علت عمده آلودگی هوای سال های اخیر چیست؟

به گزارش وبلاگ به آبادی، سال جاری حدود هزار دستگاه اتوبوس برای کل کشور نوسازی شده که عدد بسیار پایینی است. بعلاوه برای شهر تهران تعداد اتوبوس های نوسازی شده به صد دستگاه هم نرسیده که این در مقایسه با 5 هزار اتوبوس فرسوده ای که شهرداری تهران دارد، رقم بسیار پایینی است.

علت عمده آلودگی هوای سال های اخیر چیست؟

به گزارش انتخاب؛ با رسیدن فصل پاییز و شروع سرمای هوا گویا بازهم شهروندان کلان شهر هایی همانند تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و... باید با آلودگی هوا و تبعات و بیماری های ناشی از آن دست و پنجه نرم نمایند. صبح امروز هم با توجه به تشدید آلودگی هوای تهران در دو روز گذشته و قرارگیری عدد شاخص آلودگی کیفیت هوای تهران بر روی عدد 112 و احتمال افزایش آلودگی هوا ظرف امروز و فردا، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد.

معصومه ابتکار رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست در توییتی خبر از کاهش تعداد روز های سالم هوا داد و علت آن را اینگونه بیان کرد: گزارش ها حاکی ازکاهش تعداد روز های سالم، توقف نوسازی خودرو های فرسوده، کم توجهی به معاینه فنی و محور های دیگر برنامه کاهش آلودگی هواست و خبر بازگشت بنزین پتروشیمی آلوده به چرخه توزیع. با مردم صادق باشید.

بهزاد اشجعی، کارشناس آلودگی هوا درخصوص افزایش آلودگی و کاهش تعداد رروز های سالم، بیان کرد: مبنا را باید بر اطلاعات پایش شده به وسیله متخصصان محیط زیست یا سایر ارگان های مربوطه گذاشت. در مجموع غلظت آلاینده ها در یک دوره ده الی بیست ساله کاهش پیدا نموده، اما در دو سه سال اخیر یک روند رو به افزایشی گرفته که علت عمده اش هم توقف نوسازی و اسقاط خودرو های فرسوده است. اینکه سال به سال اندازه آلاینده ها افزایش پیدا کند یک چرخه طبیعی است چراکه تعداد، اندازه تردد و سن خودرو ها و جمعیت افزایش پیدا می نماید. با افزایش جمعیت هم مصرف انرژی افزایش پیدا می نماید و صنایع گسترده تر می گردد. همه این ها عواملی است که روند طبیعی را برای افزایش انتشار آلاینده ها در هر سال شکل می دهد.

وی درخصوص اقداماتی که برای جلوگیری از این روند طبیعی آلودگی هوا باید انجام گردد، گفت: برای اینکه جلوی این افزایش طبیعی را بگیریم یک سری اقداماتی را باید انجام دهیم که در قانون هوای پاک آمده است. به عنوان مثال بحث نوسازی و از رده خارج شدن خودرو های فرسوده مهم ترین اقدامی ست که طی چند سال اخیر یا متوقف بوده یا به صورت کند اجرا شده است. سال جاری فکر می کنم هزار دستگاه اتوبوس برای کل کشور نوسازی شده که عدد بسیار پایینی است. بعلاوه برای شهر تهران تعداد اتوبوس های نوسازی شده به صد دستگاه هم نرسیده که این در مقایسه با 5 هزار اتوبوس فرسوده ای که شهرداری تهران دارد، رقم بسیار پایینی است؛ بنابراین یکی از عواملش توقف نوسازی ناوگان فرسوده است که در سال های اخیر یا متوقف بوده یا کند اجرا شده است.

عضو سابق کارگروه ملی آلودگی هوا بعلاوه درباره کیفیت سوخت، اضافه کرد: در بحث کیفیت سوخت نمی توان گفت که وضعیتش بدتر شده است. اگر بخواهیم با سال های گذشته مقایسه کنیم کیفیت بهتر شده، اما بحث این است که، چون از یک سو اندازه مصرف سوخت افزایش پیدا می نماید و از سوی دیگر منابعی که سوخت را مصرف می نمایند، بیشتر و فرسوده تر می شوند، طبیعتا انتشار آلایندگی هم افزایش پیدا می نماید. این به خود کیفیت سوخت ارتباطی ندارد و نمی توان گفت افت کیفیت سوخت باعث آلودگی هوا شده است.

اشجعی ادامه داد: راه چاره های دیگری هم باید انجام می شده که متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است. به عنوان مثال کنترل معاینه فنی هنوز هم مسائل زیادی دارد بعلاوه در بحث طرح کاهش آلودگی هوا که قرار بوده است در همه کلانشهر ها اجرا گردد، طبیعتا اگر به طور کامل این طرح محقق نگردد، به اهداف مدنظر هم دست پیدا نمی کنیم. متاسفانه چیزی که در تهران و شهر های دیگر مشاهده می کنیم این است که اجرای این طرح با مسائل زیادی روبه روست.

این کارشناس آلودگی هوا درمورد توسعه صنایع و نقش آن بر آلودگی هوا، گفت: در بحث صنایع هم سال به سال صنایع توسعه و اندازه مصرف افزایش پیدا می نماید که آلودگی هوا را تشدید می نماید. در سال های اخیر موضوع مازوت سازی مطرح شده که از قبل هم وجود داشته و اتفاقا مقدارش کمتر شده، ولی حساسیت ها نسبت به آن اخیرا افزایش پیدا نموده است. این موضوع یکی از عوامل تشدیدنماینده آلودگی هواست. سالیان سال است که ما جلسه می گذاریم و هر سال برنامه می دهیم برای اینکه مازوت سوزی را حداقل از اطراف کلان شهر ها حذف کنیم، اما متاسفانه این اتفاق رخ نمی دهد و هر سال مجددا شاهد این امر هستیم که اقداماتی که باید انجام می شده تنها بر روی کاغذ به جای مانده است.

اشجعی در خاتمه گفت: طبیعتا عوامل یادشده باعث تشدید آلودگی هوا می گردد. تا زمانیکه نوسازی، کنترل جدی معاینه فنی و طرح های کاهش آلودگی هوا اجرا نشوند، کیفیت سوخت به حد مطلوب نرسد و مازوت سوزی حذف نگردد و بعلاوه سایر اقداماتی که در قانون هوای پاک مطرح شده، انجام نگردد، طبیعتا نباید انتظار هوای پاک را داشته باشیم.

منبع: فرارو

به "علت عمده آلودگی هوای سال های اخیر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت عمده آلودگی هوای سال های اخیر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید