نظارت بر معاینه فنی سختگیرانه تر گردد

به گزارش وبلاگ به آبادی، درپی ابطال آیین نامه ماده 8 قانون هوای پاک درباره معین سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه از سوی شورای نگهبان یک کارشناس آلودگی هوا معتقد است که معاینه فنی می تواند ملاک خوبی برای معین سن اسقاط وسایل نقلیه باشد اما ضروری است که سختگیری و نظارت های شدیدی در این زمینه اعمال گردد.

نظارت بر معاینه فنی سختگیرانه تر گردد

رامین عزتی در گفت و گو با وبلاگ به آبادی ضمن بیان اینکه خودروهای فرسوده چندین برابر خودروهای نو آلودگی فراوری می نمایند، تاکید نمود: رها کردن خودروهای فرسوده به حال خود می تواند تبعات بسیار سنگینی به دنبال داشته باشد این در حالیست که اگر با یاری شهرداری و نیروی انتظامی معاینه فنی سالانه به صورت جدی تر انجام گردد و از تردد خودروهایی که در معاینه فنی رد می شوند، جلوگیری به عمل آید، می توان آلودگی ناشی از خودروها را کاهش داد.

وی ادامه داد: هر وسیله نقلیه تاریخ مصرفی دارد و اجزای درونی آن طبق سنواتی که می گذرد، فرسوده می شوند و کارآیی خود را از دست می دهد اما درصورتی که اجزای داخلی خودروهای فرسوده ترمیم شوند عملا با خودروی نو فرقی نمی نمایند. در بعضی از کشورها خودروهایی مربوط به سال های 1930 و 1950 میلادی در حال تردد در معابر هستند که به دلیل نظارت سختگیرانه دولت بر شرایط سلامت و لزوم تعمیر آن ها، عملا کارایی این خودروهای قدیمی مانند خودروهای نو است.

این عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی ضمن تاکید بر لزوم افزایش نظارت بر مراکز معاینه فنی کشور گفت: بعضی از مراکز معاینه فنی راحت تر از سایر مراکز، گواهی معاینه فنی صادر می نمایند این در حالیست که سختگیری در این زمینه می تواند باعث تعمیر خودرو و کاهش آلودگی هوا گردد بنابراین نظارت جدی بر مراکز معاینه فنی لازم است.

وی ادامه داد: پلیس راهور نیروی انتظامی نیز باید تمهیداتی در مورد تردد خودروهای فرسوده در نظر بگیرد و در صورت مشاهده خودرویی که آلودگی فراوری می نماید و به نظر فرسوده می رسد، مدارک و شرایط آن را آنالیز و در صورت لزوم از تردد خودرو تا دریافت گواهی معاینه فنی جلوگیری کند.

عزتی همچنین با اشاره به اینکه بعضی مراکز معاینه فنی تنها سلامت موتور خودرو را ملاک قرار می دهند، گفت: خودروها و وسایل نقلیه آلودگی های زیادی از جمله صوتی، بصری و ... را فراوری می نمایند بنابراین تمام این موارد باید در معاینه فنی مدنظر قرار گیرد و اگر دولت کنترل شدید و رسیدگی کامل در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهد مطمئن هستم که آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد نمود.

این متخصص آلودگی هوا ضمن بیان اینکه تصمیم بر حذف قانون معین سن فرسودگی خودروها با در نظر دریافت شرایط اقتصادی فعلی جامعه همراه بوده است، گفت: درپی گران شدن بی حد و اندازه قیمت خودرو، کارشناسان آنالیز نموده اند که اگر خودرویی که تقریبا فرسوده است از رده خارج گردد، صاحب آن مجبور است اقدام به خرید خودروی دیگری کند اما بنا به فشار اقتصادی زیادی که بر صاحب خودرو وارد می گردد و هزینه های هنگفتی که باید بابت خرید خودرو بپردازد، تصمیم بر حذف این قانون گرفته شد و فکر می کنم این اقدام تا حدودی دست دلالان خودرو را نیز در جامعه کوتاه خواهد نمود.

وی ادامه داد: به نظر من حذف آیین نامه ماده 8 قانون هوای پاک راهکاری برای کاهش شرایط اقتصادی بد حوزه خودرو است. اکنون وظیفه شهرداری و نیروی انتظامی است که به صورت جدی بر سلامت خودروهای در حال تردد نظارت نمایند و میان خودروهای دارای معاینه فنی و فاقد آن تفاوت قائل شوند.

عزتی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای جهان سن خودرو ملاک فرسودگی نیست، اظهار کرد: قیمت خودرو در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی نسبتا ارزان است از این رو صاحبان خودرو می توانند به دلخواه خود زمانی که خودروی آنان قدیمی یا فرسوده شد، آن را بفروشند یا در گورستان خودروهای اوراقی رها نمایند اما در عین حال می دانند که می توانند مدل جدید همان خودرو را جایگزین نمایند اما ما در ایران از چنین انتخابی برخوردار نیستیم.

سنوات خودرو از زمان ورود به چرخه حمل و نقل محاسبه گردد

این عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی درباره وقفه زمانی میان فراوری خودرو و تحویل آن به خریداران اظهار کرد: طبق قوانینی که خودروها طی پنج سال ابتدایی مشمول دریافت معاینه فنی نیستند، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تمهیداتی درباره این موضوع که خودروهای فراوری شده پس از گذشت چند سال به خریداران تحویل داده می گردد در نظر بگیرد تا سنوات خودرو از زمانی حساب و در نظر گرفته گردد که وارد ترافیک و چرخه حمل و نقل می شوند.

عزتی در انتها ضمن بیان اینکه مردم باید بدانند آلودگی که از وسایل نقلیه آنان در هوا منتشر می گردد در درجه اول باعث آزار بستگان خود می گردد، گفت: امیدوارم روزی برسد که تمام خودروها در حرکت باشند و هیچ نوع آلودگی هوا در کشور وجود نداشته باشد اما متاسفانه شرایط اقتصادی، تحریم ها و انواع حوزه های نابسامانی که در کشور به وجود آمده است، زنجیره وار به یکدیگر وصل هستند و اجازه مانور روی معضل آلودگی هوا را نمی دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نظارت بر معاینه فنی سختگیرانه تر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظارت بر معاینه فنی سختگیرانه تر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید