با انواع مبلمان و ویژگی های آن ها آشنا شوید

به گزارش وبلاگ به آبادی، در گذشته قدری زندگی ساده تر بود و آراستگی ظاهری جایی که در آن زندگی می کردیم، با یک پشتی و چند تکیه گاه ساده تامین می شد. اما در دنیای رنگارنگ امروز، وسایل لوکس تری مانند انواع مبل جای وسایل ساده قدیمی را گرفته و همین هم باعث شده که خرید مبلمان به یک مساله اساسی در زندگی ما تبدیل گردد.

با انواع مبلمان و ویژگی های آن ها آشنا شوید

شاید خرید مبلمان به ظاهر آن قدر سخت نباشد؛ اما گاهی تنوع و گوناگونی مدل های مختلف آن دردسرساز می گردد و خریدار به درستی نمی داند که برترین انتخاب برای او چیست؟ خرید مبلمان هم مثل هر کار دیگری، احتیاج به مطلعی دارد. اگر قبل از خرید، به خوبی نسبت به مدل های مختلف، قیمت ، مزایا و معایب مبلمان انتخابی خود مطلع باشید، خرید آن دیگر کار خیلی سختی نخواهد بود.

نکته مهم تر، آشنایی با انواع مبل است که باعث می گردد، خریدی مطمئن داشته باشید و تا مدت ها از انتخاب راضی باشید. با این شرح کوتاه می خواهیم درباره مواردی صحبت کنیم که در خرید انواع مبلمان احتیاج است بدانید.

معرفی انواع مبل

بد نیست برای شناخت بیشتر، به انواع مبل نگاهی بیاندازیم. مطلعی از انواع مبل های موجود در بازار، به شما یاری می نماید تا بسته به اولویت هایتان، انتخاب بهتری داشته باشید.

شما با توجه به قیمت مبل، جنس چوب و لوازم به کاررفته در آن، متناسب با فضا یا موقعیتی که برایش در پی مبلمان هستید، می توانید انواع مبل را انتخاب کنید. هر چقدر به جنس چوب ، استحکام ، جنس پارچه ، نوع دوخت و نوع چوب یا اسکلت مبل حساس باشید، برنده خرید خود خواهید بود.

زندگی شهری امروز و آپارتمان های کوچکی که تنگاتنگِ هم در شهر قرارگرفته، اغلب فضای کمتری را برای دکور یا مبلمان بزرگ باقی گذاشته است. چنین شرایطی ایجاب می نماید که خریدهای ما متناسب با فضای در دسترس ما باشد.

در مجموع می توان انواع مبل را این طور اعلام کرد:

  • مبل های تختخواب شو - فوتون ها (Futon)
  • مبلمان سلطنتی یا استیل
  • انواع مبل کلاسیک
  • مبل های دسته منبتی
  • مبل های پارچه ای
  • مبل های چرم
  • انواع مبل اسپرت
  • مبل چندبخشی (Sectional Sofa)
  • مبل چسترفیلد (Chesterfield)
  • مبل به سبک لاوسن (Lawson-style Sofa)
  • مبل مدرن قرن بیست ویکم (Mid-century Modern)
  • مبل مدل معاصر قرن بیست ویک (Contemporary Mid-century Modern Sofa)
  • مبل مدل انگلیسی (English)
  • مبل سبک بریج واتر (Bridgewater)
  • کوهان شتری (Camelback)
  • مبل کابریول (Cabriole)
  • مبلمان شزلون (chaise lounges)
  • مبل های سبک لاوسیت یا لاوسِت (Loveseat Sofas)
  • مبل دیوان؛ دو وجهی (Divan)
  • مبل سبک نیمکتی (Settee Sofa)
  • مبل راحتی برقی (Recliner Sofa)
  • مبل راحتی رسمی (Tuxedo Sofa)

به کلاف مبل دقت کنید

در قدم اول یکی از مهم ترین نکاتی که در خرید انواع مبل باید به آن توجه داشت، جنس کلاف است. اصطلاح کلاف در واقع همان اسکلت یا ستون فقرات مبل است که باعث می گردد، پایه ای مستحکم برای ظاهر خوش آب و رنگ مبل شکل بگیرد و در درازمدت استحکام مبل را تامین کند.

کلاف مبل در واقع به نوع چوب یا اسکلت مبل بستگی دارد و باید هنگام خرید، دقت بیشتری در این مورد به خرج دهید و خوب ظاهر آن را آنالیز کنید. برترین نوع آن هم، کلاف دوبل است که در واقع دو چوب بهم پیوسته است و باعث استحکام بیشتر مبل می گردد.

درنظر داشته باشید که اول از همه جنس کلاف باید به گونه ای باشد که استحکام مبل را تامین کند. اما این سوال پیش می آید چگونه بفهمیم که آیا کلاف مبل موردنظر ما از استحکام لازم برخوردار است و بتوانیم آن را تشخیص دهیم؟ شناخت جنس کلاف مبل کار خیلی سختی نیست. کافی است به این نکات دقت کنید:

  • اول از همه روی مبل بنشینید و گوش بدهید که مبل صدا ندهد یا به اصطلاح جیرجیر نکند.
  • دوم لق زدن پایه مبل است که نشان می دهد کلاف مبل خوب محکم نشده یا از مواد قابل اطمینانی نیست.
  • سوم هم اینکه دقت کنید ظاهر مبل بدون زدگی یا شکستگی بوده و یک دست باشد.

این موارد مهم ترین چیزهایی است که در هنگام خرید در خصوص کلاف انواع مبل باید به آن توجه کنید. نوع فوم، جنس پارچه و نوع دوخت رویه از موارد دیگری است که اگر قدری در خصوص آن دقت گردد، می تواند خیال شما را از خرید یک مبل بادوام و مطمئن، راحت کند.

البته در خصوص خرید انواع مبل نمی توان یک نسخه واحد پیچید. هر خانواده بسته به احتیاج خود و کاربری تعیینی که از مبلمان می خواهد، امکان دارد سراغ مدل های مختلفی برود که تنوع قیمت هم به همین دلیل بیشتر خواهد بود. ممکن است یک خانواده به علت پایین بودن بودجه خود، اقدام به خرید مبلی کند که متناسب با فضا و آپارتمان کوچک شان باشد.

از طرف دیگر هم، خانواده دیگری به علت فضای بزرگ تری که در خانه دارند، سراغ انواع مبل دیگر مثل سرویس مبلمان چندنفره بروند. از همین رو بهتر است قبل از خرید، اولویت های خود را بر اساس تعداد افراد خانواده، بودجه کنار گذاشته برای خرید مبل و موارد دیگر تعیین کنید.

فوم مبلمان را از یاد نبرید

دانستن بعضی موارد پیش از خرید انواع مبل مثل جنس لایه میانی مبل یا فوم آ بسیار ضروری است. توجه به لایه میانی مبل باعث می گردد که شما در درازمدت، مبل راحت تر و قابل استفاده تری را در اختیار داشته باشید. مواد به کاررفته در فوم مبل هم نکته قابل توجهی است. در واقع فوم مبل همان موادی است که وقتی پارچه مبل را باز کنید، آن را می بینید.

اهمیت فوم مبل به این علت است که کیفیت موارد به کاررفته در آن، رابطه مستقیمی با راحتی مبل دارد. هر چقدر مواد بهتری داخل فوم مبل باشد، مبل راحت تری خواهید داشت.

5 نکته ضروری در خرید انواع مبلمان

اما بعد از اطلاعات کلی که از انواع مبل به دست آوردیم، بد نیست که به بعضی نکات ضروری هنگام خرید توجه کنیم:

  • نشیمنگاه مبل را امتحان کنید
  • اسکلت مبل از همه چیز مهم تر است
  • به محتویات مبل توجه کنید
  • پارچه مناسب انتخاب کنید
  • مقدار ها را به خاطر بسپارید

نشیمنگاه مبل را امتحان کنید

برای انتخاب انواع مبل اگر ضروری است وقت بیشتری بگذارید؛ اما قبل از خرید، حتماً روی مبل بنشینید و آن را امتحان کنید. نشیمنگاه مبل به طور معمولی عمقی با حداقل 6 سانتی متری دارد که اگر پاهای شما بلند باشد، فضای زیادی را برای مانور در اختیارتان قرار می دهد. اگر هم قد کوتاه تری دارید، مساله قدری متفاوت خواهد بود. در واقع عمق نشیمنگاه فرق دارد.

به همین دلیل است که می گوییم ابتدا آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید که پشتی جایگاه مطلوب شماست. ارتفاع خود مبل هم معمولا بین 45 تا 50 سانتی متر است. البته هیچ ارتفاع درست یا غلطی وجود ندارد و همه چیز به خود شما و راحتی تان بستگی دارد.

اسکلت مبل از همه چیز مهم تر است

همان طور که قبل تر هم گفته شد، جنس بدنه انواع مبل یا همان اسکلت آن، از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. تا جایی که می توانید هزینه بیشتری کنید تا مبل شما اسکلت بهتری داشته باشد. قرار است سال های زیادی در کنار این مبل باشید و مهم است که استحکام و راحتی آن، مورد توجه قرار گیرد.

معمولاً گفته می گردد که اسکلت چوبی سخت، گزینه خوبی است اما باز هم بستگی به نوع کاربری مبل برای شما دارد. در بعضی منابع خارجی گفته می گردد که باید به ضمانت نامه مبل توجه کنید؛ اما این مساله ممکن است قدری در کشور ما متفاوت باشد. در مجموع اگر بتوانید ضمانتی حداقلی را برای آن از فروشنده بگیرید، اتفاق خوبی است.

به محتویات مبل توجه کنید

یادتان باشد که آنچه داخل مبل قرار گرفته است، همان قدر اهمیت دارد که ظاهر آن برای شما مهم است. بعضی می گویند گزینه پر، برترین چیزی است که می تواند داخل مبل استفاده گردد و بعضی هم می گویند باید از انواع فوم باشد؛ اما خوب است بدانید که برترین گزینه این است که نشیمنگاه از انواع فوم و کوسن ها از نوع پر باشد.

پارچه مناسب برای مبل انتخاب کنید

علاوه بر محتویات و اسکلت مبل، ظاهر آن هم بدون شک اهمیت دارد. مواد طبیعی ممکن است زیر نور خورشید قدری محو شوند؛ پس اگر مبل شما قرار است نزدیک پنجره باشد، از پارچه مصنوعی بهره ببرید. اگر هم حیوان خانگی دارید، پارچه ای را انتخاب کنید که پرز و مو را به خود نگیرد و یا شست وشو و تمیزی آن به راحتی انجام گردد.

مقدار ها را به خاطر بسپارید

با همه موارد ذکر شده، باید گفت اگر مبل مقدار خانه شما نباشد یا به اصطلاح به تن خانه شما زار بزند، کل وقت و هزینه ای که نموده اید را دور ریخته اید.

  • پس ابعاد و مقدار ها را برای خرید انواع مبل به خاطر داشته باشید و مطمئن شوید که ابعاد آن، متناسب با فضای خانه شماست.
  • بعضی کارشناسان می گویند اگر برای اتاق یا فضاهای کوچکتر خرید می کنید، باید به عمق مبل توجه کنید.
  • اگر اتاق شما وسیله های غیرقابل جابه جایی مثل شوفاژ یا قفسه های توکار دارد، باید این مورد را هم درنظر داشته و مقدار های درستی هنگام خرید داشته باشید.

البته همه موارد ذکر شده در این مقاله، تنها کلیاتی درباره انواع مبل است و هر چقدر قبل از خرید، مطلعی خودتان را نسبت به جنس، نوع فوم یا اسکلت مبل بالاتر ببرید، خرید بهتری خواهید داشت و مبل شما، زمان بیشتری را کنارتان خواهد بود.

برای تماشا آگهی های مبل کلیک کنید

زندگی به سبک لاوسن

مبلمان به سبک لاوسن (Lawson-style Sofa) هم انواع مبل های امروزی است که بیشتر آن را با نام مبل راحتی می شناسیم. همان مبل های همیشگی که به قیمت های مختلف در بیشتر خانه ها دیده می گردد. نکاتی که پیش از این در خصوص فوم و جنس کلاف گفتیم، در خصوص این مبل هم صدق می نماید. موقع خرید دقت کنید که موارد ذکر شده را در این نوع مبل هم آنالیز کنید.

  • مبل مدرن قرن بیست ویکم (Mid-century Modern) یا همان چیزی که با عنوان دکوراسیون میدسنچری گفته می گردد، شباهت هایی با مبل سبک لاوسن دارد. البته مدل میدسنچری قدری منعطف تر است و امکان انطباق فضای راحتی و پذیرایی را به شما می دهد.
  • مبل مدل معاصر قرن بیست ویک (Contemporary Mid-century Modern Sofa) هم قدری به مدل لاوسن و میدسنچری شباهت دارد. در واقع به نظر می رسد که زندگی مدرن امروزی، قدری باعث شده تا انواع مبل با تغییرات همراه گردد تا بیشتر از قبل باب میل شهروند امروزی باشد.
  • مبل مدل انگلیسی (English) هم یکی دیگر از انواع مبل است که بیشتر شباهت به مبل چستر دارد. پشت آن قدری کشیده تر است و همین هم آن را از چستر متفاوت می نماید. البته به غیر از موارد گفته شده، گزینه های مختلفی وجود دارد که تنوع بازار مبل را بیشتر نموده است.
آگهی های مبلمان را در وبلاگ به آبادی ببینید
منبع: بلاگ دیوار

به "با انواع مبلمان و ویژگی های آن ها آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با انواع مبلمان و ویژگی های آن ها آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید