جمعیت سالمندی در حال زنانه شدن است

به گزارش وبلاگ به آبادی، کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: آنالیز های مطالعات حوزه سالمندشناسی نشان از آن دارد که جمعیت سالمندی در حال زنانه شدن و تعداد زنان سالمند خودسرپرست در حال افزایش است.

جمعیت سالمندی در حال زنانه شدن است

صدف جفره روز چهارنشبه 13 مهر اعلام کرد که بنابراین می توان گفت که بی دلیل نیست که شعار روز جهانی سالمند در سال جاری (1401) تاب آوری و مشارکت زنان اهتمام ویژه ای به زنان سالمند داشته است. البته این به معنای بی توجهی به مردان سالمند نیست.

او بابیان اینکه در سیاست گذاری های اجتماعی و فرهنگی، توجه به منابع در اختیار سالمندان بیشتر از قبل احساس می گردد گفت: سال هایی که گذشت سالمندان، اتفاق های تلخ و فراموش نشدنی اعم از مرگ و میر عزیزان، ابتلا به کووید و حتی دوران قرنطینه را تجربه کردند که این تنوع در تعداد استرس ها در دوران سالمندی، توجه به مقوله سلامت روان به خصوص تاب آوری را در دوره سالمندی به یک ضرورت تبدیل نموده است.

به گفته کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، در سالمندان تفکر تاب آوری به آن ها توانایی رویارویی با سختی ها و مصائب را داده و در دنیای پرآشوب و باوجود تغییرات و بیماری های مزمن، به آن ها امکان رشد را می دهد.

او می گوید: تاب آوری ظرفیتی مولد است که باعث سلامتی و عملکرد خوب در روبرو با مسائل، بیماری ها و از دست دادن ها می گردد.

این کارشناس بهداشتی اعلام کرد که بعضی از پژوهش هایی که تا به امروز در رابطه با تاب آوری انجام شده اند عواملی نظیر سن، جنس، محل سکونت شهری روستایی، عضویت در کانون های بازنشستگی و گروه های مجازی، ویژگی های شخصیتی فرد سالمند، اندازه عایدی و سطح تحصیلات را در پیش بینی یا افزایش تاب آوری سالمندان مؤثر می دانند.

کارشناس امور سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: افراد متخصص اعم از کارشناسان سلامت روان و بهداشتی می توانند فرایند تاب آوری را به سالمندان آموزش دهند؛ بعلاوه به فعالیت ها و تفریح های تازه روی آورده و دوستی های تازه برقرار نمایند، معنویت و دینداری را در خود تقویت نمایند، ورزش و فعالیت بدنی را زیر نظر پزشک خود انجام دهند.

او می گوید: علاوه بر این انجام فعالیت های نظیر موسیقی گوش کردن، احساسات خود را اعلام کردن، کاهش انتظارات از خود، تنظیم برنامه روزانه مراقبت از خود و فکر آگاهی و یا مدیتیشن و ... همگی از جمله عوامل بهبود بخش بشمار می آیند.

جفره بیان کرد که به منظور افزایش اندازه مشارکت زنان و ارتقاء تاب آوری اجتماعی می توان اذعان داشت که تغییر فکریت و باورهای غلط نسبت به زنان سالمند و تقویت حس اعتمادبه نفس، خود ابرازی، مشارکت جویی به منظور شکوفاسازی استعدادهای نهفته و ارتقاء مشارکت این گروه سنی در هر جامعه ای می تواند منجر به ارتقاء روحیه مقابله و تاب آوری سالمندان در برابر مسائل و بیماری شایع این دروان و بعلاوه کاهش احساس ناتوانی و آسیب پذیری در آنان گردد.

وبلاگ به آبادی بوشهر بوشهر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جمعیت سالمندی در حال زنانه شدن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمعیت سالمندی در حال زنانه شدن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید