انواع فیلتر شنی و کاربردهای آن

به گزارش وبلاگ به آبادی، رپرتاژ آگهی - فیلتر شنی باعث می گردد ذرات معلق و ناخالصی های موجود در آب از بین بروند و حذف شوند. این دستگاه دارای دانه های شنی و سیلیس است و آب با عبور از آنها ذرات معلق و املاح موجود در خود را از دست می دهد. آب خروجی پس از گذشت از بسترهای شنی کاملا سالم و عاری از هرگونه ناخالصی و ذرات معلق می گردد زیرا این ذرات بین شن و ماسه موجود در فیلتر شنی گیر می نمایند.

انواع فیلتر شنی و کاربردهای آن

جنس بدنه فیلتر شنی معمولا از فولاد، فایبرگلاس و بتن است و به شکل استوانه، دایره و مربع هستند. در داخل این دستگاه از شن و ماسه استفاده می شود. فیلتر شنی تمام میکروب ها، باکتری ها، ناخالصی ها، گل و لای، مواد آلی و ذرات معلق فیزیکی موجود در آب را از بین می برد و آنها را حذف می نماید.

از فیلتر شنی که به آن صافی شنی نیز می گویند، در مرحله های اولیه فرآیند تصفیه آب استفاده می شود. بعد از این فیلتر، فیلتر کربنی مورد استفاده قرار می گیرد. از این محصول کاربردی در تصفیه آب و صنایعی که با آب سر و کار دارند، استفاده گسترده ای می شود. این دستگاه همچنین در فرآیندهای پیش تصفیه، تصفیه ثانویه و به عنوان فیلتر جانبی استفاده می شود.

انواع فیلتر شنی

فیلتر شنی به طور کلی به 3 دسته تقسیم می شود:

فیلتر شنی آهسته

سرعت آب در این نوع فیلتر بسیار آهسته است و همین باعث می شود ذرات معلق فعالیت بیولوژیکی داشته باشند. لایه بیولوژیکی شکل گرفته از فعالیت بیولوژیکی ذرات، ناخالصی ها، باکتری ها و آلودگی های موجود در آب را از بین می برد. از فیلتر شنی آهسته، بدون اضافه کردن هیچ ماده منعقد نماینده ای استفاده می شود.

فیلتر شنی تحت فشار

در این نوع فیلتر، آب با سرعت یکنواختی در حرکت است و میزان از بین بردن ذرات به سایز شن و ماسه داخل فیلتر شنی بستگی دارد. از فیلتر شنی تحت فشار در سیستم های تصفیه تجاری و استخرها استفاده می شود.

فیلتر شنی سریع

جنس این نوع فیلتر از فایبرگلاس و استیل است و دارای پوشش اپوکسی می باشد. فیلتر شنی سریع در اندازه های مختلفی وجود دارد و فضای خیلی بزرگی برای نصب و تعبیه احتیاج ندارد.

نحوه عملکرد فیلتر شنی

ابتدا آب دارای ناخالصی و آلودگی به وسیله لوله ورودی که در بالای مخزن قرار گرفته است، وارد مخزن فیلتر شنی می شود، با فشار پمپ به سمت پایین روانه می شود، از بین شن و ماسه و بستر شنی موجود در داخل دستگاه عبور می نماید و آلودگی ها و ناخالصی های آن از بین می رود. این مواد جامد و ذرات معلق در بین دانه های شنی و سنگ های سیلیس گیر می نمایند و آب تصفیه و تمیز می شود.

در نهایت آب خروجی و تمیز از نازل هایی که سوراخ های بسیار بسیار ریزی دارند و کف مخزن قرار گرفته اند، خارج می شود. نازل ها تمامی آلودگی ها و ذرات معلق را نگه می دارند و فقط اجازه عبور آب را می دهند.

مزایا و معایب استفاده از فیلتر شنی

فیلتر شنی مزایای زیادی دارد و به دلیل همین مزایا کاربرد گسترده ای دارد و در بیشتر صنایع از آن استفاده می شود. این مزایا عبارتند از:

- داشتن ساختاری ساده

- بازدهی و بهره وری بالا

- سرعت تصفیه بالا

- نگهداری آسان و هزینه تعمیر پایین

- احتیاج به فضای نصب کم و کوچک

- تحمل فشار بسیار بالا

- مجهز به فشارسنج

- دارای 4 لایه سیلیس

فیلتر شنی دارای معایبی نیز می باشد:

- گاهی اوقات در بعضی از پروژه ها احتیاج به استفاده از مواد شیمیایی دارد.

- در پروژه های خیلی سنگین به یک مرحله اولیه تصفیه احتیاج دارد.

قیمت فیلتر شنی

صافی های شنی براساس مدل، جنس، شرکت فراوری نماینده، حجم و اجزای تشکیل دهنده خود قیمت گذاری می شود. قیمت فیلتر شنی متغیر است و از 10 میلیون تومان آغاز می شود و تا 100 میلیون تومان ادامه دارد. برای اطلاع از قیمت دقیق صافی شنی مشاوران شرکت مهندسی فراب زیست فراز (www.farab-zist.com) در بخش فروش با شماره 88775033-021 تماس بگیرید. شما می توانید برای انتخاب و خرید فیلتر مناسب خود از آنها هدایت بخواهید و یاری بگیرید.

اجزای تشکیل دهنده فیلتر شنی

اجزای تشکیل دهنده فیلتر شنی عبارت است از:

- لوله و شیر آب ورودی

- مخزن فلزی استوانه ای

- بستر شنی متشکل از شن و ماسه، دانه های شنی و سنگ سیلیس

- تجهیزات و شیرآلات مورد احتیاج برای شستشوی فیلتر

- شیر هواگیری

- دریچه آدم رو و دست رو

- لوله و شیر آب خروجی

کاربردهای فیلتر شنی

از فیلتر شنی در صنایع و اماکن زیادی استفاده می شود و در کل دستگاهی پرکاربرد و پرمصرف است.

- استخرهای شنا و استخرهای پرورش ماهی

- صنایع غذایی

- صنایع رنگ

- صنایع شیشه

- صنایع نساجی

- صنایع فراوری مواد شیمیایی و پتروشیمی

- صنایع کاغذسازی

- صنایع پلاستیک

- صنایع فولاد

- نیروگاه ها و پالایشگاه ها

- تصفیه خانه های آب و فاضلاب

- تصفیه آب های سطحی، رودخانه ها، چاه ها، آب ورودی موتورخانه ها و آب های برگشتی برج های خنک نماینده

- سیستم های برودتی و حرارتی

همچنین یکی دیگر از دستگاه های پرکاربرد در سیستم های تصفیه آب سختی گیر آب است که ممکن است مورد احتیاج شما باشد.

عوامل تاثیرگذار بر کارکرد فیلتر شنی

عوامل زیادی وجود دارند که بر کارکرد فیلتر شنی تاثیرگذار هستند و راندمان و بهره وری آن را افزایش می دهند. تمامی عوامل زیر در بالا بردن کارایی فیلتر نقش دارند و روی نتیجه نهایی موثر هستند.

- شکل و اندازه ذرات و دانه های شنی

اندازه و شکل ذرات و دانه هایی که فیلتر شنی با آنها پر می شود، در راندمان و کارایی فیلتر شنی نقش مهمی دارند. اندازه مناسب دانه های شنی برای فیلتر براساس ضریب یکنواختی و میزان تاثیرگذاری آنها در بازدهی دستگاه مشخص می شود.

- سرعت عبور آب

سرعت عبور آب از بستر فیلتر و مقدار ذرات معلق موجود در آن، بر عملکرد فیلتر شنی تاثیر مستقیم دارد. اگر فشار پمپ بالا باشد، آب با سرعت بالاتری حرکت می نماید و ذرات و دانه های شنی نمی توانند به خوبی گل و لای و ناخالصی های موجود در آب را حذف نمایند. میزان فشار و سرعت عبور آب باید به شکلی باشد که ذرات معلق و ناخالصی ها به خوبی در بین دانه های شنی گیر نمایند و از بین بروند.

- شستشوی فیلتر

در شستشوی فیلتر دو عامل سرعت و فشار آب نقش مهمی دارند. سرعت و فشار باید به گونه ای باشد که بین دانه های شنی فاصله ایجاد کند تا تمامی ذرات گیر نموده در بین دانه ها خارج شوند و حذف گردند. در فیلترهای شنی دارای حجم بالا، آب نمی تواند به تنهایی این فاصله را ایجاد کند، به همین دلیل از هوا و سیلیس بیشتر استفاده می شود.

زمان دقیق تعویض فیلتر شنی

متخصصان معتقدند هر 10 سال یکبار باید فیلتر شنی تعویض شود. البته زمان تعویض فیلتر ارتباط مستقیمی با کیفیت سیلیس مورد استفاده قرار گرفته برای آن دارد. سیلیس دارای عمر مفید بین 5 تا 10 سال است. سیلیس بعد از گذراندن عمر مفید خود دیگر قادر به از بین بردن آلودگی ها و ناخالصی ها نخواهد بود و آب خروجی کیفیتی پایین خواهد داشت و دارای کثیفی و آلودگی می باشد. شن های موجود در فیلتر نیز در ابتدا زبر هستند و این زبری باعث می شود ناخالصی ها و ذرات معلق از بین بروند. بعد از گذشت مدتی زبر بودن شن ها کم می شود و راندمان فیلتر کاهش می یابد.

نکات مهم هنگام خرید فیلتر شنی

هنگام خرید این دستگاه کاربردی و مفید باید به یک سری نکات توجه داشته باشید. این نکات مهم عبارتند از:

- جنس بدنه و ضخامت آن: اگر جنس بدنه فیلتر شنی از فولاد باشد، استحکام و دوام آن بالاتر و بهتر است و مطابق با استانداردهای جهانی می باشد. ضخامت بدنه نیز براساس سایز و ظرفیت فیلتر محاسبه می شود.

- پوشش بدنه: فیلترهای شنی به دلیل کاربردشان کمی حساس و آسیب پذیر هستند، به همین دلیل باید در پوشش داخلی بدنه آنها، حتما از رنگ دولایه و اپوکسی استفاده شود. برای پوشش خارجی فیلتر نیز بهتر است از دو لایه رنگ روغنی استفاده شود.

- دریچه های دسترسی: فیلترهای شنی باید دارای دو دریچه دست رو و آدم رو باشند. برای ریختن سیلیس داخل فیلتر به دریچه دست رو احتیاج دارید و برای عایق کردن داخل فیلتر به دریچه آدم رو احتیاج خواهید داشت. اگر یک فیلتر شنی فاقد دریچه آدم رو بود، می توانید هر دو کار را از دریچه دست رو انجام دهید.

- اندازه سیلیس: هنگام خرید حتما به اندازه و سایز سیلیس توجه کنید زیرا با توجه به فعالیت شما اندازه دانه های سیلیس و قطر آنها مشخص و انتخاب می شود.

- قطر و سایز منبع: به قطر و سایز منبع دستگاه توجه کنید و مطمئن شوید از درب محل کار شما عبور کند و به خوبی در محل مورد نظر نصب و تعبیه شود.

- نوع جوشکاری: به نوع جوشکاری روی بدنه فیلتر شنی دقت نمایید. برای دوام بیشتر دستگاه و جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی بهتر است جوشکاری بدنه به شکل اتومات صورت گرفته باشد.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "انواع فیلتر شنی و کاربردهای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع فیلتر شنی و کاربردهای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید