تأثیرات استرس بر پوست

به گزارش وبلاگ به آبادی، اصولاً سیستم ایمنی ارتباط بسیار تنگاتنگی با بیماری های پوست دارد و ما همواره با بیمارانی روبرو هستیم که در پی استرس های روحی دچار عود بیماری پوستی می شوند و گاهی مجبور به بستری شدن در بیمارستان می شوند.مشمار پمفیگوس یک بیماری خود ایمنی است که در پی استرس عود می نماید و خیلی از بیماری های پوستی به علت ظاهر بدی که ایجاد می نمایند یک سیکل معیوب ایجاد می گردد و در پی استرس بیماری پوستی شدت پیدا می نماید. نهایتاً مزمن می گردد و فرد را دچار افسردگی و مجبور به استفاده از روان درمانی می نماید.

تأثیرات استرس بر پوست

تأثیرات استرس بر پوست

نویسنده: دکتر پرستو عسکری

اصولاً سیستم ایمنی ارتباط بسیار تنگاتنگی با بیماری های پوست دارد و ما همواره با بیمارانی روبرو هستیم که در پی استرس های روحی دچار عود بیماری پوستی می شوند و گاهی مجبور به بستری شدن در بیمارستان می شوند.

مشمار پمفیگوس یک بیماری خود ایمنی است که در پی استرس عود می نماید و خیلی از بیماری های پوستی به دلیل ظاهر بدی که ایجاد می نمایند یک سیکل معیوب ایجاد می گردد و در پی استرس بیماری پوستی شدت پیدا می نماید. نهایتاً مزمن می گردد و فرد را دچار افسردگی و مجبور به استفاده از روان درمانی می نماید. دقیقاً مانند دخترهای جوانی که به دبنال استرس کنکور دچار ضایعه پوستی پشت گردن می شوند یعنی هنگام درس خواندن مشغول خاراندن پشت گردن می شوند و از این راه استرس خود را تخلیه می نمایند.

بیماری دیگر آکنه می باشد که باز هم در خانم های جوان بیشتر می باشد که بیمار موقع معاینه فقط کندگی ضایعات را نشان می دهد که آن ها هم برای تخلیه استرس جوش های خود را می نمایند؛ و سپس مجبور به استفاده از داروهای خوراکی ضد آکنه می شوند و باز هم در کنار آن مشاوره روانپزشکی احتیاج دارند. بعلاوه ریزش موی منطقه ای به همین صورت می باشد که فرد در پی استرس منطقه ای از موهایش آغاز به ریزش می نماید که گاهی آرایشگر این مسئله را به بیمار گوشزد می نماید و خود بیمار تا آن موقع متوجه بیماریش نشده است، که این فیزیک بیماری خود ایمنی می باشد که در پی استرس موهای تیره و نه سفید رنگ یک منطقه می ریزد و دوباره گاهی بدون درمان آغاز به رویش مجدد می نماید که اول موها روشن می باشد و بعد کم کم تیره رنگ می شوند.

گاهی این بیماری به کل بدن سرایت می نماید و در پی تحقیقاتی که اجرا شده بیشتر دیده شده است که در بیماران در پی یک استرس روحی شدید یک منطقه از موها می ریزد و معین است که خانمی که متوجه می گردد موهایش ریخته چه استرسی دارد و بعد مسلماً سیکل معیوب ایجاد می گردد.

بیماری دیگر مثل اگزماهای عصبی که نقاطی از بدن دچار پوسته ریزی و خارش و قرمزی شدید می شوند و بعلاوه تریکونیلومانیا که فرد از کندن موهای خود لذت می برد هم در پی استرس های عصبی زیاد می شوند و حتی گاهی دلیل اصلی آن ها استرس می باشد. پس نتیجه می گیریم که استرس و مسائل روحی-روانی تا چه میزان در ایجاد برخی از بیماری های پوستی م ؤثر می باشد. وحتی جهت درمان آن ها به جای دارو درمانی باید روان درمانی انجام گردد.

منبع: نشریه راه کمال، شماره 34.

منبع: راسخون

به "تأثیرات استرس بر پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیرات استرس بر پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید