تنگه ای که از وقوع زمین لرزه به وجود آمد

به گزارش وبلاگ به آبادی، خبرنگاران/ این خبر پیرامون تنگه ای که از وقوع زمین لرزه به وجود آمد، برای شما نگارش شده است.

تنگه ای که از وقوع زمین لرزه به وجود آمد

تنگه رازیانه که در 57 کیلومتری جنوب ایلام در استان ایلام قرار گرفته است، از منطقه ها ژئوتوریسم است که سالانه گردشگران زیادی به بازدید از آن می پردازند. 75 هکتار از زمینهای این تنگه در سال 88 به اسم اثر طبیعی ملی در فهرست ثبت آثار طبیعی ایران قرار گرفته و این ثبت در طبقه دوم سازمان ملل IUCN قرار گرفته است.

تنگه رازیانه با مساحت تقریبی سی هکتار و جهت مارپیچی سه کیلومتر و عرض حداکثر پنج متر در دامنه ارتفاعات کبیرکوه قرار گرفته است. اما به علاوه منظره ها طبیعی و چشم نواز این تنگه، یک جهت باستانی هم وجود دارد که از کوهپایه ها عبور نموده و پس از گذر از تنگه رازیانه، به روستای گنجه و پس از آن به روستای پاکل گراب و منطقه چنارباشی می رسد. وجود این راه تاریخی باعث کشف آثار باستانی بسیاری در این منطقه شده است.

دلیل شکل گیری این تنگه در ابتدا وقوع زمین لرزه و شکستگی لایه های ضخیم آهک بوده که باعث بوجود آمدن این شکاف عمیق در دل زمین شده است؛ اما عوامل دیگری از جمله فرسایش، اختلاف ارتفاع، وجود شیب های تند و شرایط پستی و بلندی زمین هم در شکل گیری چنین تنگه ای بر روی سطح زمین تاثیرگذار بوده است.

دیواره های تنگه رازیانه از جنس آهک با ترکیبات کربنات کلسیم بوده و در شکاف تنگه که عرض آن در برخی قسمت ها به حدود یک متر هم می رسد. در میان این تنگه آب کم عمقی هم جریان دارد که در مقابل دیواره بلند 15 تا سی متری تنگه بچشم نمی آید. آب داخل تنگه از سرچشمه های سرآب نشأت گرفته و با این که در فصل تابستان بسیار کم عمق است، در زمستان و بهار پرآب و جاری می گردد. تنگه رازیانه دارای طبیعت منحصر بفرد و آب و هوای مناسب بوده و زیستگاه گیاهان و جانوران بسیاری است این موجودات شامل گونه های مختلف پرندگان و خزندگان می گردد.

منبع: همگردی

به "تنگه ای که از وقوع زمین لرزه به وجود آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه ای که از وقوع زمین لرزه به وجود آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید