مجسمه هایی باشکوه، که حتما باید بشناسید و ببینید

به گزارش وبلاگ به آبادی، تندیس های شگفت انگیز و با عظمت در جهان که از روزگاران گذشته تا به امروز به یادگار مانده است.

انسان همواره در پی راهی است تا قدرت ، هنر و خلاقیت خود را به رخ بکشد ، گاهی با ساخت یک آسمان خراش ، گاهی با خلق یک تکنولوژی تازه و گاهی با ساخت یک تندیس این مهارت نهفته در وجودش را به معرض نمایش می گذارد.

مجسمه هایی باشکوه، که حتما باید بشناسید و ببینید

در طول تاریخ هنرمندان زیادی آمدند و رفتند بعضی از آن ها شاید نام و نشانی از خود باقی نگذاشته اند اما بعضی دیگر با ساخت یادبودهایی مثل مجسمه هایی شگفت انگیز ، نامشان را برای همواره جاودانه کردند .در سراسر دنیا مجسمه هایی وجود دارند که هر کدام حرف های زیادی برای گفتن دارند ؛ بعضی به نشان قدرت و بعضی دیگر به عنوان یادبودی از جنگ به دنیا آمدند.

همراه ما باشید تا با هم به جای جای دنیا سفر کنیم و با معروف ترین تندیس هایی که در دنیا وجود دارند آشنا شویم.

1- مجسمه اندیشه گر | فرانسه

یکی از معروف ترین و زیباترین مجسمه های دنیا ، یک تندیس است با نام مجسمه اندیشه گر (The Thinker) که از مرمر و برنز شاخته شده است و امروز در موزه رودَن پاریس نگهداری می شود.

این مجسمه اثر دستان هنرمند فرانسوی آگوست رودن (Auguste Rodin) است که یک پیکره در ابعاد انسانی را نشان می دهد که روی یک صخره نشسته به طرز عجیبی به فکر فرو رفته است. شروع ساخت این مجسمه به حدود سال 1880 بر می شود؛ زمانی که خالق آن ساخت این تندیس را به عنوان بخشی از یک پروژه دیگر شروع کرد و در نهایت این مجسمه در سال 1904 به معروفیت رسید. این مجسمه را در سراسر دنیا به عنوان سمبلی از فلسفه می شناسند.

آدرس: فرانسه ، پاریس ، بلوار دس اینولیدس

2- مجسمه های موآیی | شیلی

موآیی (Moai) نام مجموعه مجسمه هایی تک سنگی است که در جزیره ایستر کشور شیلی قرار دارند و به یکی از شگفتی های دنیا بدل شده اند. طبق مطالعات این مجموعه مجسمه ها بین سال های 1250 تا 1500 میلادی به دست مردمان راپا نویی (Rapa Nui) ساخته شده اند.

وجه مشترک این مجسمه ها ، سر بزرگ همه آن ها است. موآیی ها ابعاد مختلفی دارند ؛ کوچک ترین آن ها ارتفاعی کمتر از 1.2 متر دارد. بلندترین موآیی ، پارو نام دارد با ارتفاع 10 متر و 75 تن وزن. در میان این مجسمه ، یک مجسمه ناتمام وجود دارد که اگر ساخت آن به انتها می رسید ، 21 متر ارتفاع و 270 تن وزن می داشت.

تا به امروز محققان پیروز به کشف 887 عدد از این مجسمه ها شدند که 288 عدد از آن ها بر روی سکوهای بزرگی با نام آهو (Ahu) قرار دارند. نکته جالب دیگری که در خصوص این مجسمه ها وجود دارد این است که هنوز می توان آثاری از بقایای مواد معدنی یا مواد دیگری را روی آن ها دید که مربوط به زمان جابه جایی آن ها است.

آدرس : شیلی ، جزیره ایستر

3- مجسمه ابوالهول | مصر

یکی از تندیس های شگفت انگیز و با عظمت در دنیا که از روزگاران گذشته تا به امروز به یادگار مانده است.

مجسمه ابولهول که بزرگترین مجسمه تک سنگی دنیا به شمار میرود با نزدیک به 74 متر طول و 20 متر عرض و 20.22 متر ارتفاع که در کنار اهرام مصر و در ساحل غربی رود نیل قرن ها است که آرام گرفته است. این مجسمه در واقع تصویری از یک موجود افسانه ای با نام Sphinx است ؛ غول افسانه های مصر باستان و اسطوره اودیپ که ترکیبی است از انسان و حیوان ؛ بدن شیر دارد و سر انسان که شبیه به سر یک زن است ، و مزین شده به بال های عقاب. این تندیس باستانی سال ها زیر شن و ماسه ها پنهان بوده و باستان شناسان از زیر خروارها شن و ماسه، آن را بیرون آوردند. این مجسمه افسانه ای ، از دید مصر باستان ، مظهر آفتاب است و امروز بزرگترین بنای تاریخی مصر به شمار میرود.

آدرس: مصر ، جیزه ، الحرام

4- تندیس مسیح | برزیل

یکی دیگر از مجسمه های زیبای دنیا تندیس مسیح منجی (Christ the Redeemer) نام دارد که در ریو دوژانیرو برزیل واقع شده است.

این مجسمه زیبا و با شکوه ، بزرگ ترین اثر هنری است که در سبک دکو در دنیا قرار داد. بعلاوه لقب پنجمین مجسمه بزرگ مسیح در دنیا نیز از آن این تندیس زیبا است.

طرح کلی تندیس مسیح ،به گونه ای است که حضرت عیسی مسیح را در حالت ایستاده و در حالی که دستانش را باز نموده است ، نشان می دهد. این دستان و آغوش باز تندیس نشان از پذیرش همه انسان ها در آغوش حضرت عیسی مسیح است .

ارتفاع مجسمه آزادی بدون در نظر گرفتن پایه آن به 30 متر می رسد و عرض دستانش در حدود 28 متر است.

این مجسمه در ارتفاع 700 متری از کوه کورکووادو (Corcovado) ریودوژانیرو قرار گرفته و معروف ترین یادبود و سمبل ریودوژانیرو به شمار میرود به گونه ای که دنیا ریو را با مجسمه آزادی اش می شناسند. ساخت این مجسمه به سال های 1926 تا 1931 برمی شود.

آدرس:برزیل ، ریو دو ژانیرو ، آلتو دا بوا ویستا،منطقه پارکو دا تیجوکا

5- مجسمه آزادی | آمریکا

یکی از زیباترین مجسمه هایی که انسان خالق آن بوده ، مجسمه آزادی (Statue of Liberty) یا اگر بخواهیم دقیق تر باشیم آزادی روشنگر دنیا است که در جزیره آزادی منهتن نیویورک قرار گرفته است.

مجسمه آزادی که روکشی از مس روی آن را پوشانده است ، نمادی از آزادی آمریکا و نشانی از خوش آمدگویی آن به مسافرانش است. قبل از آن که سفرهای هوایی مثل امروز رونق پیدا کند، مسافرانی که با کشتی به آمریکا می آمدند، وقتی به ساحل آمریکا نزدیک می شدند ، قبل از هر چیز این مجسمه بزرگ را می دیدند و رویت این مجسمه نشانی از رسیدن به مقصد برای آن ها بود. در واقع این مجسمه را در تاریخ 28 اکتبر سال 1886 مردمان فرانسه به مردم ایالات متحده آمریکا هدیه کردند، مناسبت این هدیه بزرگ و ماندگار هم تبریک برای 100 سالگی استقلال آمریکا از بریتانیا بود. طراح این یادبود ، مجسمه ساز فرانسوی با نام فردریک بارتولدی (Frédéric Auguste Bartholdi) و سازنده آن یک مهندس فرانسوی با نام گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) بود که برج ایفل را هم ساخته بود.

طرح مجسمه آزادی آمریکا به شکل زنی است که در حال گام برداشتن است. دورتادور سرش با هفت اشعه نورانی تزئین شده و در دست چپ خود یک لوح سنگی دارد و در دست راست مشعلی افروخته را بالای سر خود نگه داشته است . لوح سنگی مجسمه حاوی اعداد و حروف رومی JULY IV MDCCLXXVI است که 4 جولای 1776 میلادی یعنی روز استقلال آمریکا را نشان می دهد.

آدرس: ایالات متحده آمریکا ، شهر نیویورک، جزیره آزادی

6- تندیس داوود | ایتالیا

یکی دیگر از تندیس های زیبا و تاریخی در دنیا ، مجسمه ای است از شاهکارهای دوره رنسانس ایتالیا با نام داوود میکل آنژ (Michelangelo) که در سال های 1501 تا 1504 میلادی به دست هنرمند و استاد ایتالیایی با نام میکل آنژ خلق شده است.

این تندیس نشان دهنده یکی از قهرمانان کتاب مقدس به نام داوود را در حال تفکر نشان می دهد که از مرمر ساخته شده و ارتفاعی در حدود 5.17 متر دارد.

نتیجه کوشش های میکل آنژ چیزی جز تحسین همگان نبود. هرچند که میکل آنژ ساخت این مجسمه را در فضایی بسته و به دور از چشم دیگران انجام داد اما وقتی این اثر را خلق و از آن پرده برداری کرد ، هنرمندان فلورانس مامور یافتن برترین مکان برای نگه داری این تندیس شدند.

این تندیس در جریان شورش سال 1571 آسیب دید تا اینکه به گالری آموزشگاه هنرهای فلورانس ایتالیا انتقال یافت و تا به امروز در آنجا نگهداری می شود.

آدرس : ایتالیا ، منطقه فیرنز 50122 ، منطق ویا ریکاسولی 66

منبع: الی گشت

به "مجسمه هایی باشکوه، که حتما باید بشناسید و ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه هایی باشکوه، که حتما باید بشناسید و ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید