طالبان بجای صلح جنگ را انتخاب نموده اند

به گزارش وبلاگ به آبادی، مقامات امنیتی افغانستان روز شنبه اعلام کردند که گروه طالبان بجای صلح جنگ را انتخاب نموده و فکر می نمایند که به وسیله جنگ به خواسته های خود می رسند اما پاسخ نیروهای افغان قاطع خواهد بود.

طالبان بجای صلح جنگ را انتخاب نموده اند

به گزارش وبلاگ به آبادی، فرمانده ارتش افغانستان خاطرنشان کرد که گروه طالبان طی ماه گذشته تمام کوشش های خود را برای دریافت چند استان از جمله هلمند، غزنی، قندهار و فراه انجام دادند که پیروز نشدند، اما اکنون به دریافت شهرستان ها تمرکز نموده اند.

ژنرال محمدیاسین ضیا گفت که پیشروی هایی که آنها در 4 شهرستان داشته اند به دلیل قوی بودن آنها نبوده است، اما مسائلی چون تلفات غیرنظامی و نیروهای دولتی باعث شد که ما جان نیروهای خود را بیشتر اهمیت بدهیم اما طرح جدید نهادهای امنیتی آماده شده و بزودی مناطق از دست رفته را باز پس خواهیم گرفت.

ضیا گفت که ارتش افغانستان در حال بازنگری بر شیوه جنگ علیه طالبان است و طرح جدید طوری تنظیم شده است که ما می خواهیم از شیوه جنگی استفاده کنیم که هزینه اقتصادی کمتر داشته باشد و از تجهیزاتی استفاده کنیم که هزینه آن کمتر باشد.

وی گفت که به جای انجام بمباران هوایی زیاد، نیروهای ارتش را با دوربین های دید در شب تجهیز می کنیم که نتیجه فوق العاده خوب داشته و بزودی این فرایند تکمیل می گردد و نتیجه آن رضایت بخش است.

فرمانده ارتش افغانستان گفت که نیروهای هوایی افغانستان نیز توانایی های خوبی دارند و تا کنون حملات پیروزی را در قلب دشمن انجام داده اند که در تعدادی از آن ها نیز شماری زیادی از زندانیان آزاد شده و و مراکز مواد مخدر طالبان نیز تخریب و از بین رفته اند.

وی گفت که در صورت احتیاج نیروهای هوایی ارتش می تواند در هر نقطه افغانستان دشمن را هدف قرار داده و از نیروهای ارتش در جنگ حمایت کند و در این رابطه مسئله ای وجود ندارد.

احمدضیا سراج رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان نیز در این نشست گفت که هفته گذشته پر تلفات ترین هفته برای طالبان بود. براساس اطلاعات به دست آمده به دلیل همین تلفات سنگین طالبان، مشکلاتی نیز بین فرماندهان جنگی این گروه با ملایعقوب فرمانده عمومی آنها بوجود آمده که آنها نتوانسته اند از نیروهای خود بصورت درست استفاده نمایند.

وی گفت که به همین دلیل طالبان اکنون سربازگیری اجباری بویژه در بین بچه ها را شروع نموده است که دولت نیز برای جلوگیری از این کار طرح هایی را در دست انجام دارد.

سراج همچنین گفت که روابط القاعده با گروه طالبان از سطح روابط سیاسی و راهبردی به روابط خانوادگی ارتقاع یافته و به هیچ وجه شاهد قطع روابط القاعده و طالبان نخواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال وبلاگ به آبادی مبنی بر اینکه آیا القاعده بار دیگر خطری را متوجه غرب می سازد گفت که طالبان نیت این کار را دارد و برای همه آشکار است و در ماه های اخیر فعالیت های خود را نیز به وضوح سرعت بیشتری بخشیده و غرب را تهدید نیز نموده اند که اگر توانایی آنها اجازه دهد، دریغ نخواهد کرد.

رئیس امنیت ملی افغانستان گفت که طالبان به همراه حامیان خارجی خود اکنون بر جنگ روانی علیه دولت و مردم افغانستان تمرکز نموده اند و از رسانه ها نیز خواست که هوشیار باشند علیه جنگ روانی آنها ایستادگی نمایند.

وی گفت که طالبان چتر حمایتی تمام گروه های تروریستی است که بدون حمایت طالبان هیچ یکی از گروه های تروریستی نمی توانند در افغانستان زندگی نمایند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان هم در این کنفرانس گفت که طالبان به صلح باور ندارد و جنگ را انتخاب نموده است اما پیروز نخواهند شد.

محب در باره قطع روابط سیاسی پاکستان با شخص خودش گفت که تا به امروز هیچ اطلاع رسمی به افغانستان داده نشده و اگر این خبر درست هم باشد به وسیله دستگاه سیاست خارجی پاسخ مناسب داده خواهد شد.

اما وی گفت که از این خبر زیاد نگران نیست زیرا پاکستان در حال حاضر نیز با افغانستان روابط محبت آمیز ندارد که این روابط خراب گردد.

به گفته محب، عملکرد پاکستان در مقابل افغانستان برای همه روشن است و دیگر چیزی پوشیده باقی نمانده است اما وی از پاکستان خواست که به جای حمایت از طالبان و تروریست ها انرژی خود را برای همکاری و دوستی با افغانستان هزینه کند تا شاهد پیشرفت های خوبی در منطقه و روابط دو کشور باشیم.

مشاور امنیت ملی افغانستان در انتها در پاسخ به سوال یکی از وبلاگ به آبادی که از اینکه چرا رئیس جمهوری غنی خواهان دیدار با ملاهبت الله آخند زاده رهبر طالبان بصورت پنهانی شده است، گفت: 12 ماه می گردد که هیچ شواهدی مشاهده نشده است که وی با کسی دیدار نموده باشد و یا هم تصویر و صدایی از رئیس جمهوری در این خصوص درز نموده باشد.

وی گفت که اطلاعات امنیتی نشان می دهد که ملاهبت الله در 12 ماه گذشته با هیچ کسی دیدار ننموده و بودن و نبودن وی مشکوک است و به شایعات بی اساس باور نکنید.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

به "طالبان بجای صلح جنگ را انتخاب نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طالبان بجای صلح جنگ را انتخاب نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید