز برای معرفی منبعی برای نوجویان عرصه شعر نگاشته شده است.

در قسمتی از مقدمه کتاب می خوانیم: سعی بر این بوده که تا حد امکان، مباحثی در کتاب آورده شود که کاربردی و سزاوار رجوع و ارجاع باشد…. کوشیده ام از کشیده شدن نحو کتاب به گفتمان آکادمیک پرهیز کنم… مخاطب من در این کتاب، کسانی هستند که دنبال التذاذ هنری از مباحث ادبی می گردند تا جراحی اصولی سطور ادبی.

کتاب آینه دان دو فصل دارد. عناوین فصل اول شامل تبیین نظرگاه های متفاوت درباره ماهیت شعر، زبان و زبان شعر و همچنین آموزش بیان با مصداق های ملموس از شاعران امروز و دیروز است و با آموزش عروض خاتمه می یابد.

فصل دوم هم در حقیقت قسمت تخصصی ترِ کتاب است که با مروری بر سرگذشت شعر در تاریخ ادبیات آغاز می شود و در خاتمه هر دوره سبک شناسی، عنوانی با نام درسی از تاریخ دارد. مؤلف در ابتدای فصل دوم کتاب، ضمن توضیح اهمیتِ آگاهی درباره تاریخ ادبیات و شاعران بزرگ از رودکی تا منزوی می نویسد:

آنان یک صدای انتزاعی، یک چهره بدون صورت یا یک نوشته رهاشده در سطور کتاب ها نیستند… آنان فقط شعر نگفته اند، آن ها شعر گفته اند و زندگی هم کرده اند.

در ادامه مباحث تجربی و ملموس چون زیبایی شناسی، الهام و روان شاعرانه و نقش جدیدی که صنایع ادبی می توانند در شعر امروز ایفا کنند تشریح شده است.

کتاب در دو فصل خود شامل تمرین هایی برای سرودن است که از فرایند کارگاه های شعر الگوبرداری شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آینه دان؛ کارگاه مکتوب شعر منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینه دان؛ کارگاه مکتوب شعر منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید