خودروهای لوکس بالاخره مالیات بدهند یا نه؟

به گزارش وبلاگ به آبادی، تهران (پانا) - بحث مالیات خودروهای لوکس مدتهاست بین کارشناسان و مسئولان دولتی ادامه دارد و در جدیدترین خبر اعلام شده خودروهایی که ارزش آنها بیش از یک میلیارد تومان است باید مالیات بدهند و بسته به قیمت هر خودرو، درصد مالیات پرداختی هم تغییر می نماید.

خودروهای لوکس بالاخره مالیات بدهند یا نه؟

به گزارش تجارت نیوز، از سال آینده دولت از دارندگان خودروهای لوکس مالیات دریافت می نماید. گویا مجتبی زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفته: خودرو تا سقف یک میلیارد تومان مشمول مالیات نمی گردد.

اما خودروهای تا مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان شامل مالیات یک درصد، تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و 500 میلیون شامل مالیات دو درصد می گردد.

تا مبلغ چهار میلیارد و 500 میلیون تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان شامل مالیات سه درصد و نسبت به مازاد چهار میلیارد و 500 میلیون تومان مالیات چهار درصد شامل می گردد.

یعنی از این پس خودروهایی که ارزش بیش از یک میلیارد تومان داشته باشند باید حدود 15 میلیون تومان مالیات بپردازند. تا مبلغ سه میلیارد تومان هم باید حدود 60 میلیون تومان مالیات بدهد. بعلاوه خودرو تا مبلغ چهار میلیارد و 500 میلیون تومان هم باید حدود 180 میلیون تومان مالیات بپردازند.

این در حالی است که بعضی فعالان بازار باور دارند در صورت اجرای این طرح خودروهای لوکس مقرون به صرفه می گردد. در مقابل اما بعضی نمایشگاه داران خودرو می گویند دریافت مالیات از دارندگان خودروهای لوکس تاثیری در افزایش عرضه و کاهش قیمت خودرو ندارد.

عماد جعفری، یک تحلیل گر بازار خودرو در خصوص تاثیر بازار خودرو از دریافت مالیات از خودروهای لوکس گفت: همان طور که از نام خودرو معین است افرادی که خودرو لوکس دارند سالانه باید هزینه های جانبی زیادی بپردازند. بنابراین پرداخت مالیات نسبت به ارزش کلی خودرو بهای سنگینی برای این افراد نیست.

جعفری شرح داد: بعضی می گویند چنانچه دولت از خودروهای لوکس مالیات دریافت کند منجر به افزایش عرضه و مقرون به صرفهی خودروها می گردد. در صورتی که این چنین نیست.

وی ادامه داد: دریافت مالیات از دارندگان خودروهای لوکس منجر به افزایش عرضه خودرو در بازار و در نتیجه افت قیمت ها نمی گردد. چرا که واردات خودرو لوکس به کشور بسته است و فراوری خودروهای ناقص خودروسازان هم زیاد شده. همین کمبود خودرو در بازار در نهایت باعث نوسان قیمت خودروها می گردد.

جعفری اعلام کرد: بازار ایران به لحاظ فرهنگی نسبت به سایر کشورها فرق دارد. به عنوان مثال زمانی که بنزین گران می گردد قاعدتا باید قیمت خودروهای شش تا هشت سیلندر یا خودروهایی که مصرف سوخت بالایی دارند کاهش پیدا کند.

جعفری ادامه داد: در بازار ایران با افزایش قیمت بنزین نه تنها اندازه فروش خودروهای پرمصرف بنزینی کاهش پیدا نکرد که بلکه قیمت آنها نیز فرایند افزایشی پیدا کرد.

براساس این گزارش، سال جاری دولت پیش بینی نموده که از خودروهای لوکس 5 هزار میلیارد تومان مالیات بگیرد و خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات می شوند.

پیش تر عماد جعفری، یک تحلیل گر بازار خودرو گفته بود: تجربه سال گذشته نشان داده عملا مالیات نمی تواند بر قیمت خودروهای لوکس در بازار تاثیر بگذارد. دارندگان خودروهای لوکس که خودرویی را در بازار ایران چند برابر قیمت جهانی خریداری می نمایند برای شان فرقی ندارد که در سال بین 50 تا 100 میلیون تومان مالیات بدهند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "خودروهای لوکس بالاخره مالیات بدهند یا نه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروهای لوکس بالاخره مالیات بدهند یا نه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید