سفر به گنج پنهان چالوس ؛ نگهبان دشت شما را در آغوش می گیرد ، بیژن الهی هم در این بهشت آرمیده است

به گزارش وبلاگ به آبادی، ناتر روستایی توریستی از توابع بخش مرزن آباد چالوس از لحاظ باستان شناسی دارای قدمت دیرینه ای است که تبار مردمان بومی آن به اقوام باستانی مرت و آریایی ها می رسد. اگر به این گنج پنهان مازندران سفر کردید روستایی در نزدیک آن است که بیژن الهی شاعر، مترجم و نقاش ایرانی در آن آرمیده است.

سفر به گنج پنهان چالوس ؛ نگهبان دشت شما را در آغوش می گیرد ، بیژن الهی هم در این بهشت آرمیده است

وبلاگ به آبادی: ناتر به معنای نگهبانِ دشت است و با توجه به این که ناتر در مرتفع ترین نقطه کوهستان واقع شده است و مشرف به دشت کلاردشت است می توان آن را به واقع نگهبان دشت هم نامید. البته در بعضی منابع ناتر را با معنای نهادینه بر آب فراوان به کار می برند که با توجه به اینکه 44 چشمه گوارا و معدنی در این روستا وجود دارد این معنا هم می تواند درست باشد.

اگر قصد سفر به این گنج پنهان چالوس را دارید گذر از پیچ و خم های جاده چالوس شما را به این مقصد رویایی نزدیک می نماید. 50 کیلومتر مانده به شهر چالوس جاده ای فرعی شما را به مقصد رویایی نزدیک می نماید. این جاده فرعی را که ادامه دهید در نهایت روستای مقصد را رویت خواهید کرد. روستایی 2500 ساله که در میان کوهستان همچون گنجی پنهان است و می توان بکر بودن آن را احساس کرد.

بناهای این روستا و خانه هایش معماریِ گذشته را تداعی می نمایند و از کاهگل و سنگ و چوب ساخته شده اند. گردو، سیب، فندق، بید، صنوبر و همچنین یونجه زارها و جالیزها این روستا را در برگرفته است و آواز پرندگان در هر گوشه از این روستا به گوش می رسد. این روستا از غرب با روستای الیت و دلیر، از شرق با روستای بیجدنو، از جنوب با یک جنگل انبوه و از شمال با کوه های کلاردشت محدود شده است.

اگر به سمت شمال روستای ناتر حرکت کنید به روستاهای بیجدنو، فشکور و کمی دورتر تله می رسید. در سمت جنوبی این روستا نیز روستاهای نکرس، چاکبزه الیت و در جنوب غربی آن دلیر قرار گرفته است. اما چشم انداز غربی ناتر یک زیبایی منحصربفرد را به شما هدیه می دهد. این بخش از روستا به هیچ روستایی ختم نمی گردد و تا چشم کار می نماید مراتع سرسبز است که تصویری رویایی را برای گردشگران رقم می زنند.

جاذبه های ناتر

مناطق خوش آب و هوای بارینگتون و کندیچال با مراتعی رویایی و سرسبز در نزدیکی روستای ناتر قرار گرفته اند که هر مسافری را به سوی خود می کشانند. جنگلی نیز در جنوب روستا قرار گرفته است که چشم اندازی زیبا را رقم زده است. چشمه های روستا نیز شامل قلقله چشمه، ککی چشمه و چشمه لنار با آب خنک و گوارا به این روستا زندگی بخشیده و لذت دوچندانی به مسافران و گردشگران می دهند. چشمه داریو در منطقه کندیچال در نزدیکی ناتر نیز چشمه ای گازدار است که می گویند شفابخش بعضی بیماری هاست.

امامزاده فضل فاضل که ساکنان روستا اعتقاد زیادی به آن دارند بر بالای کوهی واقع شده است، بنای این بقعه دارای پلانی هشت ضلعی است و گنبد دو پوش با نمای داخلی نیم دایره و نمای بیرونی هرمی به صورت هشت ضلعی روی بنا راسخ است.

آبشار بارینگتون نیز در 3 کیلومتری غرب روستا صدایش طنین انداز است و هر گردشگری را به سوی خود فرامی خواند.

اگر به ناتر سفر کردید پیشنهاد می کنیم به بیجدنو هم بروید و از این روستای دیدنی دیدن کنید. روستای بیجدنو در دامنه های شمالی البرز به واقع بین دو کوه قرار گرفته و روستایی دره ای محسوب می گردد که از طبیعتی بسیار زیبا و آب و هوایی مطبوع برخوردار است. بیژن الهی شیرازی شاعر، مترجم و نقاش ایرانی که علاقه مندان زیادی هم دارد در این روستا به خاک سپرده شده استا و بنا بر وصیتش بر سنگ قبرش هیچ نامی حک نشده است. بیژن الهی را حقیقی ترین پیرو نیما می دانند. او در یکی از اشعارش می گوید: کبوتران | در آخرین بندر گرسنگی ت ای مرد | آبستن شدند | چرا که بی شک وصیتنامه تو | پر از دانه بود …

هر ساله با سرانجام فصل تابستان دامداران بیجدنو با جمع آوری دام های خود پشم های گوسفندان خود را می زنند که به این مراسم سنتی به زبان مازندرانی گوسن برش می گویند.

بهترین فصل سفر به ناتر

هر چهار فصل سال می توانید به این گنج پنهان سفر کنید اما بهار و تابستان بهترین فصل برای رویت این بهشت زمینی است. البته اگر طبیعت برفی و سپید را دوست دارید و سرما را به جان می خرید، زمستان های ناتر نقاشی های برفی بی نظیری را جلوی روی شما می گذارد.

تصاویری از روستای ناتر در فصول مختلف سال را ببینید:

منبع: چمدان

به "سفر به گنج پنهان چالوس ؛ نگهبان دشت شما را در آغوش می گیرد ، بیژن الهی هم در این بهشت آرمیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به گنج پنهان چالوس ؛ نگهبان دشت شما را در آغوش می گیرد ، بیژن الهی هم در این بهشت آرمیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید