ماجرای مالیات آلایندگی خودرو چیست؟

به گزارش وبلاگ به آبادی، بر اساس قانون تازه مالیات ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو ها براساس رتبه بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده مشمول مالیات و عوارض سبز شده است. در این زمینه کارشناسان معتقدند، این خودروساز ها هستند که باید آلایندگی خودرو ها را کاهش دهند و چرا باید مردم و مصرف کنندگان این مالیات را بپردازند.

ماجرای مالیات آلایندگی خودرو چیست؟

به گزارش وبلاگ به آبادی، این نرخ از مالیات براساس رتبه انرژی محصولات از صفر تا پنج درصد برای خودرو های سواری و وانت دو کابین محاسبه و اعمال می گردد. بعلاوه، بر اساس ماده 30 قانون تازه مالیات بر ارزش افزوده، انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدنماینده به خریداران مشمول مالیات می گردد. البته هرچند این مالیات به وسیله خودروساز وصول می گردد، مبالغ دریافتی از مشتریان مرتبط با قوانین ابلاغی سازمان امور مالیاتی است و در نهایت به خزانه دولت واریز خواهد شد.

در کشور های مختلف انواع مالیات اعم از مالیات بر نقل وانتقال، مالیات بر شماره گذاری، مالیات بر مصرف سوخت و مالیات بر خودروی لوکس و ... بر خودرو ها و وسایل نقلیه وضع می گردد که همه به وسیله مصرف نماینده پرداخت می گردد.

اما هدف از وصول بعضی از این مالیات ها بیش از آن که افزایش عایدی های مالیاتی دولت باشد، تنظیم رفتار مصرف نمایندگان و فعالان مالی است، به گونه ای که در کشور های پیشرفته از ابزار مالیات به منظور کاهش ایجاد آلودگی، افزایش استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی، خرید خودرو های کم مصرف و با حجم موتور پایین و ... استفاده می نمایند.

از سویی به علت رقابتی بودن صنعت خودرو در بسیاری از کشور ها بازار خودرو پر کشش است و مصرف نماینده قدرت انتخاب دارد. از این رو مصرف نماینده می تواند بین خودرو های مختلف انتخاب نموده و خودرویی با آلودگی کمتر و در نتیجه پرداخت مالیات کمتر انتخاب کند که در نتیجه آن، با تغییر در طرف تقاضای بازار، بخشی از بار مالیات های مذکور به تولیدنمایندگان منتقل می گردد.

البته در بازار انحصاری خودرو در ایران، عملاً بار مالیات و عوارض شماره گذاری موضوع ماده 28 قانون تازه مالیات بر ارزش افزوده صرفا به مصرف نماینده منتقل می گردد و هیچ گونه اثر تنظیمی بر رفتار تولیدنماینده یا مصرف نماینده ندارد، زیرا مصرف نماینده حق انتخاب ندارد.

مردم نباید مالیات آلایندگی خودرو را بپردازند

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در مصاحبه با وبلاگ به آبادی با اشاره به اینکه مالیات از آلایندگی خودرو در بسیاری از کشور های جهان گرفته می گردد، گفت: اما اینکه چنین مالیاتی در ایران گرفته گردد خود جای تعجب دارد، زیرا در تمامی کشور های اروپایی و پیشرفته شما به عنوان مشتری دارای حق انتخاب هستید که خودروی پرمصرف سوار شوید و مالیات آلایندگی آن را بپردازید یا خودرویی با سوخت پاک و یا کم مصرف سوار شوید و مالیات ندهید.

وی افزود: اما در کشور ما به علت وضعیتی که در صنعت خودرو وجود دارد، یعنی از یک طرف خودرو های داخلی پر مصرف هستند و آلایندگی بالاتری نسبت به تولیدات کشور های دیگر دارند و از طرف دیگر چند سالی است که واردات خودرو به دلایل مختلف ممنوع است، مالیات آلایندگی می خواهد گرفته گردد، در صورتی که این موضوع محلی از اعراب ندارد، زیرا زمانی دولت می تواند این مالیات را اخذ کند که مشتریان صنعت خودرو حق انتخاب داشته باشند و از مدل های مختلف خودرویی که در بازار وجود دارد بتوانند محصول مورد نظر خود را برگزیده و حالا با توجه به نوع و مدل خودرو، مالیات آلایندگی آن را نیز بدهند.

زاوه گفت: بنابراین در وهله اول این مالیات به هیچ عنوان با توجه به سازوکاری که در کشور های دیگر برای آن وجود دارد، در ایران قابلیت اجرا ندارد و مشتریان بازار خودرو به علت نداشتن حق انتخاب نباید چنین مالیاتی را بپردازند، اما در وهله دوم فارغ از اینکه این مالیات ها گرفته گردد یا نه، محل هزینه کرد آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در حالی که قاعدتاً در کشور های دیگر این نوع مالیات را صرف اصلاح سبد سوختی خودرو یا به عبارت دیگر هزینه تحقیق و پژوهش در صنعت خودرو می نمایند و یا در توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از انرژی های نو، پاک و تتازهپذیر استفاده می گردد، در کشورمان بعید است که در چنین موضوعاتی این مالیات خرج گردد، بلکه دولت به نوعی برای جبران کسری بودجه خود انواع و اقسام مالیات ها را افزایش داده تا بتواند کسری بودجه خود را جبران کند.

وی افزود: متاسفانه دولت به علت عملکرد ضعیف مالی، باعث خلق تورم و نقدینگی بسیار زیادی طی سال های گذشته شده که این موضوع هزینه های زیادی را بر مردم تحمیل نموده، این در حالی است که در بودجه سال آینده نیز دولت عایدی های مالیاتی را با افزایش 61 درصدی روبرو ساخت که در این زمینه صنعت و بازار خودرو نیز از جایگاه ویژه ای برای دولت به منظور اخذ هرچه بیشتر مالیات از مردم در نظر گرفته شده است.

زاوه همجنین در خصوص مالیات خودرو های لوکس نیز توضیح داد: این نوع مالیات نیز به علت ناکارآمدی دولت در مدیریت مالی کشور است، در حالی که خودرو هایی مانند سانتافه یا راو فور در جهان لوکس محسوب نمی شوند، در ایران به علت افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی ایران، بهای این خودرو ها در حال حاضر به بالای یک میلیارد تومان افزایش پیدا نموده، بنابراین هزینه این ناکارآمدی را مردم نباید بپردازند، اما دولت به علت جبران کسری بودجه می خواهد هزینه این موضوع از جیب مردم پرداخت گردد،

منبع: فرارو

به "ماجرای مالیات آلایندگی خودرو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای مالیات آلایندگی خودرو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید