فیروزآبادی: حفظ هویت و جغرافیا در فضای مجازی باید خواست ملت ها باشد

به گزارش وبلاگ به آبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی بر اهمیت خواست ملت ها برای حفظ هویت و جغرافیایشان در فضای مجازی تاکید نموده و گروه های نخبه، نظامی، سیاسی و امنیتی را در حفظ خواست یک ملت تاثیرگذار دانست.

فیروزآبادی: حفظ هویت و جغرافیا در فضای مجازی باید خواست ملت ها باشد

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ به آبادی به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در نشست تعامل مرکز ملی فضای مجازی با ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق سیاست های کلی امنیت فضای فراوری و تبادل اطلاعات در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا با بیان این مطلب اضافه کرد: فضای مجازی و فضای فیزیکی دو جهان مجزا نیستند بلکه براساس تعریف مرکز ملی فضای مجازی، این فضا امتداد فضای فیزیکی و یکپارچه است که نوع امتداد فضای مجازی در فضای فیزیکی بسط بسیار سریع (Big Bang) است بنابراین اگر فضای فیزیکی وجود نداشته باشد فضای مجازی تعریفی نخواهد داشت.

وی با اشاره به این که این فضا فعال بوده و در فضای فیزیکی مداخله دارد، گفت: فضای مجازی و فیزیکی یک اکوسیستم واحد هستند بنابراین بسیاری از مفاهیمی که در فضای فیزیکی تعریف شده همانند آزادی، حریم خصوصی، قدرت و جغرافیا باید بازتعریف شده و بسط یابد.

فیروزآبادی تاکید نمود: در فضای مجازی قدرت سخت پیشین بسط یافته و با قدرت نرم مدیریت تازه قدرت را ایجاد می نماید که این قدرت تازه شبکه ای است یعنی وسعت عمل افزایش یافته و عوامل موثر در میدان نبرد به سطح جهان توسعه می یابد و شامل ابزارهای فیزیکی و جنگ شناختی و عملیات روانی و اطلاعاتی با گستره فعالیت روبرو هستیم.

دبیر شورایعالی فضای مجازی اضافه کرد: قدرت شبکه ای باعث افقی تر شدن ساختارهای قدرت خواهد شد بنابراین احتیاج به بازنگری در این حوزه است یعنی به علت این که راهنمایی میدان جنگ بسیار پیجیده می گردد و فشار زمان و تعدد عوامل جهانی در صحنه افزایش می یابد، سلسله مراتب و ساختارهای سیلویی(silo structure) جوابگو نبوده باید بتوانیم تحت یک نظام شبکه ای و با تکیه بر فناوری های نو از قبیل هوش مصنوعی عمل کنیم.

وی با اشاره به تکنولوژی پایه بودن این فضا گفت: فضای مجازی وابسته به فناوری ها به خصوص فناوری های نوظهور بوده و محیطی مالی و اجتماعی دارد بنابراین تعریف هرگونه روابط قدرت باید در میدان اجتماعی و مالی باشد. بعلاوه این فناوری های نوظهور همانند هوش مصنوعی و کوانتوم تکنولوژی که پردازش سریع کلان داده هاست و این خصوصیت باعث شکستن مرزهای دانش است که در حوزه نظامی برای کشورها مرز و امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

فیروزآبادی با بیان این که در نظام سیاسی کشور نیز مفهوم تازه حکمرانی شکل گرفته، گفت: حکمرانی با حاکمیت تفاوت داشته و در واقع حکمرانی شکل تازه حکومت و یک حاکمیت اجتماعی است بنابراین برخلاف گذشته که حکومت فقط نیابتی بوده و ارکان آن ارتباط یک طرفه با مردم داشتند در نظام تازه رابطه مردم و حکمرانان قطع نشده و مردم در عملکرد آن مداخله تعاملی و فعال دارد که این باعث می گردد که نظام مدیریت مبتنی بر نظام حکمرانی گردد.

وی درخصوص مرز در فضای مجازی گفت: پیشتر مرزها براساس جغرافیا بوده و در واقع جغرافیا رکن هویت و ثروت بود که مجموع ثروت و هویت ملت ها را تشکیل می داد اما در عصر امروز نظام دولت و ملت ها به وسیله مداخلات فضای مجازی و عملیات تاثیر با فشار برای کاهش حاکمیت دولت در چارچوب جغرافیا و اقتدار دولت مرکزی روبرواست.

فیروزآبادی با اشاره به این که فضای مجازی سطوح مختلف ایجاد نموده، اضافه کرد: در فضای مجازی شاهد جغرافیای چند سطحی و سپهرهای متعدد هستیم که ورود به آن به وسیله دستگاه های کامپیوتر و تلفن های هوشمند شخصی است بنابراین باید علاوه بر حفاظت از مرزهای فیزیکی از مرزهای فضای مجازی نیز دفاع کرد و بتوانیم در این فضا قلمرو سازی کنیم.

وی گفت: شکل نوینی از قدرت در حال بروز است که احتیاجی به حمله نظامی و تصرف سرزمینی نیست تا جایی که امروزه بزرگترین شرکت های جهان در سال 2021 پنج شرکت فناوری اطلاعاتی آمریکایی بودند که مقدار بازارشان به مقدار 2500 میلیارد دلار افزایش یافته است و مباحث تازهی همانند متاورس در این حوزه نیز براساس مالکیت های معنوی مطرح است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به دیدگاه های قلمروسازی در جهان توضیح داد: مکتب چین در این حوزه مطرح است که در پی استقلال، قلمروسازی در سپهرهای متعدد و حفظ جغرافیای فیزیکی است. مکتب اروپایی بر مشارکت و دریافت نقش تاکید دارد که مبتنی بر اعمال قدرت بر شرکت های فناوری آمریکایی با عنوان حفاظت از حریم خصوصی شهروندان اروپایی است.

وی گفت: جهان با قدرت شرکت های فرامیلیتی روبرو است که به شدت در پی مداخله به روش نرم با پوشش جهانی در حکومت ها هستند تا بتوانند با تغییر بازارها و سبک زندگی جوامع منافع مالی خویش را پیش ببرند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "فیروزآبادی: حفظ هویت و جغرافیا در فضای مجازی باید خواست ملت ها باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیروزآبادی: حفظ هویت و جغرافیا در فضای مجازی باید خواست ملت ها باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید