علائم فشار خون بالا

به گزارش وبلاگ به آبادی، فشار خون بالا و یا هایپرتنشن یکی از بیماریهای معمول جسمی است که انسان را در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. این مقاله اطلاعاتی را در مورد علائم متداول این عارضه فراهم ساخته است.

علائم فشار خون بالا

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

فشار خون بالا و یا هایپرتنشن یکی از بیماریهای معمول جسمی است که انسان را در سرتاسر دنیا تحت تأثیر قرار داده است. این مقاله اطلاعاتی را در مورد علائم متداول این عارضه فراهم ساخته است.

برنامه پرمشغله، غذای ناسالم، عدم اختصاص وقت به ورزش و استراحت، شیوه زندگی فرد را بدتر از پیش ساخته است. به دلیل تمامی این عوامل است که امروزه همه مبتلا به یک یا چند نوع اختلال و یا بیماری می باشند. فشار خون بالا یکی از چنین عوارضی است که افراد بسیاری را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار داده است. برخی گزارشات داده شده حاکی از آن است که بیش از 70 میلیون فرد متعلق به سنین 20 سال به بالا دچار هایپرتنشن می باشند.

فشار خون بالا همانطور که از نام آن پیداست، با بالا رفتن فشار خون معین می گردد. فرایند افزایش آن زمانی آغاز می گردد که قلب خون را در رگها پمپ نموده و جریان خون با فشار همراه بوده و برخلاف دیواره رگها آن را به جلو می راند. این عارضه از دو نوع اولیه و ثانویه تشکیل شده است. هایپرتنشن اولیه متداول ترین اختلال مشاهده شده بوده و فرد نمی تواند دلیل مختص به هایپرتنشن اولیه را معین نماید. در حالی که همتای ثانویه آن گفته می گردد که نشانه ای از بیماریهای کلیوی است.

فشار خون خواه بالا و خواه پایین به اسم فشار خون سیستولیک و دیاستولیک مورد ارزیابی قرار می گیرد. زمانی که میزان آن 80/120 میلی متر جیوه باشد، به اسم میزان طبیعی در نظر گرفته می گردد، به طوریکه 120 فشار خون سیستولیک و 80 فشار خون دیاستولیک را نشان می دهد. با این حال، زمانی که فرد دچار این عارضه می گردد، فشار خون او حدود 140 میلی متر جیوه بر 90 میلی متر جیوه است که کاملاً بالاتر از فشار خون طبیعی است. علائم آن آنقدرها معین نیست و حتی اگر نشانه ای وجود داشته باشد، شدت آن بسیار پایین است. اما ضروری است که به طور مناسب درمان گردد؛ ثابت شده است که این عارضه در سال 2005 جان بیش از 50000 فرد در ایالات متحده را گرفته است.

علل

متداول ترین دلیل هایپرتنشن، استعمال دخانیات، اختلالات ژنتیکی، شیوه زندگی و عادات غذایی ناسالم، استرس روحی روانی، داشتن اضافه وزن، کمبود استراحت بدن، مصرف بیش از حد نمک را شامل می گردد. علاوه بر آن، اختلالات مرتبط با سوخت و ساز بدن و مصرف کافئین در مقادیر زیاد هم معین شده است که به این شرایط یاری می نمایند.

علائم

اغلب به فشار خون بالا قاتل خاموش یا بی صدا گفته می گردد، به این دلیل که علائم فیزیکی آن قابل مشاهده نبوده و به تدریج به تمام سیستم بدنی انسان آسیب وارد می سازد. به این دلیل است که افراد متأثر از آن، در بسیاری اوقات متوجه نیستند که به این عارضه دچار شده اند.

درد قلب: فرد می تواند مبتلا به بیماریهای قلبی از جمله قلب درد گردد. دلیل پشت آن ممکن است جریان سریع خون در سرتاسر بدن بوده که فشار زیادی را بر روی قلب وارد می سازد.

مسائل تنفسی: اختلالات تنفسی همانند اشکال در تنفس و تنگی نفس در افراد مبتلا مشاهده می گردد.

تاری دید: گاهی اوقات فرد ممکن است دچار تاری دید شده و ممکن است قادر به تماشا اجسام به خوبی نباشد.

تکرر ادرار: هایپرتنشن یکی از علل بالقوه دیابت در بسیاری افراد بوده و بنابراین فرد دچار تکرر ادرار شده و بعلاوه تمام مدت احساس تشنگی می نماید.

سردرد: سردرد متداول ترین دلیل و بعلاوه بیشترین تکرار را در میان علائم دارد. افزایش قابل توجه در سطح فشار خون خود دلیل پشت آن است.

تهوع: برخی افراد بعلاوه از خود نشانه تهوع و هم استفراغ را به اسم نشانه ای از این عارضه نشان می دهند.

گرچه این علائم در بیشتر موارد خیلی شدید نمی باشند، اما تأخیر در درمان آن می تواند منجر به بروز حمله قلبی، نارسایی کلیوی، بیماریهای مرتبط با عروق و از دست دادن بینایی گردد. همیشه عقل حکم می نماید که به یک پزشک متخصص مراجعه و تحت معاینه قرار گیرید تا از بروز هرگونه عوارض بیشتر جلوگیری گردد. بعلاوه فشار خون فرد بایستی به طور منظم و به منظور حفظ مصونیت از پیامدهای این عارضه مورد ارزیابی قرار گیرد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "علائم فشار خون بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم فشار خون بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید