آشنایی با روش خشک کردن موسیر و تهیه موسیر خشک

به گزارش وبلاگ به آبادی، موسیر از خانواده سیر و پیاز است و از آن در تهیه انواع بورانی ، ماست موسیر و یا ترشی موسیر استفاه میشود. با نحوه خشک کردن موسیر آشنا شوید.

آشنایی با روش خشک کردن موسیر و تهیه موسیر خشک

موسیر که با نام سیر کوهی و یا کلاسیر نیز شناخته می گردد، گیاهی شبیه سیر است که ریشه آن شبیه به یک پیاز درشت یک پارچه است. برگ های موسیر باریک و دراز و گل های آن بنفش مایل به قرمزند. شاید جالب باشد بدانید که حدود 40 گونه از این گیاه در جهان شناخته شده که همگی در نواحی معتدل و مناطق بحرالرومی رشد می نمایند و برخی از گونه های موسیر را در باغ به عنوان گل زینتی نیز می کارند.

پیاز این گیاه همان قسمت خوراکی است که از آن در ترشی ها، ماست و غذاها استفاده می گردد. بوی موسیر نسبت به سیر کمتر است و ایتالیایی ها از آن خوراکی های گوناگونی می پزند و حتی پیازچه آن را در روغن زیتون کنسرو می نمایند.

موسیر از نظر ترکیبات شیمیایی دارای حدود 1-0/06 درصد اسانس میباشد که شامل آلیل پروپیل - دی سولفید و دو ترکیب گوگردی میباشد همچنین دارای آلیسین - آلیساتین 1و2 می باشد.

از فرآورده های موسیر برای کم کردن قند خون در افراد دیابتی استفاده می گردد و هم چنین از خواص گندزدایی آن برای دفع انگل ها همراه غذا استفاده میشده است و علاوه بر آن برای ضدعفونی کردن آب نیز مورد استفاده داشته است.

از آنجا که موسیر گیاهی فصلی است و فقط تازه آن در فصل بهار یافت می گردد، می توان آن را به صورت خشک درآورده و برای سایر فصول ذخیره کرد. در اینجا نحوه خشک کردن موسیر را به شما آموزش می دهیم تا در فصل وفور این گیاه مفید و پرخاصیت، از آن استفاده نموده و برای دیگر مواقع سال موسیر خشک سالم و بهداشتی خانگی داشته باشید.

روش خشک کردن موسیر

  1. برای خشک کردن موسیر تازه و تهیه موسیر خشک خانگی و سالم ابتدا موسیر تازه را پوست بگیرید و بشویید.
  2. سپس موسیرها را به دقت و تا حد امگان به صورت یک دست و یک اندازه حلقه حلقه کنید. سعی کنید ورقه های موسیر خیلی نازک یا خیلی ضخیم نباشند.
  3. از آنجا که موسیر تازه خیلی تند و تیز است؛ باید به اصطلاح شیرین گردد و تندی ان به روشی که در ادامه خواهیم گفت گرفته گردد.
  4. برای این کار، ورقه های موسیر خردشده را به مدت 24 ساعت داخل آب سرد ریخته و هر 4 ساعت یک بار، آب آن را عوض کنید.
  5. بعد از شیرین شدن موسیر، آن ها را روی پارچه ای تمیز پهن کنید و کمی زمان بدهید تا کاملا خشک شوند. برای این کار می توانید از پنکه بهره ببرید در نتیجه موسیرهایی سفید و تمیز خواهید داشت.
  6. موسیرهای خشک شده را داخل ظرف درداری ریخته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید و موقع احتیاج، به مقدار لازم از آن برداشته و آن ها را داخل آب بریزید تا خیس بخورند و مثل موسیر تازه بشوند.
از موسیر خشک در تهیه انواع بورانی، ماست موسیر و ترشی موسیر استفاده می گردد.

ترفند های خشک کردن موسیر

  • میزان تندی موسیرها با هم متفاوت هستند و ممکن است برخی از آن ها حتی با یکبار آب عوض کردن، به حد مطلوب شیرین شوند پس حتما در طول کار، آن ها را بچشید و دقت کنید که در فرایند شیرین کردن زیاده روی نکنید چون عطر و طعم موسیرها از دست می رود.
  • اگر موسیر سفید نیست و زرد و کدر است چند بار آب آن را عوض کنید. سپس ورقه های موسیر را در آب زلال آب آهک به مدت 1 روز بریزید (آب آهک موسیر را سفید و چغر می نماید.)
  • موسیر خشک را می توانید به راحتی آسیاب کنید و پودر موسیر خشک داشته باشید. از این پودر می توانید در همه مواردی که از موسیر تازه یا موسیر خشک استفاده می گردد نیز بهره ببرید.
  • پودر موسیر را کم کم تهیه کنید زیرا مواد غذایی و ادویه جات وقتی آسیاب می شوند، زودتر عطر، طعم و خاصیت خود را از دست می دهند.

منبع: مامی سایت

منبع: setare.com

به "آشنایی با روش خشک کردن موسیر و تهیه موسیر خشک" امتیاز دهید

6 کاربر به "آشنایی با روش خشک کردن موسیر و تهیه موسیر خشک" امتیاز داده اند | 3.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روش خشک کردن موسیر و تهیه موسیر خشک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید