طرز تهیه عدسی شیراز، صبحانه ای خوشمزه

به گزارش وبلاگ به آبادی، عدسی صبحانه ای سرشار از خواص بی نظیر است، این غذا را حتی به عنوان وعده اصلی نیز می توانید بهره ببرید و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید. از اینرو در ادامه طرز تهیه عدسی شیراز را توضیح می دهیم.

طرز تهیه عدسی شیراز، صبحانه ای خوشمزه

وبلاگ به آبادی | سرویس آشپزی - عدس خواص درخور توجهی دارد که اگر از آن ها اطلاع پیدا کنید، از این ماده غذایی غافل نخواهید شد. طرز تهیه عدسی شیراز راحت بوده و به زمان اندکی نیز احتیاج دارد، از اینرو این غذا را آماده کنید و خواص بی شمار عدس را به خود و خانواده تان هدیه دهید.

مواد اولیه مورد احتیاج برای تهیه عدسی شیرازی

به منظور تهیه این غذا برای دو الی سه نفر، به 30 الی 45 دقیقه زمان و مواد اولیه زیر احتیاج خواهید داشت.

مواد لازم
عدس250 گرم
سیب زمینییک عدد متوسط
پیازیک عدد متوسط
شنبلیلهیک قاشق چایخوری سرخالی
رب گوجه فرنگییک قاشق غذاخوری
پونه خشک، نمک و زردچوبهبه مقدار کافی

چند نکته:

  • پونه خشک را برای تزیین عدسی استفاده می گردد، بنابراین در صورت تمایل می توانید از آن استفاده نکنید. این سبزی خشک بوی بسیار مطبوعی را به غذا می دهد.

  • عدس را باید از پنج الی شش ساعت قبل خیس کنید.
  • رب گوجه فرنگی برای خوش رنگ شدن عدسی استفاده می گردد.

طرز تهیه عدسی شیرازی

  1. عدس را خوب بشویید و در قابلمه بریزید.
  2. سیب زمینی را پوست بگیرید و آن را به عدس اضافه کنید.
  3. اکنون مقداری آب اضافه کنید تا سطح عدس و سیب زمینی را بپوشاند.
  4. عدسی را روی حرارت شعله اجاق گاز قرار دهید و صبر کنید تا عدس و سیب زمینی کاملا بپزند. توجه داشته باشید سیب زمینی باید کاملا پخته گردد تا مغز آن کاملا نرم شده باشد.
  5. هنگامی که عدس و سیب زمینی کاملا پخته شد، سیب زمینی را جدا کنید و با گوشتکوب کاملا له کنید. سپس مجددا به عدس اضافه کنید.
  6. در صورت تمایل می توانید عدس را نیز با گوشتکوب برقی بزنید تا یک دست و یکنواخت گردد.

  7. اکنون پیاز را نگینی ریز خرد و سرخ کنید. سپس رب را به پیاز اضافه نمایید و تفت دهید.
  8. در آخر شنبلیله را به پیاز داغ و رب گوجه فرنگی اضافه نموده و بعد از چند ثانیه از روی حرارت بردارید، بهم بزنید تا شنبلیله با حرارت روغن سرخ گردد. اگر شنبلیله زیاد حرارت ببیند، تلخ خواهد شد.
  9. پیاز داغ، رب گوجه و شنبلیله را به عدسی اضافه کنید و اجازه دهید که چند جوش بزند.

طرز تهیه عدسی شیرازی به همین راحتی بود، آن را در ظرف سرو کنید و مقداری پونه خشک روی آن بریزید.

عدس سرشار از فیبر است و از این نظر کمتر ماده غذایی به پای آن می رسد، به طوری که یک فنجان عدس 63 درصد از فیبر روزانه مورد احتیاج بدن را تامین خواهد نمود. فیبر نه تنها برای کاهش کلسترول مفید است، بلکه به طور شگفت انگیزی به تنظیم عملکرد سیستم گوارش نیز یاری می نماید. به علاوه فیبر در تنظیم میزان قند خون نیز موثر است. اغلب افراد در طول روز احساس می نمایند انرژی کافی ندارند. عدس حاوی مقدار زیادی کربوهیدارت های پیچیده کربن، فیبر و آهن است، از اینرو می تواند انرژی مورد احتیاج شما را تامین کند.

عدس علاوه بر آنکه حاوی فیبر است، مقادیری از فولات و منیزیم را نیز دارد که برای حفظ سلامت قلب بسیار مهم است. به علاوه این ماده غذایی پروتئین نیز دارد. اگر شما گیاهخوار هستید و تمایل چندانی به استفاده از گوشت ندارید، عدس را از قلم نیاندازید. یک فنجان عدس می تواند 36 درصد از پروتئین مورد احتیاج روزانه بدن را تامین کند. جالب است بدانید که این ماده مقوی کم کالری نیز است، به طوری که هر فنجان عدس تنها 230 کالری دارد.

با توجه به خواص بسیار زیاد عدس و طرز تهیه عدسی شیرازی که راحت است، این غذا را آماده کنید و به عنوان صبحانه، میان وعده یا وعده غذایی اصلی سرو نمایید. اگر صبح خود را با آن شروع کنید، روز با نشاط و پرانرژی را تجریه خواهید کرد.

منبع: setare.com

به "طرز تهیه عدسی شیراز، صبحانه ای خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه عدسی شیراز، صبحانه ای خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید