17 هزار میلیارد تومان اموال مازاد دولت شناسایی شد

به گزارش وبلاگ به آبادی، تهران (پانا) - مدیرکل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت وزارت اقتصاد از شناسایی 17 هزار میلیارد تومان اموال مازاد دولت و فروش 980 میلیارد تومان آن اطلاع داد و گفت.

17 هزار میلیارد تومان اموال مازاد دولت شناسایی شد

به گزارش تجارت نیوز، فاطمه وظیفه دادگر با بیان اینکه در سال گذشته تعدادی املاک را شناسایی کردیم و مجوز فروش آن ها صادر شد،گفت: در سال نو به علت تغییرات دولت و استقرار استانداران، املاک کمتری شناسایی شده است.

دادگر اضافه نمود: در سال گذشته معادل 14 هزار میلیارد تومان املاک دولتی شناسایی شد که هزار و 600 میلیارد تومان آن به فروش رفت. در سال نو هم با وجود شناسایی 190 ملک دولتی و افزایش رقم مذکور به 17 هزار میلیارد تومان، تنها حدود 980 میلیارد تومان فروش اموال را داشته ایم و تا این لحظه، دستگاه ها نسبت به فروش بقیه اموال اقدام ننموده اند.

مدیرکل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت وزارت اقتصاد در پاسخ به سوالی، با بیان اینکه ظرفیت مزایده و فروش 40 هزار میلیارد تومان اموال مازاد دولت وجود دارد، توضیح داد: هنوز زیر ساخت های لازم برای شناسایی این اموال وجود ندارد و تنها مقدمات کار فراهم شده، آن هم در این حد که طی دو تا سه سال اخیر در قوانین بودجه سالیانه، فقط به این موضوع پرداخته شده است.

دادگر اضافه نمود: با وجود اینکه وزارت اقتصاد کوشش نموده با تشکیل کارگروه های استانی و یاری گرفتن از بازرسی های میدانی و استفاده از ظرفیت سامانه سادا، نسبت به شناسایی اموال اقدام کند و چنانچه گفته شد، 17 هزار میلیارد تومان اموال دولتی را شناسایی و ثبت نموده است، فروش اموال، فرایند رضایت بخشی ندارد که این نیازمند هماهنگی و اقدام خوب دستگاه ها و البته، کشش خرید بازار دارد. بعضی مواقع دستگاه ها خودشان اقدام به فروش می نمایند، ولی به دلایلی چون تغییر کاربری و فرآیندهای طولانی و سخت حاکم بر معاملات دولتی، نتیجه مطلوب حاصل نمی گردد و به همین دلیل، ممکن است اموال بارها به مزایده گذاشته گردد، ولی برنده ای نداشته باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت وزارت اقتصاد اضافه نمود: در بعضی موارد ستادها، بنیادها و … آگهی هایی را برای فروش منتشر می نمایند و امتیازات خاصی چون فروش اقساطی و غیره را برای خریداران قایل می شوند اما در آیین نامه های حاکم بر معاملات دولت، شرایط، بسیار محدود و سخت گیرانه است که امکان بهره گیری را از جاذبه هایی که می توان برای خریدار ایجاد کرد از دولت سلب می نماید.

وی توضیح داد: قوانین با آن شتابی که ما در حوزه شناسایی اموال مازاد دولت پیش می رویم، همخوانی نداشته و به عنوان مثال، امکان فروش اقساطی یا اعطای دیگر امتیازات به خریدار وجود ندارد.

دادگر در پاسخ به سؤالی، اموال مازاد دولت را، اموالی بیان کرد که متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است و برای بهره برداری در اختیار یک دستگاه واقع شده است و فرقی میان یک شرکت یا دستگاه دولتی یا حتی نهاد عمومی غیر دولتی در این خصوص وجود ندارد و بنابراین حتی شرکت های دولتی نیز برای فروش املاک خود امکان اعطای مشوق و امتیاز به خریدار ندارند.

دادگر درباره اطلاع یافتن مردم از روش فروش این املاک و زمان آن گفت: در فروش اموال دولت، دستگاه به دستگاه متولی داریم؛ اما متاسفانه بر خلاف رویه معمول جهان، ما برای اموال اختصاصی دولت متولی خاصی نداریم.

مدیرکل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت وزارت اقتصاد اضافه نمود: برای فروش اموال دولت علاوه بر اطلاع رسانی به وسیله سامانه، به دستگاه ها توصیه شده به وسیله آگهی در روزنامه ها و یا نصب بنر در محل، اطلاع رسانی محلی هم انجام دهند.

وی توضیح داد: شاید برای اطلاع رسانی و فروش اموال مازاد بهتر باشد تمرکز مدیریت در وزارت اقتصاد ایجاد کنیم و همه اموال مازاد را به وسیله این وزارتخانه به فروش برسانیم؛ در چنین شرایطی، می توان از وزارت اقتصاد انتظار داشت، سامانه جامعی جهت اطلاع رسانی و فروش اموال تدارک ببیند.

مدیرکل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت وزارت اقتصاد اضافه نمود : یکی از اهداف سامانه سادا این است که مدیریت دارایی های اموال اختصاصی دولت را سامان بدهد و مستلزم این است که لایحه مدیریت دارایی های دولت به مجلس برود و تصویب گردد تا ما بتوانیم در حوزه اموال اختصاصی مدیریت مشخصی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "17 هزار میلیارد تومان اموال مازاد دولت شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "17 هزار میلیارد تومان اموال مازاد دولت شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید