راه اندازی راستا پروازی کیش رامسر فرصت پیوند خوردن مازندران با جام جهانی را فراهم می نماید

به گزارش وبلاگ به آبادی، ایرنا/ براساس آخرین اخبار واصله، راه اندازی جهت پروازی کیش رامسر فرصت پیوند خوردن مازندران با جام جهانی را فراهم می نماید.

راه اندازی راستا پروازی کیش رامسر فرصت پیوند خوردن مازندران با جام جهانی را فراهم می نماید

نخستین پرواز جهت کیش رامسر در باند تازه فرودگاه ساحلی رامسر به زمین نشست و یک زیرساخت مهم برای رونق توریستی غرب مازندران به بهره برداری رسید. برنامه این خط پروازی در حال حاضر به صورت دو پرواز رفت و برگشت در هفته است که سه شنبه ها و آدینه ها ساعت 9 صبح از میان آبهای خلیج فارس در فرودگاه کیش به سمت رامسر حرکت می نماید و حوالی ساعت 11 هم در فرودگاه رامسر به زمین می نشیند. هواپیما یک ساعت پس از نشستن در فرودگاه رامسر به سمت کیش برمی گردد.

باند تازه فرودگاه رامسر که 11 سال پس از شروع عملیات اجرایی بالاخره در خرداد 1399 با حضور وزیر وقت و به زمین نشستن هواپیمای ایرباس 319 به بهره برداری رسید، از نظر کارشناسان و فعالان حوزه توریستی و همه مسئولان استان یک فرصت مهم برای رونق توریستی غرب مازندران است.

رفت وآمد توریستان اهل کشورهای حاشیه خلیج فارس به رامسر طی سالهای اخیر به دلایل مختلف از جمله مقرون به صرفه تمام شدن سفر برای آنها و جاذبه های طبیعی منحصر بفرد این منطقه سبب شده که افزایش ظرفیت فرودگاه رامسر اتفاقی مهم در صنعت توریستی مازندران محسوب گردد.

اکنون هم با راه اندازی پرواز مستقیم کیش-رامسر بر دامنه های این فرصت افزوده شد؛ چرا که مسافران و توریستان عرب می توانند با یک پرواز کوتاه به کیش سفر نمایند و پس از آن با هواپیمای کیش ایر از دل آب های خلیج فارس بدون توقف به ساحل زیبای خزر در عروس شهرهای ایران یعنی رامسر برسند. این خط پروازی می تواند یک توریست عرب حاشیه خلیج فارس را در کمتر از 4 ساعت به ساحل خزر برساند و همین یعنی یک فرصت مهم در صنعت توریستی برای رامسر ایجاد شده است.

جام جهانی فوتبال؛ ابزار رونق توریستی

فعالان توریستی افزایش پروازهای فرودگاه رامسر را با توجه به میزبانی مازندران از رویداد بین المللی ساری2022 و انتخاب این استان به اسم مرکز توریستی کشورهای عضو اکو در سال آینده میلادی فرصتی مناسب برای رونق توریستی می دانند، اما اتصال یکی از زیباترین فرودگاه های ایران در ساحل خزر به قلب خلیج فارس در آستانه مهمترین رویداد فوتبالی جهان که قرار است 30 آبان تا 27 آذر 1401 بیخ گوش کیش برگزار گردد، جرقه یک اتفاق مهم دیگر را هم می تواند ایجاد کند؛ حضور تماشاگران رقابت های جام جهانی در رامسر.

پس از جام جهانی 2018 روسیه که از نظر جغرافیایی نزدیکترین جام جهانی برگزار شده به ایران محسوب می شد، حالا یک جام جهانی دیگر قرار است در همسایگی ایران برگزار گردد که این بار برگزارنمایندگان نگاهی ویژه به توریستی دارند. قطری ها که سال 2010 توانستند نظر فیفا را برای میزبانی از رقابت های جام جهانی جلب نمایند و در رقابت با آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا، میزبان جام جهانی شوند طی هفت سال اخیر گام هایی برداشته اند که فراتر از نگاه به جام جهانی 2022 به اسم میزبان یک رویداد ورزشی است.

علاوه بر توسعه فعالیت های پروازی هواپیمایی این کشور و قرار داشتن هواپیمایی قطر در جمع برترین ایرلاین های جهان طی یک دهه اخیر، ارتقای صندلی گذرنامه قطر طی چند سال اخیر و بعلاوه تسهیل صدور گذرنامه برای مسافران و رساندن رتبه این کشور در شاخص سهولت صدور گذرنامه به جمع 10 کشور برتر جهان هم نشان می دهد قطری ها به چیزی فراتر از یک میزبانی 28 روزه از رقابت های معتبر جام جهانی فکر می نمایند؛ صنعت توریستی.

فرصت همسایگی

برگزارنمایندگان جام جهانی قطر پیشتر اعلام کردند که تمایل دارند کشورهای همسایه هم از این فرصت مهم جهانی به سود خود بهره بگیرند و در ارائه خدمات اقامتی و سرگرمیی به صدها هزار توریستی که به بهانه تماشای 64 مسابقه جام جهانی 2022 به قطر سفر می نمایند مشارکت داشته باشند. البته در این زمینه بعضی اظهارنظرها مبنی بر احتمال ناتوانی قطر در اقامت دادن به همه مسافران هم مطرح است. بعضی کارشناسان می گویند قطر با توجه به مساحتی که دارد نهایتا تا زمان برگزاری مسابقات جام جهانی می تواند 45 هزار اتاق برای توریستان داشته باشد که با حدود یکصد هزار اتاق اقامتی مورد احتیاج فاصله زیادی دارد. به همین علت کشورهای همسایه می توانند با استفاده از ظرفیت خطوط پروازی به قطر از حضور طرفداران فوتبال بهره مند شوند.

یکی از کشورهای همسایه هم طبیعتا ایران است که با توجه به روابط مناسب بین دو کشور، فرصت برای بهره مندی از این رویداد مهم فوتبالی مهیاست. طی یکی دو سال اخیر در بعضی استان ها از جمله فارس، اصفهان و هرمزگان گامهایی برای بهره مندی از حضور طرفداران فوتبال در قطر طی روزهای برگزاری جام جهانی2022 برداشته اند. حتی در وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی هم کارگروهی با اسم کارگروه توریستی جام جهانی 2022 قطر تشکیل شده و نشست هایی با بعضی نمایندگان بعضی دستگاه ها برای بهره مندی از این فرصت برگزار شده است.

حالا با راه اندازی خط پروازی کیش-رامسر مازندران هم می تواند به جمع استان هایی بپیوندد که نیم نگاهی به جام جهانی قطر و جذب تعدادی از توریستان و طرفداران تیم های فوتبال حاضر در این رقابت ها داشته باشد.

یک گام تا پروازهای خارجی در رامسر

ایجاد جهت پروازی از زیباترین شهر شمال ایران به قلب خلیج فارس و بیخ گوش کشور میزبان جام جهانی2022 می تواند اتفاقی پراهمیت برای مازندران و بویژه غرب این استان باشد و حتی با گره زدن آن به رویداد بین المللی ساری2022، میزبانی مازندران از توریستان کشورهای عضو اکو هم برجسته تر گردد. البته در صورت برداشتن گام هایی در این زمینه طبیعتا افزایش پروازها هم احتیاج است.

مدیرکل فرودگاه های مازندران پیرامون اینکه راه اندازی جهت پروازی کیش رامسر فرصت پیوند خوردن مازندران با جام جهانی را فراهم می نماید، می گوید: اگر تقاضا برای پرواز در این جهت زیاد باشد این امکان وجود دارد که تعداد پروازها افزایش یابد و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد. تا آن موقع هم توسعه ترمینال فرودگاه به خاتمه می رسد و مسئله ای برای پذیرش مسافران نخواهیم داشت.

سعدالله وطن خواه به نکته مهمتری اشاره می نماید و می افزاید: البته تا زمان برگزاری رویداد ساری 2022 و مسابقات جام جهانی امیدواریم که در فرودگاه رامسر پروازهای بین المللی هم بتوانیم داشته باشیم. از حدود یک سال پیش برای صدور مجوز مرز هوایی برای فرودگاه رامسر درخواست دادیم که مراحل آن در حال اجرا است. اگر مجوز مرز هوایی فرودگاه رامسر به خاتمه برسد حتی امکان انجام پرواز مستقیم به کشورهای حاشیه خلیج فارس را هم خواهیم داشت.

وی درباره آخرین شرایط پیگیری ها برای صدور مجوز مرز هوایی و انجام پروازهای خارجی در فرودگاه رامسر تصریح می نماید: همه اقداماتی که باید در استان و به وسیله اداره کل فرودگاه ها در این زمینه انجام میشد اجرا شده و سازمان هواپیمایی کشوری هم بازدیدهای لازم را انجام داد. حدود دو هفته دیگر یک بازدید دیگر در این زمینه باید انجام گردد و در مرحله خاتمهی هم وزارت کشور باید تاییدیه را صادر کند. اگر مشکل خاصی در این فرآیند ایجاد نگردد می توانیم امیدوار باشیم که نهایتا بین یک تا دو ماه آینده مجوز مرز هوایی فرودگاه رامسر صادر گردد.

تماشای فوتبال در قطر، سرگرمی در مازندران

تصور اینکه در روزهای برگزاری جام جهانی 2022 قطر ، نام رامسر هم به اسم یکی از مقصدهای پروازی در لیست سفرهای هوایی هواپیمایی قطر یا فرودگاه دوحه قرار بگیرد شاید کمی سخت باشد، اما چندان هم دور از دسترس نیست. البته حتی اگر پرواز مستقیم به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم انجام نگردد ، با توجه به راه اندازی جهت پروازی کیش-رامسر امکان جذب توریستان و بخشی از تماشاگران جام جهانی به رامسر و غرب مازندران وجود دارد ؛ توریستانی که از کشورهای مختلف جهان به قطر سفر می نمایند و در روزهایی که برنامه تماشای فوتبال ندارند شاید بدشان نیاید که از گرمای طاقت فرسای پاییزی قطر با سه ساعت پرواز به یک منطقه خنک و سرسبز مانند رامسر سفر نمایند.

اما این اتفاق و تحقق این هدف بدون برنامه ریزی میسر نیست. در شرایطی که کشورهای همسایه قطر برترین زیرساخت ها و برنامه ها را برای جذب توریست دارند و از معروفیت جهانی برخوردار هستند و در ایران هم مقاصد سفر شناخته شده ای مانند کیش، قشم، شیراز، اصفهان و منطقه آزاد اروند برای بهره برداری از چنین موقعیتی چندین گام از مازندران پیشتر هستند، مازندران و رامسر باید از حالا گامهای جدی تری برای سهم بری از حضور فوتبال دوستان جهان در قطر بردارند.

تلاقی ساری2022 با جام جهانی قطر

مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مازندران می گوید: همه دستگاه ها باید در چنین موضوعی دخیل شوند و پای کار بیایند. ما رویداد بین المللی ساری2022 را هم در پیش داریم که موضوع آن سراسر مازندران است و از این ظرفیت ایجاد شده می توانیم بهره مناسبی بگیریم. جام جهانی قطر هم حالا به این فرصت اضافه شده و احتیاج داریم که همه دستگاه های استان برای از دست ندادن این فرصت همکاری نمایند تا به یک برنامه مدون و معین برسیم.

سیف الله فرزانه می افزاید: یک موضوع مهم بین ساری2022 و جام جهانی قطر وجود دارد؛ این که قرار است برنامه های اصلی رویداد ساری2022 را از مهر تا آبان 1401 برگزار کنیم و بلافاصله پس از آن جام جهانی شروع می گردد. این همزمانی و تلاقی در کنار ایجاد خط پروازی کیش-رامسر که ممکن است تا آن موقع به خط پروازی مستقیم رامسر با یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس ارتقا یابد فرصتی کم نظیر برای توریستی مازندران است.

وی با تأکید بر ضرورت تعریف یک طرح جامع و مدون برای سهم بری مازندران از ساری2022 و جام جهانی2022 اظهار می نماید: یکی از فرصت هایی که در پیش داریم اکسپوی دوبی است که از مهر سال جاری شروع می گردد و پنج روز در آبان غرفه توریستی سالن ایران به مازندران واگذار می گردد.

این مسئول خاطرنشان می نماید: با استفاده از این فرصت اگر یک بسته خوب و مناسب تعریف کنیم می توانیم رامسر و مازندران را به اسم یکی از مقصدهای سفر در روزهای برگزاری جام جهانی به فعالان حوزه توریستی کشورهای مختلف جهان معرفی کنیم و گام نخست را محکم برداریم.

منظره بین المللی پرواز کیش-رامسر

آنالیز ها نشان می دهد که پرواز کیش-رامسر اتفاقا با منظره جذب توریستانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و پس از آنالیز تعدادی از فعالان توریستی و پیگیری آن ها در این زمینه راه اندازی شده تا مسافران عرب پس از یک پرواز کوتاه حدودا 40 دقیقه ای بلافاصله با یک پرواز مستقیم به رامسر سفر نمایند و حتی این احتمال وجود دارد که در صورت صدور مجوز مرز هوایی برای فرودگاه رامسر، پرواز مستقیم به یکی از مرکز های حاشیه خلیج فارس از جمله مسقط راه اندازی گردد.

این که حالا چه برنامه ای باید برای مازندران در نظر گرفت یا مسئولان این استان باید با چه نگاهی وارد فرآیند سهم بری از جام جهانی قطر شوند، قطعا به یک برنامه مفصل و مطالعات گسترده احتیاج دارد؛ فرآیندی که به گفته مهدی رودبارکی یکی از فعالان توریستی کشور و عضو جامعه هتلداران ایران باید چند گام مقدماتی جدی برای آن برداشته گردد.

این فعال توریستی می گوید: مازندران بی تردید می تواند از این فرصت بهره های زیادی ببرد ، اما لازمه این بهره مندی، برنامه ریزی و پای کار بودن همه دستگاه ها و مسئولان استان برای ورود جدی بخش خصوصی و سپردن امور به کاربلدان و متخصصان ترانسفرتوریسم است.

اکسپو دبی2021؛ دروازه معرفی مازندران

رودبارکی هم با اشاره به در پیش بودن اکسپوی دبی که از 28 مهر سال جاری شروع می گردد و تا فروردین 1401 ادامه خواهد داشت می گوید: این اکسپو به اسم محل تلاقی تمام کشورها در همه حوزه های مالی بزرگترین ظرفیت پیش روی مازندران برای بهره برداری از دو رویداد ساری2022 و جام جهانی2022 است. از محوطه 400 هکتاری اکسپوی دبی، 2016 متر فضای پاویون ایران است که 76 متر از این 2016 متر به وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی اختصاص یافته که دقیقا در ورودی پاویون 2016 متری ایران واقع شده است.

وی می افزاید: برنامه ریزی شده که این 76 متر مربع از پاویون ایران پنج روز به هر کدام از استان ها اختصاص یابد که فرصت پنج روزه مازندران در آبان است. مهمترین دغدغه و درخواست مسئولان استان در حوزه توریستی اکنون باید این باشد که سهم مازندران از یک دوره پنج روزه به دو بازه زمانی پنج روزه افزایش یابد تا فرصت بیشتری برای معرفی ظرفیت های توریستی مازندران به منظور میزبانی از ساری2022 و بعلاوه مسافران جام جهانی 2022 قطر داشته باشیم.

این فعال توریستی با بیان اینکه این دو بازه پنج روزه باید الزاماً در یک فاصله حدوداً دو ماهه به مازندران اختصاص یابد، تصریح می نماید: در صورتیکه دو بازه زمانی با این فاصله برای مازندران داشته باشیم پنج روز نخست به برنامه های مرسوم مد نظر و معرفی جاذبه ها اختصاص می یابد و پس از آن به مدت دو ماه فعالان توریستی فرصت پیدا می نمایند که در اکسپو به شناسایی فعالان توریستی کشورهای مختلف و رایزنی با آنها برای جذب توریست هم برای ساری2022 و هم جام جهانی قطر بپردازند.

وی با بیان اینکه باید با نقشه دقیق در اکسپو در پی بهره مندی از فرصت موجود بود، می افزاید: واقعیت این است که اگر بخواهیم در پنج روز فرصت مان صرفا به معرفی غذاهای بومی مازندران و اجرای موسیقی مازندرانی بپردازیم کاری از پیش نمی بریم. اکسپو محل رایزنی، گفت وگو و متقاعد کردن مشتریان و فعالان بازار هدف است. جایی است که نماینده های بخش خصوصی مازندران از حوزه های مختلف توریستی اعم از هتلداری، هواپیمایی، تورگردانی و سایر بخش ها آنالیز نمایند و دریابند که اپراتورهای جام جهانی قطر چه شرکت هایی هستند تا با آنها وارد مذاکره شوند.

شناسایی کشورهای هدف جذب توریست

البته این فعال توریستی معتقد است که برای رویدادی مانند جام جهانی باید حتی روی کشورهایی که تیم ملی آنها شانس حضور در این مسابقات دارند و فرهنگ مردم آن کشور هم آنالیز انجام گردد. رودبارکی می گوید: عمده طرفداران فوتبال که از کشورهای اروپایی و آمریکایی به قطر می آیند نوع سرگرمیاتشان فرق دارد و اگر هم بدنبال توریستی فرهنگی باشند شهرهایی مانند اصفهان و شیراز برای آنها در اولویت است. بنابراین باید اولویت را به جذب طرفداران تیم های کشورهای آسیایی و مسلمان و کشورهای آفریقایی اختصاص دهیم. یعنی برای چنین رویدادی باید با مطالعات همه جانبه وارد عرصه شد.

وی تصریح می نماید: اگر بتوانیم به یک بسته درست توریستی برسیم و از فرصت اکسپوی دبی بهره لازم را برای ایجاد ارتباط با فعالان بخش توریستی کشورهای مختلف و بعلاوه اپراتورهای جام جهانی قطر بگیریم، بخش زیادی از راه را پیموده ایم، چون اختصاص پرواز چارتر و پذیرش مسافران جام جهانی در غرب مازندران و بازگرداندنشان به قطر برای تماشای ملاقات مد نظرشان با توجه به اختلاف ارزش پولی ما با سایر کشورها کار بسیار ساده ای است. یعنی سفر هم برای آنها مقرون به صرفه تمام می گردد و هم برای ما سودآور خواهد بود.

رودبارکی تأکید می نماید که در جهت رسیدن به این هدف بخش دولتی باید نقش تسهیل نماینده فعالیت بخش خصوصی را داشته باشد و می گوید: همه این اتفاق ها زمانی میسر می گردد که قسمت بازرگانی و بازاریابی خارجی وزارت توریستی از بخش خصوصی یاری بگیرد و مدیریت امور را به بخش خصوصی بسپرد.

سال 2022 برای مازندران می تواند با توجه به هم زمانی دو رویداد ساری2022 و جام جهانی شروع فصل تازهی در جذب توریستان خارجی و رونق صنعت توریستی ارزآور باشد، اما این هدف مهم زمانی محقق می گردد که مسئولان مازندران و فعالان توریستی این استان از همین حالا به فکر تدوین برنامه ای جامع و همه جانبه نگر برای بهره مندی از این فرصت مناسب همسایگی با معتبرترین رویداد فوتبالی و پرمخاطب ترین تورنمنت ورزشی جهان باشند؛ فرصتی که تا سالها بعد تکرار نخواهد شد.

منبع: همگردی

به "راه اندازی راستا پروازی کیش رامسر فرصت پیوند خوردن مازندران با جام جهانی را فراهم می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی راستا پروازی کیش رامسر فرصت پیوند خوردن مازندران با جام جهانی را فراهم می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید