5 قطعه سنگ غول پیکری که مصریان باستان آن ها را جابجا نموده اند

به گزارش وبلاگ به آبادی، برجسته ترین دستاورد های معماری دنیا هزاران سال پیش رخ داده اند، هنگامی که فرهنگ های باستانی در سراسر دنیا حکومت می کردند.

5 قطعه سنگ غول پیکری که مصریان باستان آن ها را جابجا نموده اند

به گزارش به هر بخشی از تاریخ پیشینیان که نگاه کنیم، ساختار های بزرگی را می بینیم که هزاران سال پیش به وسیله تمدن های باستانی ساخته شده اند. بعضی از برجسته ترین دستاورد های معماری دنیا هزاران سال پیش رخ داده اند، هنگامی که فرهنگ های باستانی در سراسر دنیا حکومت می کردند و بلوک های سنگی فوق العاده سنگینی را به وزن چندین تن حرکت می دادند تا سازه هایی را بسازند که در زمان حال هم بسیاری را انگشت به دهان می گذارند.

اینکه مردم در دوران باستان پیروز به جابجایی سنگ هایی با وزن بیش از 1000 تن شده اند، واقعا متحیر نماینده است. معماران دنیای باستان بدون استفاده از ابزارها، ماشین آلات و فناوری های مدرن کار هایی را انجام داده اند که ما در دنیای امروزه انجام این کار ها را بدون تکنولوژی و ماشین آلات مدرن تقریباً غیرممکن می دانیم.

سؤال اساسی این است که گذشتگان چگونه این کار ها را انجام داده اند؟ آیا تمام این کار ها به وسیله نیروی انسانی صورت گرفته است؟ تعداد بیشماری مکان باستانی در سراسر دنیا وجود دارد که نشانگر ابتکار، نبوغ و توانایی بشر آن موقع در انتقال وسایل سنگین می باشد. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه بشر در زمان های مختلف بلوک های سنگی فوق العاده سنگین را به حرکت در می آورده، حتی در دورانی که چرخ و فناوری های مربوط به آن ابداع نشده بود!

یکی از این نمونه ها گوبکلی تپه (Göbekli Tepe)، یک مکان باستانی در ترکیه امروزی است. در این مکان، حدود 13000 سال پیش و در آخرین عصر یخبندان، مردم باستان سنگ های چند تنی را برای ساختن یکی از مجذوب نماینده ترین بنا های باستانی دنیا جابجا نموده اند. گوبکلی تپه به اسم قدیمی ترین معبد روی زمین شناخته می گردد و سازندگان آن از سنگ هایی استفاده نموده اند که وزن بعضی از آن ها به 50 تن می رسیده است.

عقل سلیم به ما می گوید که بدون نوعی فناوری نوین و پیشرفته، حرکت سنگ هایی با این وزن بالا غیر ممکن است، اما ظاهراً این طور نیست.

برای مثال در مصر می توان سنگ های بزرگی را پیدا کرد که هزاران سال پیش و به وسیله مردم آن موقع جابجا شده اند و ساخت هرم بزرگ جیزه یک نمونه از این کار ها است. اگرچه بسیاری از سنگ های به کار رفته برای ساخت این هرم ها از معادن نزدیک آورده شده بودند، با این حال بزرگ ترین و سنگین ترین سنگ ها از معادنی تا فاصله 800 کیلومتری به مکان اصلی منتقل شده بودند. اتاق پادشاه در داخل این هرم بزرگ دارای چندین بلوک سنگی است که وزن هر کدام از آن ها به بیش از 15 تن می رسد و حتی در اطراف این بلوک های سنگی، سنگ های بزرگ تری هم وجود دارند.

با این تفاسیر، چگونه مردم باستان بلوک های چندین تنی سنگ را از معادنی با چنین فاصله های دور به محل ساخت هرم جیزه منتقل می کردند؟ آیا آن ها به یاری کشتی های مخصوص حمل و نقل آن موقع، این بلوک های بزرگ و سنگین را حمل می کردند و یا اینکه این بلوک های سنگی را از صحرا عبور داده اند؟ از این سوالات که بگذریم، سؤال بزرگ تر این است که چگونه آن ها پیروز شدند سنگ های به این بزرگی را برای ساخت هرم جیزه به ارتفاعات بالاتر منتقل نمایند؟

جالب اینجا است که هرم بزرگ جیزه تنها یک نمونه از این هرم ها است که محققان بسیاری در پی راز ساخت آن هستند. معبد رامسیوم نمونه دیگری از این شاهکار های دنیا باستان است. این سازه باستانی نه تنها به علت اهمیت فرهنگی بلکه به علت وسعت آن یکی از مجذوب نماینده ترین سازه های باستانی است. اگرچه در حال حاضر فقط قطعاتی از آن به جای مانده است، اما کارشناسان محاسبه نموده اند که معبد رامسیوم وزن تقریبی حدود 1000 تن داشته است و چند بلوک سنگی استفاده شده در آن از فاصله 200 کیلومتری به محل ساخت آورده شده بودند.

مصر از این گونه ساخت و ساز های عجیب کم ندارد. یک نمونه دیگر از اینگونه بنا ها دو مجسمه ممنون است. این دو مجسمه فوق العاده که از یک بلوک سنگی یکپارچه و بزرگ تراشیده شده اند، هر بیننده ای را متحیر و متعجب می نمایند. سنگ بنای این مجسمه ها از معدنی با فاصله 600 کیلومتری منتقل شده و تخمین زده می گردد که وزن کل مجسمه ها بیش از 1200 تن باشد.

از معبد رامسیوم به فلات جیزه برمی گردیم و نگاهی به هرم خفرع، دومین هرم بزرگ جیزه و معابد اطراف آن می اندازیم. معابد خفرع از نظر شکل ظاهری بسیار بهتر از نمونه های مشابه خود مانند خوفو سر پا مانده اند و در شرق هرم خفرع بقایای مزار مردگان خفرع قرار گرفته است. اگرچه این بنای تاریخی اکنون به صورت کامل برجای نمانده است، اما داده های کافی وجود دارند که به متخصصان این امکان را می دهند تا شکل اصلی این بنا را شبیه سازی نمایند.

کارشناسان می گویند این معبد با سایر معابد مصر باستان متفاوت و بسیار بزرگ تر بوده است. بعلاوه این معبد اولین معبدی بوده که شامل یک سالن ورودی، یک صحن ستون دار، یک بخش برای مجسمه های فرعون، پنج سیلوی ذخیره سازی و یک پناهگاه داخلی بوده است و این المان ها در ساختمان معابد بعدی مصر به یک استاندارد تبدیل شدند.

اما مهمترین ویژگی این معبد این است که کل سازه با استفاده از بلوک های سنگی فوق العاده سنگین ساخته شده و بزرگترین آن ها وزنی بالغ بر 400 تن داشته است، بعلاوه نمای بیرونی این معبد هم از سنگ هایی بزرگ با وزن بیش از 100 تن ساخته شده است.

باید بدانید که بسیاری از برجسته ترین دستاورد های معماری مصر باستان اهرام نیستند بلکه معابد اطراف آن ها هستند.

از هرم خفرع به سمت هرم منکورع می رویم. منکورع یکی از فرعون های دودمان چهارم از پادشاهی کهن مصر بوده که سازنده هرم منکورع، سومین و کوچکترین هرم در مجموعه اهرام جیزه می باشد. او بعلاوه یک معبد پر جزئیات و پیچیده در نزدیکی هرم منکورع ساخته است. پایه و اساس داخلی معبد از سنگ آهک ساخته شده است و به گفته مصر شناسان، بعضی از بلوک های موجود در دیواره های معبد حدود 220 تن وزن دارند.

بعضی از سنگ نوشته ها و نگاره های موجود بر دیوار ها نشان می دهد که بیشتر این بلوک های سنگی به یاری نیروی انسانی حمل شده اند. بعضی از کارشناسان معتقدند که برای جابجایی بعضی از سنگ های چندین تنی، مصریان باستان از شن و ماسه مرطوب و سورتمه های چوبی استفاده می کردند و با یاری این وسایل آن ها امکان انتقال بلوک های سنگی چند تنی را در بیابان پیدا می کردند.

اما در خصوص بلوک های سنگی چند صد تنی مانند مجسمه های ممنون این موضوع به چه شکل بوده است؟ تخمین زده می گردد که این دو مجسمه بیش از 1200 تن وزن داشته باشند و مصریان باستان بلوک سنگی آن را از صحرا و بیابان به مکان مورد نظر منتقل نموده باشند. حال سؤال این است که آیا این گونه سنگ های فوق العاده سنگین و بزرگ هم با استفاده از شن و ماسه مرطوب و سورتمه های چوبی منتقل شده اند؟

در هر صورت راز ها و نکات پنهان بسیاری از مصر باستان همچنان برای ما نا شناخته به جای مانده اند. در این بین علافه مندان و محققان زیادی هم در حال تحقیق و آنالیز در زمینه تاریخچه مصر و بنا های بزرگ آن هستند تا بتوانند راز های سر به مهر تاریخ مصر را بازگشایی نمایند.

نظر شما در خصوص مصر و هرم های بزرگ این کشور چیست؟ آیا شما هم مانند بعضی افراد اعتقاد دارید که این هرم ها به یاری آدم فضایی ها ساخته شده اند یا دیدگاه دیگری دارید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:دیجی رو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "5 قطعه سنگ غول پیکری که مصریان باستان آن ها را جابجا نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 قطعه سنگ غول پیکری که مصریان باستان آن ها را جابجا نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید