آیا می دانید غذایی که می خورید ژنتیک شما را تغییر می دهد؟

به گزارش وبلاگ به آبادی، متخصصان علم نوظهور ژنتیک تغذیه ای می گویند غذایی که می خوریم، بر ژنوم ما اثر دارد و به نحوی فرایندهای زیستی را راهنمایی می نماید.

آیا می دانید غذایی که می خورید ژنتیک شما را تغییر می دهد؟

مردم معمولا درمورد غذا به عنوان کالری، انرژی و چیزی که موجب زنده نگه داشتن آن ها می گردد، فکر می نمایند. آخرین شواهد علمی نشان می دهد که غذاها با ژنوم ما نیز صحبت می نمایند. این ارتباط بین غذا و ژن ها ممکن است بر سلامتی، فیزیولوژی و طول عمر شما اثر بگذارد. با وبلاگ به آبادی همراه باشید.

ژنومیک تغذیه ای

مونیکا داس، دانشیار زیست شناسی سلولی و مولکولی در دانشگاه میشیگان، در کوشش برای درک بهتر این موضوع که پیغام های غذایی چگونه بر زیست شناسی ما اثر می گذارند، تعاملات میان غذا، ژن ها و مغز را مطالعه می نماید. ژنومیک تغذیه ای یک حقیقت مهم را آشکار نموده است؛ ارتباط ما با غذا بسیار نزدیک تر از چیزی است که قبلا فکر می کردیم.

تعامل میان غذا و ژن

برای تایید و پیدا کردن نمونه کاملی از این پدیده، کافی است نگاهی به کندوی زنبور عسل بیندازید.

زنبورهای کارگر بی وقفه کار می نمایند، عقیم هستند و فقط چند هفته عمر می نمایند. ملکه زنبورعسل درون کندو می ماند، چند سال عمر می نماید و باروری او چنان قوی است که کل کلنی را به جهان می آورد. با وجود این، زنبورهای کارگر و زنبور ملکه ازنظر ژنتیکی موجودات مشابهی هستند. آن ها به علت غذایی که می خورند، به دو شکل مختلف از حیات تبدیل می شوند.

ملکه زنبور عسل از ژل رویال تغذیه می نماید، اما زنبورهای کارگر از شهد و گرده تغذیه می نمایند. هر دو غذا انرژی تامین می نمایند اما ژل رویال ویژگی دیگری نیز دارد: مواد مغذی موجود در آن می تواند قفل دستورالعمل های ژنتیکی برای ساخت آناتومی فیزیولوژی ملکه زنبور عسل را بگشاید. ژل رویال حاوی ترکیباتی است که کنترل گرهای ژنتیکی را فعال می نماید تا اندام های ملکه را فراوری و توانایی فراوریمثل او را حفظ نمایند.

تاثیرات موادغذایی بر انسان وحیوانات

محصولات جانبی اسید آمینه متیونین در گوشت و ماهی فراوان است. این اسید آمینه روی کلیدهای ژنتیکی که برای رشد و تقسیم سلول مهم هستند، تاثیر می گذارند. بعلاوه، ویتامین C با محافظت از ژنوم دربرابر آسیب اکسیداتیو در حفظ سلامت ما نقش دارد. این ویتامین بعلاوه فعالیت مسیرهای سلولی را که می توانند درصورت آسیب تماشا، ژنوم را ترمیم نمایند، تقویت می نماید.

جالب این است که توانایی مواد مغذی برای تغییر جریان اطلاعات ژنتیکی می تواند در طول نسل ها امتداد پیدا کند. مطالعات نشان می دهند که در انسان ها و حیوانات، رژیم غذایی پدربزرگ و مادربزرگ بر فعالیت کلیدهای ژنتیکی و خطر بیماری و مرگ و میر نوه ها اثر می گذارد.

تاثیر تغذیه و مواد افزودنی

مواد افزوده شده به غذا نیز می توانند جریان اطلاعات ژنتیکی درون سلول ها را تغییر دهند.

نان ها و غلات با فولات (ویتامین B9) غنی می شوند تا از نقایص مادرزادی ناشی از کمبود این ماده مغذی پیشگیری نمایند. بعلاوه این راهکاری است تا محققین شیوع بالای سرطان روده بزرگ در کشورهای غربی را کاهش دهند.

مورد دیگری که می توان به آن اشاره نمود، بیسفنول ای یا BPA، است که در پلاستیک یافت می گردد. این ماده کلیدهای ژنتیکی را در پستانداران فعال می نماید که برای رشد و نمو و باروری حیاتی هستند. بعضی از پژوهشگران حدس می زنند که هم در انسان ها و هم در مدل های حیوانی، BPA باروری را کاهش می دهد.

نمونه جالب دیگر شیر گاوهای تغذیه شده با علوفه است. این نوع شیر نسبت به شیر گاوهایی که با غلات تغذیه شده اند، میزان و انواع متفاوتی از اسیدهای چرب و ویتامین های C و A را دارد. درنتیجه خواص و پیغام های متفاوتی را به بدن انسان منتقل می نمایند.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می کنیم مطلب ساخت عینکی که به افراد نابینا در خواندن یاری می نماید را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "آیا می دانید غذایی که می خورید ژنتیک شما را تغییر می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانید غذایی که می خورید ژنتیک شما را تغییر می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید