آخر هفته کجا بریم؟ از گردشگری زمستانه در پیغام تا دریاچه شورمت و سفری از نور تا بلده

به گزارش وبلاگ به آبادی، آخر هفته کجا بریم؟ پیشنهاد سفر این هفته خبرنگاران؛ تعطیلات زمستانی خود را با سفری از نور تا بلده، منطقه گردشگری پیغام یا دریاچه شورمست به تجربه ای متفاوت بدل کنید. با خبرنگاران همراه باشید.

آخر هفته کجا بریم؟ از گردشگری زمستانه در پیغام تا دریاچه شورمت و سفری از نور تا بلده

زمستان را به سرما و سپیدی می شناسیم، فصلی که باید کنار آتش گرم خانه و خانواده به سر آید. اما حکایت علاقه مندان به سفر و جهانگردان ماجراجو جور دیگری رقم می خورد، راه سفر را در پیش می گیرند و از زیبایی های طبیعت گرما و انرژی می گیرند.

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پراسترس و رنگ پریده شهری بشوییم و به دامان طبیعت بی نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با سفری از نور تا بلده؛ برای سفر یک روزه و منطقه جهانگردی پیغام و دریاچه شورمست برای سفرهای دو روزه آشنا می شویم.

سفر یک روزه

صبح زمستانی یک روز تعطیل می تواند با تجربه ای متفاوت از هیجان و سر زندگی رقم بخورد، کافی است عزم سفر کنید و تا پیش از تاریکی شب، تجربه ای متفاوت برای خود رقم بزنید.

از نور تا بلده

به بهانه سردی و بارانی بودن هوا لذت تجربه این طبیعت بکر و رنگارنگ را از دست ندهید. در زمستان همه چیز می تواند مهیا باشد، باد سرد اما ملایمی که می وزد، سپید رنگ گاهی برف، نم نمکی و گاه غرش باران و جاده هایی فارغ از ازدحام تابستانی، انتظار شما را می کشند. این پیشنهاد ما برای سفر به مقصدی خاص نیست بلکه به یک جهت است. جهتی از یوش بلده به نور. این جهت شما را به دنیایی متفاوت می برد. جاده ای کوهستانی اما آسفالت که پر از تپه، دره، درخت و روستاهایی با بام های شیروانی است. خوبی این جهت آن است که برای رسیدن به زادگاه نیما چند روستا را هم می بینید که هرکدام تماشای های خاص خود را دارند .

یوش در فاصله 105 کیلومتری جنوب آمل قرار گرفته است. بعد از گذر از این جهت بی نظیر وقتی به مقصد می رسید، با جاذبه اصلی سفر که تماشا خانه نیما یوشیج است، روبه رو می شوید. تماشا چشم انداز ها زیبای طبیعی مانند رودخانه یوش ، باغ های میوه و چشمه های متعدد همگی انگیزه این سفر را بیشتر و بیشتر می نمایند.

سفرهای دو روزه

در هر فاصله ای از هر کجای این مرز و بوم که روزگار می گذارنید، فرصت دو روزه تعطیلات آخر هفته تان را به خاطره های به یادماندنی بدل کنید. بار سفر را ببنید، دل به طبیعت بسپارید، معرفی مقصدش هم با ما.

جهانگردی زمستانه در پیغام

منطقه پیغام یکی از زیباترین و مهم ترین تفرجگاه های مردم آذربایجان شرقی است که در طول سال مورد توجه جهانگردان داخلی و خارجی است در طول فصل سرما کمتر خانواده ای در تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی و استان های هم جوار را می توان یافت که برای انجام ورزش های زمستانی و نیز استفاده از طبیعت بکر و زیبای زمستانی پیغام به این منطقه نرفته باشد. سند این منطقه تحت مالکیت منابع طبیعی استان بود که با اقدامات اخیر به زودی پس از انتقال سند به نام سازمان ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، با مشارکت بخش خصوصی با توجه به پتانسیل های منطقه، امکانات بسیاری جهت جذب جهانگردان و فعالیت بیشتر ورزشکاران و کوه نوردان ایجاد خواهد شد.

پیغام منطقه ای شامل روستایی است که در بخش مرکزی شهرستان مرند و در دامنه ارتفاعات رشته کوه می شو واقع شده و از مرتفع ترین گردنه های حدفاصل تبریز به ماکو در استان آذربایجان غربی است. نام قدیمی پیغام (یام) است که هم اکنون نیز همین نام در گفت و گوهای محاوره ای مردمان آذربایجان بر زبان ها جاری است. یام در زبان مغول به معنی اسب چاپار است که در جهتهای مختلف در هر منزلی مستقر بود تا پیک موردنظر سوار بر آن را به مقصد برساند که با گذر زمان نام یام از سوی فرهنگستان ایران به پیغام تبدیل شد. از آنجایی که قزوین، میانه، تبریز و ماکو یکی از قدیمی ترین و مهم ترین شاه راه های ارتباطی شرق به غرب در طول تاریخ بوده است، کاروانسرای موجود در منطقه پیغام نیز حکایت از تعلق آن به دوره مغول و صفویه دارد که از مهم ترین تأسیسات میان راهی این محور به شمار می آمد.

زمستان های سرد و برف گیر از دیگر ظرفیت های بسیار مناسب جلب جهانگرد به منطقه پیغام است که داشتن پیست اسکی در این منطقه باعث شده است سالانه عده کثیری از جهانگردان داخلی و خارجی به این سمت روانه شوند. پیست اسکی پیغام که در ارتفاعات این منطقه واقع شده است در روزهای تعطیل پذیرای بسیاری از خانواده های آذری است. تابستان های پیغام نیز به علت مطبوع بودن آب و هوا و داشتن طبیعت زیبا، آب های روان و چمنزارهای چشم نواز همه روزه علاقه مندان طبیعت و جهانگردی را به خود جلب می نماید.

پیست اسکی پیغام مرند در سال 1348 در زمینی به مساحت 30 هکتار و ارتفاع 1800 متری از سطح دریا در دامنه ارتفاعات رشته کوه میشو راه اندازی شده است. این پیست از قدیمی ترین و بزرگ ترین پیست های کشور است. طول این پیست 800 متر است که از همان سال 1348 هر ساله ورزشکاران و جهانگردان زیادی برای ورزش، تمرین، اجرای مسابقات به این منطقه می آیند.

امکانات بسیاری در این منطقه از جمله امکانات رفاهی، آب، برق، تلفن، امکان استفاده از تلفن همراه، جاده آسفالت و قابل دسترسی، پارکینگ، رستوران، سرویس های بهداشتی، دستگاه های بالابر برای افراد مبتدی و حرفه ای، پل روگذر ورودی پیست، سه دستگاه تلکس مخصوص بانوان، پیست آموزش بچه ها و افراد مبتدی، اسنوبرد مارپیچ، برگزاری کلاس های آموزشی و بعلاوه برگزاری مسابقات، برای استفاده ورزشکاران و رفاه جهانگردان ایجاد شده است. مهمترین ویژگی پیست اسکی پیغام، جهت دسترسی کوتاه و سریع به وسیله جاده ترانزیت تبریز به مرند است.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادکوه است که وسعت آن 15 هزار متر مربع و عمق آن 5 متر است که به پانزده متر هم می رسد . دریاچهٔ طبیعی شورمست ، در 6 کیلومتری غرب شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده است. چشم انداز این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهن سال و بلندقامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته است. در حال حاضر همیشه مسافران، طبیعت گردان و ماهیگیران زیادی از این دریاچه استفاده می نمایند.

چنانچه از تهران از جاده فیروزکوه به سمت قائم شهر حرکت کنید، حدود 65 کیلومتر بعد از فیروزکوه و گذشتن از کنار پل ورسک به شهر پل سفید می رسید . در مرکز شهر جهت آسفالتی به سمت روستای شورمست می رود . با ورود به این جهت و عبور از پل کوچک ابتدای آن و طی جهت تقریبی 5 کیلومتر به دوراهی می رسید که جهت سمت راست به روستای شورمست و جهت سمت چپ به دریاچه شورمست می رسد .

منبع: کجارو / کجارو

به "آخر هفته کجا بریم؟ از گردشگری زمستانه در پیغام تا دریاچه شورمت و سفری از نور تا بلده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخر هفته کجا بریم؟ از گردشگری زمستانه در پیغام تا دریاچه شورمت و سفری از نور تا بلده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید