میراث جهانی: اهرام مرواه کشور سودان

به گزارش وبلاگ به آبادی، مرکز باستانی فرمانروایی کوش در صحرای سودان واقع شده است و به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو، بازدیدهای بسیار کمی از آن صورت می گیرد. خیلی از افراد نمی دانند که کدام کشور بیشترین اهرام را در خود جای داده است. احتمالا، همه کشور مصر را در ذهنشان متصور می شوند اما این کشور سودان است که بیشترین اهرام را در خود جای داده است.

میراث جهانی: اهرام مرواه کشور سودان

شهر خارتوم، مرکز کشور سودان است. در سفر به قسمت شمال شرقی این شهر و به دل صحرا، کم کم شاهد پدیدار شدن اهرام مرواه در افق خواهید بود. شکل دندانه دندانه ای این اهرام از دور تعیین می گردد و با توجه به خرابی ها در مراحل مختلف، حسی مشابه با مکان گردشگری استون هنج در کشور انگلیس را تداعی می نماید.

این قسمت از سودان شمالی، زمانی محل و خاستگاه تمدن باستانی کوش بوده است. کوش، فرهنگ تجاری قدرتمندی داشته که ارتباط بسیاری قوی و عمیقی با فراعنه مصر در بخش شمالی خود داشتند. برای هزاران سال، قدرت در منطقه نوبیا در جهت رود نیل بین کوش و مصر در کشمکش بوده است. در واقع، برای دوره مختصری تقریبا یک قرن، شاهان کوش که به فراعنه سیاه نیز معروف هستند، بر مصر حکمفرمایی می کردند.

اهرام بیشماری به جا مانده از فرمانروایی و پادشاهی کوش در این منطقه قرار گرفته است. تقریبا حدود صد هرم در مرواه قرار گرفته است و قدیمی ترین هرم آن نیز متعلق به قرن نهم قبل از میلاد مسیح است. در آن موقع، مرواه، دومین شهر بزرگ پادشاهی کوش بوده و مرکز این کشور نیز در ناپاتا قرار داشته است. در پی فروپاشی شهر ناپاتا در حدود سال 590 قبل از میلاد، مرکز این کشور در شهر مرواه قرار داده شد که تا زمان قرن چهارم بعد از میلاد نیز پا برجا بوده است. در طی آن موقع، پادشاهان و ملکه های از جهان رفته در زیر این اهرام در شهر امواتی در خارج از شهر به خاک سپرده می شدند.

کانی شناس و طبیعت شناس فرانسوی به نام فردریک کایلیود در دهه 1820 میلادی، توجه جهانیان را به سمت این اهرام جلب کرد و نام خود را بر روی سنگی در آنجا حک کرد. با این حال، حالت ناجور و خراب بسیاری از اهرام مرواه عمدتا ناشی از کاوش های ماجراجوی ایتالیایی به نام جوزپه فرلینی است که در سال 1834 از این مکان بازدید نموده است. او مجوزی برای حفاری و کاوش در این مکان داشته است اما در حقیقت او در پی پیدا کردن گنجینه های پنهان این اهرام بوده است. در یکی از مقبره ها، او گنجینه بسیار غنی و زیادی از جواهرات را پیدا کرد. او غیر از این، چیز زیادی دیگری پیدا نکرد اما در فرایند جستجو و تفحص این مکان، بیش از چهل هرم را نابود نموده است.

امروزه، مکان باستانی مرواه به وسیله بزرگراه اصلی شمال به جنوب کشور سودان به دو بخش تقسیم شده است. به جای مانده های شهر سطلنتی در بخش غرب و به سمت رود نیل قرار گرفته است اما به علت سیل در سال 2020 فعلا بسته است. گورستان سلطنتی نیز در بخش شرقی جاده قرار گرفته است. این مکان، اصلی ترین جاذبه گردشگری کشور سودان است. این مکان سالانه تنها چند هزار نفر بازدیدکننده دارد. اهرام موجود در این مکان به دو دسته اصلی تقسیم می شوند، یکی گورستان قسمت جنوبی که قدیمی تر است و دیگری، قسمت شمالی که بهتر نگهداری شده است.

اهرام موجود در مرواه همچون اهرام مصر بزرگ و بزرگ نیستند بلکه نسبتا به اهرام مصر دارای پایه بسیار کوچکتری هستند و شیب های تندی دارند و بسیاری از آنها نیز سازه هایی معبد مانند در کنار خود دارند. علاوه بر این، برخلاف مقبره های مصر، اجساد مردگان به جای آنکه در داخل اهرام دفن شده باشند، در زیر اهرام قرار دارند. تنها چند تا از این اهرام بازسازی شده است. در سال 2011، یونسکو مکان باستانی جزیره مرواه که بعلاوه شامل مجموعه معبد اسرارآمیز موساوارات و معبد ناکا می گردد را به عنوان میراث جهانی ثبت کرد.

منبع: فوت و فن / wanderlust.co.uk

به "میراث جهانی: اهرام مرواه کشور سودان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث جهانی: اهرام مرواه کشور سودان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید