انتخابات و کرسی های سنا چگونه راستا سیاسی آمریکا را تغییر می دهد؟

به گزارش وبلاگ به آبادی، در روزهای خاتمهی رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا ترامپ به میشیگان و بایدن به مینه سوتا رفت. در زمان 72 ساعت به خاتمه رقابت ها گردهمایی های فشرده نامزد همچنان در روزهای آینده ادامه دارد.

انتخابات و کرسی های سنا چگونه راستا سیاسی آمریکا را تغییر می دهد؟

به گزارش وبلاگ به آبادی، جو بایدن نامزد دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری همچنان از رقیب خود دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه پیش است. برتری بایدن در نظرسنجی اخیر شبکه دست راستی فاکس نیوز نیز کاملا مشهود است و نشان می دهد که ترامپ 8 از درصد از بایدن عقب است. بر همین اساس 52 درصد رای دهندگان از بایدن و 44 درصد دیگر نیز از ترامپ حمایت می کنند. همچنین 2 درصد از رای دهندگان گفتند که از یک نامزد دیگر حمایت خواهند کرد و 2 درصد نیز اعلام کردند که هنوز تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده اند.

علاوه بر نظرسنجی های ملی، آمارها نشان می دهد که بایدن در ایالت های چرخشی و کلیدی نیز از ترامپ جلوتر است. جدول زیر بیانگر برتری 7.9درصدی بایدن بر ترامپ در نظرسنجی ها است که توسط پایگاه ریل کلیر پالتیکس منتشر شده است.

استقبال مردم آمریکا از انتخابات آمریکا بی سابقه بوده است. به گزارش استاتیستا، داده های آماری نشان می دهد میزان مشارکت امسال نسبت به سال 2016 دو برابر بوده است و بیش از 82 میلیون نفر از مردم آمریکا چه به صورت حضوری و چه به صورت پستی در انتخابات شرکت کرده اند. پیش بینی می شود تا پایان رقابت ها این رقم از مرز 100 میلیون نیز عبور کند. نمودار ستونی زیر به بررسی انتخابات امسال و قیاس آن با دوره های قبلی پرداخته است که علی رغم همه گیری ویروس کرونا میزان مشارکت چشمگیر بوده است.

لازم به ذکر است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه سوم نوامبر برابر با 13 آبان برگزار خواهد شد. براساس تحلیل های آسوشیتدپرس، دموکرات ها در آرای پیش از موعد پیشتازی بزرگی (47 درصد به 33 درصد) نسبت به جمهوری خواهان دارند. این به معنای این نیست که دموکرات ها در حال پیروزی هستند. اما این مساله فشار روی جمهوری خواهان را افزایش می دهد تا همین امتیاز یا حتی بیش از آن را در روز انتخابات رقم بزنند. سرنوشت بایدن ممکن است به مشارکت قوی رای دهندگان سیاه پوست در ایالت های کلیدی گره خورده باشد. براساس برآورد موسسه تحقیقاتی پیو، تا به امروز حدود 9 درصد از آرای پیش از موعد، از سوی آمریکایی های آفریقایی تبار داده شده است. این آمار در سال 2016 به میزان 10 درصد بود. تا روز جمعه، تجزیه و تحلیل آسوشیتدپرس نشان می دهد 11.3 درصد از آرای پیش از موعد از طرف رای دهندگانی بین 18 تا 29 سال سن بوده است. این آمار به نسبت 9.6 درصد سال 2016 اندکی افزایش نشان می دهد. در ایالت های کلیدی فلوریدا، جورجیا و کارولینای شاقتصادی، میزان مشارکت رای دهندگان جوان 30 درصد یا بالاتر بوده است.این هم نشانه خوب دیگری برای دموکرات هاست. رای دهندگان جوان، دموکرات ها را ترجیح می دهند. این به پیروزی دوباره دموکرات ها در مجلس کنندگان آمریکا یاری می کند.

راندهای آخر مبارزه

به گزارش آر ای وی، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ادامه برنامه های انتخاباتی خود به شهر واترفورد تاون شیپ در ایالت میشیگان رفت و برای طرفدارانش سخنرانی کرد. ترامپ در این سخنرانی گفت:ما در حال همکاری بسیار نزدیک با مکزیک هستیم. آن ها 27 هزار نیرو در مرز دارند و دیوار در حال ساخت بسیار بزرگ است. ما در حال صحبت کردن درباره امنیت خارق العاده مرزی هستیم و آن ها توئیت مارک مورگان را حذف کردند و خواستند حساب کاربری او را ببندند.وی ادامه داد: آن ها این کار را با لیبرال ها انجام نمی دهند. هرگز این کار را نمی کنند. بسیار ناعادلانه است و بسیاری از اتفاقات در حال رخ دادن است. بایدن نامزد هرج و مرج طلبان و آشوبگران و غارتگران و سارقان اسلحه و افرادی است که پرچم آمریکا را آتش می زنند. ما در اینجا هستیم تا وقتی پرچم ما را بسوزانند، یک سال آن ها را به زندان ببریم. ترامپ همچنین گفت که اگر به خاطر عملکرد بد اوباما و بایدن نبود هرگز انتخاب نمی شد.

ترامپ همچنین به بحث کشته شدن سربازان آمریکایی در جنگ های بی پایان اشاره کرد و از عملکردش برای بازگرداندن نیروها به کشور دفاع کرد. وی همچنین بار دیگر بحث فساد بایدن و پسرش را پیش کشید و به رسانه ها حمله کرد. ترامپ گفت: من تنها با بایدن بلکه با رسانه های دست چپی نیز می جنگم. رسانه های دروغگو و حقه باز. ترامپ قصد دارد روز شنبه 4 برنامه تبلیغاتی و کمپین انتخاباتی را در ایالت پنسیلوانیا برگزار کند.ترامپ همچنین روز یکشنبه نیز 5 برنامه تبلیغاتی و کمپین انتخاباتی را در ایالت هایی برگزار خواهد کرد که در سال 2016 در آنها به پیروزی رسیده است یعنی: میشیگان، کارولینای شاقتصادی، آیوا، جورجیا و فلوریدا.ترامپ روز دوشنبه نیز 5 برنامه تبلیغاتی و انتخاباتی دیگر برگزار خواهد کرد. وی قصد دارد به کارولینای شاقتصادی، پنسیلوانیا و ویسکانسین سفر کند و دو برنامه تبلیغاتی هم در میشیگان خواهد داشت. آخرین برنامه تبلیغاتی ترامپ در میشیگان خواهد بود، دقیقا مانند آخرین برنامه تبلیغاتی اش در سال 2016 میلادی.

جو بایدن که از زمان همه گیری ویروس کرونا سفرهای ایالتی خود را محدود کرده و مانند ترامپ میتینگ های بزرگ برگزار نمی کند، در چند روز باقی مانده به روز رسمی انتخابات (سوم نوامبر) سفرهای متعددی را در پیش گرفته است. او جمعه علاوه بر آیوا، به ویسکانسن و مینه سوتا هم رفت و پر سفرترین روز کارزار خود را رقم زد.

به گزارش فاکس نیوز، جو بایدن روز جمعه در بیرون پارک ایالتی فیرگراوند مینه سوتا برای 22 دقیقه در یک مراسمی که به علت کرونا همه با خودرو در آن شرکت کرده بودند سخنرانی کرد اما بوق ممتد خودروهای حامی دونالد ترامپ بارها سخنرانی او را مختل کردند. او در واکنش به این اعتراض با بوق گفت: می دانید چرا آنها نمی خواهند صدای من را بشنوند. چون به شنیدن صدای رئیس جمهوری که هیچ وقت چیزی نمی گوید عادت کرده اند. آنها به هیچ نشنیدن عادت کرده اند. او یک بار دیگر هم وقتی از ضرورت ماسک زدن سخن می گفت با بوق ممتد حامیان ترامپ روبرو شد و گفت: این یک بیانیه سیاسی نیست مانند بوق زدن اون افراد بی ریخت اون طرف. این اظهارات بایدن به بلندتر شدن بوق خودروهای مخالف او انجامید. او همچنین به جامعه بزرگ سواقتصادی-آمریکایی های مقیم مینه سوتا پرداخت و گفت: او (دونالد ترامپ) به طرز بی شرمانه ای مهاجران سواقتصادیایی را که برای زندگی بهتر به آمریکا آمده اند و به این ایالت و کشور خدمت می کنند، با تروریست ها مقایسه می کند. ما رئیس جمهوری می خواهیم که همه ما را به هم نزدیک کند نه این که بین ما تفرقه بیاندازد.

در ادامه فعالیت های انتخاباتی، مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در آریزونا گردهمایی انتخاباتی برگزار کرد و سناتور کامالا هریس هم به تلاش خود برای تاثیرگذاری بر تگزاس ایالتی که ترامپ چهار سال پیش به راحتی پیروز شد، فعالیت انتخاباتی داشت.

آینده سیاسی آمریکا در گروی کرسی های سنا

به گزارش یورونیوز، درحالیکه توجه جهانیان به تلاش دونالد ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا مقابل رقیب دموکراتش معطوف است، همزمان نتیجه نبرد برای تصاحب کرسی های سنای آمریکا نیز می تواند سناریوهای مختلفی را برای آینده سیاسی این کشور رقم بزند جاییکه نظرسنجی ها رقابت بسیار نزدیک را پیش بینی کرده اند.هر چهار سال که انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا برگزار می شود، در یک سوم کرسی های سنا با پایان دوره، باید انتخابات برگزار شود. دوره فعالیت هر سناتور شش ساله است.

در حال حاضر جمهوری خواهان با در اختیار داشتن 53 کرسی سنا در بیشتریت هستند و دموکرات ها 47 کرسی را در اختیار دارند که البته دو کرسی آن در اختیار سناتورهای مستقلی است که به دموکرات ها گرایش دارند.قرار است سه نوامبر همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، 35 کرسی از 100 کرسی سنا آمریکا نیز به رای گذاشته شود. از این 35 کرسی، جمهوری خواهان باید از 23 کرسی حال حاضر خود دفاع کنند و 12 کرسی باقی مانده در اختیار دموکرات ها نیز در این انتخابات به چالش کشیده می شود.

اگر جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ که در بیشتر نظرسنجی ها پیشتاز است، برنده انتخابات پیش رو باشد اما حزب متبوع وی در انتخابات سنا شکست بخورد و همچنان بیشتریت سنای آمریکا در اختیار جمهوری خواهان باشد، وی راه دشواری را برای عمل به وعده هایش درباره قوانینی مانند حوزه بهداشت، مهاجرت و تغییرات آب و هوایی خواهد داشت.

به همین ترتیب اگر حضور دونالد ترامپ برای دوره دوم در کاخ سفید تمدید شود اما مجلس سنا در اختیار دموکرات ها قرار گیرد، او نمی تواند سیاست های خود را دنبال کند و با بن بست روبرو خواهد شد. به نظر می رسد دموکرات ها در دو ایالت آریزونا و کلرادو شانس خوبی در شکست دادن نامزدهای جمهوری خواه داشته باشند در حالی که طبق آخرین نظرسنجی ها شرایط سناتور دموکرات در ایالت آلاباما خوب ارزیابی نمی شود.تعداد کرسی های اضافی که دموکرات ها برای کسب بیشتریت به آن نیاز دارند به این بستگی دارد که چه کسی به کاخ سفید راه پیدا می کند، زیرا هر گونه تساوی کرسی در سنا از سوی معاون رئیس جمهور شکسته می شود. در صورت پیروزی مجدد ترامپ، دموکرات ها برای اینکه در سنا تسلط پیدا کنند، به پیروزی در دست کم پنج ایالت نیاز دارند [با فرض از دست دادن کرسی آلاباما] اما اگر بایدن پیروز انتخابات باشد دموکرات ها دست کم به پیروزی در چهار ایالت نیاز خواهند داشت.

سنای در اختیار جمهوری خواهان در نخستین دوره ریاست جمهوری ترامپ تقویت شد. این نهاد، نه تنها سیل انتصاب های قضایی رئیس جمهور را تایید کرده است بلکه شماری از قوانین تصویب شده از سوی مجلس کنندگان تحت سلطه دموکرات ها را نیز کنار گذاشته است. این نهاد همچنین در یکی از مهمترین تصمیم های خود، دونالد ترامپ را از دو اتهام سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در کار کنگره تبرئه کرد. مجلس کنندگان ایالات متحده این دو ماده طرح استیضاح رئیس جمهوری را تصویب کرده بود. بنابراین اگر ترامپ بار دیگر در قدرت بماند، سنای جمهوری خواه می تواند بار دیگر یاری گر او باشد.

وزارت امنیت داخلی آمریکا اتاق جنگ مجازی تشکیل می دهد

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، وزارت امنیت داخلی آمریکا بزرگترین عملیات خود را برای حفظ امنیت انتخابات این کشور شروع می کند تا از تکرار مداخله روسیه در انتخابات 2016 جلوگیری و همچنین تهدیدات جدید از سوی چین و روسیه را نیز مهار کند.واحد سایبری وزارت امنیت داخلی آمریکا در نظر دارد یک اتاق جنگ مجازی برای روز انتخابات ایجاد کند که مقامات انتخاباتی از سراسر کشور می توانند در هر زمانی تماس برقرار کنند و اطلاعات خود را درباره هرگونه فعالیت مشکوک به اشتراک بگذارند و برای پاسخگویی به اجماع برسند.

این واحد همچنین اطلاعات محرمانه درباره تلاش دشمنان برای تضعیف انتخابات را گزارش می کند و توصیه های خود را به ایالت ها برای حفاظت در برابر چنین حملاتی ارائه می کند.تا وقتی که نتیجه رقابت ریاست جمهوری در اغلب ایالات آمریکا مشخص شود، این اتاق سایبری دایر خواهد بود.

سناریوهای پساانتخاباتی و آینده روابط تهران و واشنگتن

اندیشکده RUSI (مطالعات امنیتی و دفاعی انگلیس) در مقاله ای در خصوص پیروزی هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رویکرد آنها در قبال ایران می نویسد که اگر ترامپ پیروز شود دو سناریو مطرح است: اول این که ممکن است ترامپ به سیاست کارزار فشار حدبیشتری اش ادامه دهد. همچنین این احتمال هم وجود دارد ترامپ که از نگرانی های پیروزی مجدد در انتخابات رهایی یافته است، یک استراتژی دیپلماتیک معتبر برای تعامل با ایران به کار ببندد. اولین فرایند به درگیری آشکار میان دو کشور منتهی می شود. اگرچه ممکن نیز هست ایران به این نتیجه برسد که برای تعامل با ترامپ و رهایی از فشار اقتصادی، مذاکره کند. ایران به احتمال زیاد با مذاکرات غیرمستقیم برای تنش زدایی موافقت خواهد کرد. در سناریوی دوم گفته شده که ترامپ مجبور است به یک میانجی متوسل شود و تنها شخص مورد اطمینان در این بین ولادیمیر پوتین است.

اما در صورت پیروزی جو بایدن در این سناریو بازگشت آمریکا به برجام و انتظار از ایران برای اجرای کامل این توافق مدنظر خواهد بود.آمریکا پس از آن به دنبال مذاکرات بیشتر برای افزایش گستره برجام خواهد بود و به مسائل گسترده تری در منطقه خواهد پرداخت. این پیشرفت گروی پیشرفت دموکرات ها در مجلس کنندگان و سنا و بدست آوردن پیروزی قاطعانه است. اگر مقیاس این پیروی کوچک باشد و اگر جمهوری خواهان در مدت 4 نوامبر و 30 ژانویه که فاصله زمانی پیروزی یک نامزد در انتخابات و روی کار آمدن او در دولت است، در مجلس کنندگان آمریکا پیشرفتی حاصل کنند، این موضوع موجب محدود کردن توان رئیس جمهور جدید در انجام دادن اقدامات برجسته در سیاست خارجی خواهد شد. سپس کاخ سفید به در پیش دریافت یک موضع سیاسی بی خطر در برابر ایران خواهد شد، اگرچه پیشنهاد پایبندی برای پایبندی یک فرایند کند می شود، برجام(توافق هسته ای) کم کم پس وپیش می رود و چشم انداز گسترش آن یا دربرگیری مسائل گسترده تر منطقه ای یا موشکی بعید خواهد بود. نتیجه احتمالا تکیه آمریکا بر تحریم ها، دور زدن خط قرمزهای واشنگتن توسط ایران و اعمال فشار آن بر آمریکا در منطقه برای امتیازگیری خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

آتش زیر خاکستر خون به پا خواهد کرد؟!/5سناریویی که ایالات متحده را بی ثبات می کند

جمهوری خواهان برای کاهش مشارکت به چه حربه ای متوسل شده اند؟

جمهوری خواهانی که مخفیانه زیر پای ترامپ را خالی می کنند

310311

منبع: خبرآنلاین

به "انتخابات و کرسی های سنا چگونه راستا سیاسی آمریکا را تغییر می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابات و کرسی های سنا چگونه راستا سیاسی آمریکا را تغییر می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید