بازیابی بینایی با ایمپلنت های چشمی و مغزی

به گزارش وبلاگ به آبادی، بر اساس اعلام پژوهشگران، ایمپلنت های عصبی آینده ای روشن در پیش رو دارند، اما در حال حاضر از آن ها به عنوان یاری به افرادی که به بیماری هایی نظیر پارکینسون و یا آسیب نخاعی مبتلا هستند، استفاده می گردد.

بازیابی بینایی با ایمپلنت های چشمی و مغزی

پژوهشگران آمریکایی پیروز به طراحی نوع نو از ایمپلنت های چشمی و مغزی شدند که می تواند در آینده به چشم بیونیک بدل گردد.

محققان دانشگاه اورگن آمریکا در پژوهش خود نورون های شبکیه چشم جوندگان را بر روی یک الکترود فراکتال رشد دادند؛ الکترودی که دارای الگوی تکراری بوده که رشد طبیعی نورون ها داراست.

این اقدام، گامی دیگر در جهت نزدیک شدن به یک چشم بیونیک الهام گرفته شده از طبیعت محسوب می گردد؛ چیزی که هدف دیرینه ریچارد تیلور (Richard Taylor) فیزیکدان دانشگاه اورگن آمریکا محسوب می گردد.

این فیزیکدان دانشگاه اورگان امیدوار است این الکترود های کوچک بتوانند در آینده به منظور بازگرداندن بینایی در افرادی که به بیماری تباهی لکه زرد (یا همان دژنراسیون ماکولا) مبتلا هستند و یا سایر اختلالات را در بیناییشان دارند، بکار گرفته گردد.

ریچارد تیلور و همکارانش یافته های خود را در یک مقاله در تاریخ ششم آوریل امسال میلادی در مجله علمی پلاس وان منتشر کردند.

او در این باره می گوید: علت هیجان من این است که این پژوهش، دارای داده های جمع آوری شده در طول سه سال آنالیز در این زمینه است که وقتی این سلول های با الکترود های فراکتال در تعامل هستند، چه اتفاقی می افتد.

بر اساس اعلام پژوهشگران، ایمپلنت های عصبی آینده ای روشن در پیش رو دارند، اما در حال حاضر از آن ها به عنوان یاری به افرادی که به بیماری هایی نظیر پارکینسون و یا آسیب نخاعی مبتلا هستند، استفاده می گردد.

بایستی در اینجا شرح داده گردد تراشه ای که نقطه خاصی را در مغز تحریک می نماید، قادر است تا رعشه در افراد را کاهش داده و حتی توانایی حرکتی، صحبت کردن و یا تماشا را به آن ها بازگرداند.

برای ارسال پیروزیت آمیز سیگنال ها به مغز و یا چشم، الکترود کاشته شده در بدن احتیاج دارد تا به شبکه ای از نورون های موجود متصل گردد. نورون ها به شکل طبیعی در یک الگوی فراکتال درخت ماند رشد می نمایند که منجر به شاخه های ریزتر می گردد.

الگوی فراکتال، ساختاری هندسی است که با بزرگ کردن هر بخش از این ساختار به نسبت تعیین، همان ساختار نخستین به دست آید. به گفتاری دیگر فراکتال ساختاری است که هر بخش از آن با کُلش همچون است.

ریچارد تیلور تأکید دارد که کار آن ها هنوز در مراحل اولیه و آزمایش بر روی حیوانات قرار گرفته است؛ اما آن ها امیدوارند که طراحی شان بتواند به فناوری بدل گردد که بتواند به افرادی که بینایی شان را از دست داده اند، یاری کند.

منبع: پایگاه دانشگاه اورگن آمریکا/ باشگاه وبلاگ به آبادی

منبع: فرادید

به "بازیابی بینایی با ایمپلنت های چشمی و مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیابی بینایی با ایمپلنت های چشمی و مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید