با مردان پیروز ایرانی در عرصه فناوری آشنا شوید

به گزارش وبلاگ به آبادی، تاکنون نام های معروفی چون دارا خسروشاهی مدیر اوبر، امید کردستانی مدیر ارشد گوگل، سالار کمانگر مدیر سابق یوتیوب یا پیر امیدیار مؤسس ای بی را بسیار شنیده ایم و به اینکه ایرانیان به چنین صندلی های بالایی در سطح علم و فناوری دنیا رسیده اند افتخار نموده ایم. در این مطلب قصد داریم تنی چند از ایرانیان پیروز در عرصه فناوری دنیا را معرفی کنیم که به رغم توانایی های بالا و پیروزیت هایی که در کارشان کسب نموده اند نامشان کمتر در محافل خبری شنیده شده است.

با مردان پیروز ایرانی در عرصه فناوری آشنا شوید

در گزارش حاضر قصد داریم 9 مرد پیروز ایرانی که در سپهر فناوری دنیا می درخشند اما شاید نورشان هنوز به چشم ما نرسیده را معرفی کنیم.

1. نیما اصغر بیگی

نیما اصغربیگی(Nima Asgharbeygi)، مدیر ارشد فناوری شرکت گوگل است. اصغربیگی مدرک کارشناسی مهندسی برق خود را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت نموده است و پس از آن پیروز به اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی برق از دانشگاه استنفورد (Stanford University) شده است. وی مدتی مؤسس سابق مؤسسه CTO Clever Sense که در اواخر سال 2011 توسط گوگل تأسیس شده بوده است. از سال 2013 تا 2016 اصغربیگی در بخش تحلیل هوش(Analytics Intelligence) گوگل مشغول بود اما از سال 2016 تاکنون او مدیر ارشد بخش فناوری گوگل است که در آنجا به آنالیز یادگیری ماشین در گوگل مَپ می پردازد.

2. مایک بیدگلی

مایک بیدگلی(Mike Bidgoli) دارای مدرک لیسانس مهندسی برق و علوم کامپیوتر از دانشگاه برکلی(UC Berkeley) است. از مارس 2018 تاکنون رئیس بخش محصولات فیسبوک است اما پیش از این به مدت یک سال و یک ماه سرپرستی محصولات تبلیغاتی جدید در وبسایت شبکه اجتماعی پینترست(Pinterest) را بر عهده داشت. پینترست نام وبسایت شبکه اجتماعی شناخته شده برای اشتراک گذاری تصاویر است که به کاربران اجازه می دهد بر اساس علاقه خود تصاویر را پین نمایند و سایر اعضا این تصاویر را لایک زده یا در صورت لزوم ریپین نمایند. پیش از این، مایک مؤسس و مدیرعامل برنامه tote بود. مایک از اوت سال 2005 تا اوت 2009 در مایکروسافت مدیر بخشی بود که در آنجا او و تیمش مسؤلیت امنیت و مبارزه با اسپم هات میل کاربران را برعهده داشتند.

3. سام نقشینه

سام نقشینه(Sam Naghshineh) مدتی مؤسس و مدیر عامل DecaSense بوده اما از سال 2018 وی در فیسبوک مشغول به کار است. DecaSense یک استارت آپ برای هوشمندسازی شهرها است که از هوش مصنوعی مبتنی بر دید به منظور یاری به ساخت شهرهای هوشمندانه و فراوری وسایل نقلیه خودران استفاده می نماید. نقشینه که به دو زبان فارسی و فرانسوی مسلط است، دارای مدرک کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تورنتو(University of Toronto) و مدرک کارشناسی ارشد همین رشته از دانشگاه ایلی نوی در اربانا-شمپین(University of Illinois Urbana-Champaign) است. سام همچنین اختراعات فراوانی در زمینه های موقعیت یابی دنیای، هوش مصنوعی و بهینه سازی قدرت سیلیکون (silicon power optimization) دارد. از کارهای ارزشمند او می توان به طراحی هواپیماهای بدون سرنشین برای بوئینگ تا همکاری در توسعه سیستم ای ایکس تی 4(Ext4) هسته لینوکس اشاره نمود. ای ایکس تی4 یک سیستم فایل بندی مبتنی بر ژورنال است که به عنوان نسخه جدید برای سیستم پرونده ext3 معرفی شده است. ای ایکس تی 4 سیستم فایل بندی کنونی پیش فرض هسته لینوکس است. علاوه بر موارد گفته شده وی همچنین یک مشاور و مربی برای گروهای مختلف هکر است و از میزبانی رویداد هکاتون در سیلیکون ولی لذت می برد. هکاتون (Hackathon) رویدادی است که در آن برنامه نویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرم افزار هستند، از جمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گردهم می آیند و در توسعه پروژه های نرم افزاری و گاهی سخت افزاری با یکدیگر همکاری می نمایند. هکاتون ها معمولاً بین یک روز تا یک هفته به طول می انجامند.

4. علی اسلامی

علی اسلامی(Ali Eslami) دانشمند ارشد بخش دیپ مایند گوگل است که در آنجا به آنالیز مسائل مربوط به هوش مصنوعی می پردازد. پیش از آنکه اسلامی به گوگل بپیوندد یکی از محققان پسادکتری شرکت مایکروسافت بود. او دکترای خود را از دانشکده اطلاعات دانشگاه ادینبرو(University of Edinburgh) دریافت کرد و نکته جالب توجه این است که اسلامی در همان حین نیز محقق گروه هندسه بصری دانشگاه آکسفورد(University of Oxford) بود. در اوایل زمان دانشجویی نیز علی اسلامی توسعه دهنده گرافیکی شرکت های Rare بود. اکنون وی در مطالعاتش بیشتر بر روی استفاده از رایانه برای یادگیری الگوهای مولد تصاویر متمرکز است

5. مرتضی زیجردی

مرتضی زیجردی(Morteza Zijerdi) مدیر تجاری مجموعه سرویس های وب آمازون است. وب سرویس های آمازون یا خدمات وب آمازون(Amazon Web Services) مجموعه ای از خدمات وب (وب سرویس) هستند که شرکت آمازون بر روی بستر ابر خود و به وسیله اینترنت به عموم عرضه می نماید. این سرویس ها زیرساخت های فناوری اطلاعات را به صورت سرویس های انعطاف پذیر به مشتریان اجاره می دهد. این سرویس ها شامل سرویس های محاسباتی و رایانشی (EC2)، ذخیره سازی (S3)، تحویل محتوا، پایگاه داده، تجارت الکترونیک، پرداخت و صدور صورتحساب و موارد دیگری می گردد.

زیجردی دارای بیش از 12 سال سابقه در بخش دولتی، مدیریت سرمایه گذاری، بخش بانکی و تکنولوژی است و پیش از آنکه وارد آمازون گردد، مشاور ارشد شرکت نوبلیس(Noblis) بود.

کوشش های زیجردی در بخش دولتی موجب صرفه جویی میلیون ها دلار برای برنامه Decennial 2020 شده است. همکاری های او با سیستم دانشگاه مریلند(USM) طی شش سال گذشته سبب ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری 20 میلیون دلاری شده است.

وی تاکنون پروژه های تحقیقاتی مختلفی را در زمینه تجزیه و تحلیل اقتصاد فناوری ابری، برنامه های کاربردی فن آوری بلاکچین برای دولت، یادگیری ماشین و امور اقتصادی رفتاری رهبری نموده است.

زیجردی دارای مدرک مدیریت ارشد کسب وکار از دانشکده کسب و کار اسمیت(Smith School of Business) کانادا است. او همچنین دارای گواهینامه تحلیل گر خبره اقتصادی (CFA) و حسابدار عمومی گواهی شده (CPA) است.

6. مزدک تقی اسکوئی

دکتر مزدک تقی اسکوئی(Mazdak Taghioskoui) مؤسس استارت آپی موسوم به مسائل را علمی دنبال کن(Trace Matters Scientific) است و هدف این استارت آپ تمرکز بر توسعه ابزارهای پیشرفته برای کاوش سیاره متمرکز شده است. دکتر اسکوئی تجربه زیادی در توسعه ابزار طیف سنجی جرمی با تاکید بر توسعه فناوری های طیف سنج جرم ، مینیاتوری دارد.

اسکوئی به عنوان محقق اصلی در یکی از پروژه ای ناسا که برای توسعه یک منبع یونی برای مأموریت های مریخ است، شرکت نموده است. وی همچنین به عنوان یک محقق دستیار نیز در توسعه نخستین طیف سنجی جرمی پلاسما برای اکتشافات سیاره ای مرکز پرواز فضایی گادردناسا در قالب ابزار سیاره ای برای پیشرفت مشاهدات سیستم خورشیدی (PICASSO) همکاری نموده است.

وی پس از اخذ مدرک کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف، پیروز به دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه و دکترای مهندسی برق از دانشگاه جرج واشنگتن (George Washington University) شد.

دکتر اسکوئی جوایز متعددی را برای تحقیق خود در خصوص مینیاتوری کردن منابع پلاسما و طیف سنج جرمی دریافت نموده است. او همچنین در سال 1998 برنده مدال برنز المپیک ملی شیمی در ایران شد.

7. کامران الهیان

کامران الهیان(Kamran Elahian) کارآفرین ایرانی آمریکایی است که ریاست هیئت مدیره گلوبال کتلیست پارتنرز (Global Catalyst Partners) را بر عهده دارد. این شرکت یک شرکت بین المللی، متمرکز بر فناوری است. الهیان در سال 1954 در تهران به دنیا آمد. او پیش از سال 1357 به آمریکا مهاجرت کرد. او لیسانس علوم رایانه، ریاضیات و فوق لیسانس مهندسی در گرافیک رایانه ای را از دانشگاه یوتا اخذ کرد. الهیان از جمله مؤسسین شرکت هایی چون سیرس لاجیک و پلنتوب است.

8. فرزاد ناظم

فرزاد ناظم (Farzad Nazem) کارآفرین ایرانی-آمریکایی است. ناظم در سال 1340 در تهران به دنیا آمد. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان البرز گذراند و برای ادامه تحصیل به ایالات متحده مهاجرت کرد. در آمریکا او پیروز به اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم رایانه از دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا شد. مهندس فرزاد ناظم فعالیت های شغلی خود را در سال 1364 با کار در SYDIS و Rolm شروع نمود. پس از آن به شرکت اوراکل پیوست و طی 10 سال کار در این شرکت، توانست در نقش هایی چون معاون رسانه ای و معاون ارشد بخش وب سرور ظاهر گردد. همچنین به عنوان یکی از اعضای مدیریت کمیته فروش محصولات فعالیت داشت. وی سپس در 1375 به یاهو پیوست. به مدت 11 سال مدیر فنی شرکت یاهو بود و به این ترتیب یکی از طولانی ترین دوره های ابقاء در سمت مدیریت در آن شرکت را دارا است. نشریه فورچون در سال 2002 ثروت فرزاد ناظم را در حدود 601 میلیون دلار تخمین زد.

9. حسین اسلامبلوچی

حسین اسلامبلوچی (Hossein Eslambolchi) مبتکر، مخترع و نویسنده ایرانی تبار اهل ایالات متحده آمریکا است. شهرت او بیش تر به خاطر نقش برجسته اش به عنوان مدیر ارشد فناوری و مدیر ارشد فناوری اطلاعات شرکت ای تی اند تی (AT&T) تا سال 2005 است. حسین اسلامبولچی در سال 1986 به AT&T Bell Laboratories پیوست و همان اوایل به سمت مدیر اصلی فناوری در سطح دنیا، مدیر اصلی اطلاعات در سطح دنیا، ریاست و مدیریت اجرایی AT&T Labs، ریاست و مدیریت اجرایی AT&T Global Network Services انتخاب شد. وی همچنین از اعضای مهم کمیتهٔ راهبری اجرایی AT&T است. اسلامبولچیدر ژانویهٔ 2006 بلافاصله پس از ادغام AT&T و SBC، آنجا را ترک کرد .

اسلامبولچی با بالاترین افتخارات از دانشگاه University of California, San Diego در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و فوق دکتری در مهندسی برق-مخابرات و فیزیک کاربردی فارغ التحصیل شد. وی از سال 2005 رئیس هیئت مدیره اپراتور مخابراتی کلیر وایر (Clearwire) است. او مدیریت اجرایی شرکت لونوکلاود (Lonocloud) را عهده دار است که یک شرکت فعال در زمینه محاسبات ابری (cloud computing) است. دکتر اسلامبولی همچنین مشاور اصلی فناوری شرکت مخابراتی Rainstor and Subex World نیز است.

اسلامبولچی در طول زندگی پیروز به کسب جوایز بسیاری شده؛ البته لازم به ذکر است او همچنین در کنار جوایز علمی ای که دریافت نموده، دارنده بیش از 1145 ثبت اختراع نیز است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "با مردان پیروز ایرانی در عرصه فناوری آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مردان پیروز ایرانی در عرصه فناوری آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید