شانس خانه دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن چقدر است؟

به گزارش وبلاگ به آبادی، طرح نهضت ملی مسکن نیمی از سال نخست عمر خود را در حالی پشت سر گذاشت که معاون وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد دولت از برنامه ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی فراتر رفته و شخص رستم قاسمی، وعده داده عملیات ساخت حداقل دو میلیون واحد تا مرداد ماه شروع گردد. به گفته وزیر راه ومسکن، ساخت یک میلیون واحد دیگر از این پروژه در حال اجرا است و به فونداسیون تا نازک کاری رسیده. ثبت نام مسکن ملی در آخرین روز از اسفند سال 1400 به سرانجام رسید. گروه نخست متقاضیان الک شدند و فروردین سال 1401 پیامک هایی دریافت کردند که مژده می داد می توانند برای تشکیل پرونده، معرفی به بانک و واریز آورده اولیه اقدام نمایند.

شانس خانه دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن چقدر است؟

واریز آورده طرح نهضت ملی مسکن

متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن از 20 فروردین 1401 پیامک هایی دریافت کردند که نشان می داد وزارت راه وشهرسازی صلاحیت آن ها را در خصوص سابقه مالکیت، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سبز بودن فرم ج تایید نموده است. پفراینده متقاضیان مسکن ملی در قدم بعد به دفاتر استانی رفت تا تکلیف شرط چهارم یعنی سابقه سکونت در استان محل تقاضا مشخص گردد. دریافت پیامک به این شرط خوب تلقی می گردد که پس از تکمیل مدارک و تشکیل پفراینده، بتوانید نسبت به واریز وجه اقدام کنید. آورده اولیه متقاضیان طرح نهضت ملی 40 میلیون تومان است و در ادامه پروژه هم متقاضیان باید از جیب خرج نمایند. به گفته وزارت مسکن، آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، در پنج مرحله شامل زمان افتتاح حساب، پس از تکمیل فونداسیون، پس از تکمیل اسکلت، پس از تکمیل سفت کاری و پس از اتمام نازک کاری دریافت خواهد شد.

آورده نهضت ملی مسکن بسته به شهر مورد تقاضا فرق دارد و بعد کسر رقم تسهیلات واحد های مسکونی از هزینه ساخت به دست می آید. آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن بعلاوه بر مبنای هزینه روز ساخت محاسبه شده و در خاتمه تسویه خواهد شد. درست مثل پرداخت تسهیلات که سه مرحله دارد؛ مرحله اول در زمان فوندانسیون، مرحله دوم در زمان اسکلت و سفت کاری و مرحله سوم حین نازک کاری. به این ترتیب وزارت راه و شهرسازی اجازه نمی دهد سازندگان طرح نعضیت ملی مسکن از متقاضی پول بیشتری بگیرند یا مبلغ تسهیلات دریافتی را بدون قانون و قاعده خرج نمایند. در ابتدای هر مرحله هم مجبور هستند، پیشرفت پروژه و فرایند تزریق منابع را گزارش دهند.

پیگیری ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن

تایید صلاحیت متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن با ارسال پیامک به آن ها اطلاع رسانی می گردد، اما آن دسته افراد که اعتقاد دارند اشتباهی از نهضت ملی مسکن خط خورده اند می توانند موضوع را پیگیری نمایند. البته باید این نکته را مدنظر داشت که فرایند آنالیز صلاحیت ها تا شروع تابستان سال 1401 ادامه خواهد داشت و نتیجه به شکل گروهی برای متقاضیان ارسال می گردد. براساس وعده ها تا آخر خرداد آنالیز صلاحیت متقاضیان طرح مهضت ملی مسکن به انتها می رسد. اگر کسی پس از این تاریخ ادعا کند نامش به اشتباه جزو واجدان شرایط قرار نگرفته، باید به اداره کل راه و شهرسازی استانی که ثبت نام نموده یا به شهر نوی که در آن محدوده تقاضای مسکن داشته، برود تا به این ادعا رسیدگی گردد.

ثبت نام نو در طرح نهضت ملی مسکن

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن درمهرماه سال 1400 شروع شد و پس از انجام دو مرحله در اسفند همان سال به انتها رسید. اگر در این بازه زمانی اقدام به ثبت نام نکرد ه اید، جز بیرون ماندن از بازی و تماشای آنچه در ادامه رخ می دهد، چاره ای نخواهید داشت. تنها یک اتفاق می تواند باعث گردد شانسی دوباره برای ثبت نام دور نو طرح نهضت ملی مسکن پیدا کنید.

کسی که در تهران وام 450 میلیونی دریافت می نماید، احتمالا باید 250 میلیون به عنوان آورده شخصی وسط بگذارد

متقاضیان تایید صلاحیت شده طرح نهضت ملی مسکن بر اساس آمار های غیررسمی نزدیک دو میلیون و 300 هزار نفر عنوان شد ه اند. بقیه متقاضیان شرایط لازم را نداشته اند و پس از آنالیز مواردی مثل سابقه مالکیت، متاهل یا سرپرست خانوار بودن، سبز بودن فرم ج و سابقه سکونت روی اسمشان قلم قرمز کشیده شده. از لیست به جای مانده برخی ها در مرحله تکمیل مدارک، تشکیل پفراینده و واریز وجه کم می آورند و به اجبار از قطار طرح نهضت ملی مسکن پیاده شوند. گفته می گردد در مرحله نخست آنالیز و پالایش صلاحیت ها، برای 959 هزار نفر پیامک ارسال شده و از آن ها خواستند نسبت به تکمیل پفراینده و واریز وجه اقدام نمایند. 372 هزار نفر از آن ها قسمت اول کار را انجام دادند و تعداد افرادی که برای پول واریز کردند به 220 هزار متقاضی رسید.

اگر تعداد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن را با احتساب متقاضیان طرح اقدام ملی، همان پنج میلیون و 300 هزار نفر فرض کنیم و همین اندازه نرخ ریزش را در خصوص بقیه متقاضیان تایید صلاحیت شده هم به عنوان فرض در نظر بگیریم، دولت سیدابراهیم رئیسی برای تحقق وعده ساخت و تحویل سالی یک میلیون مسکن به مشکل جدی برخورد می نماید آن هم در شریطی که تا الان مقدمات ساخت 864 هزار واحد مسکونی را فراهم نموده است؛ بنابراین وقتی به نیمه کار دولت نزدیک شویم، برای اینکه از برنامه و وعده عقب نمانند، احتمال فراخوان برای دور تازه ثبت نام طرح ملی مسکن افزایش پیدا می نماید. شما اینظوری فکر نمی کنید؟

قیمت تمام شده طرح نهضت ملی مسکن

تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در تهران 450 میلیون تومان، در کلانشهر های مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم و اهواز 400 میلیون، در مراکز استان ها 350 میلیون، در باقی منطقه ها شهری 300 میلیون و در روستا ها 250 میلیون تومان است که متقاضیان باید آن را با نرخ سود حداکثر 18 درصد برگردانند. دوره بازپرداخت هم متفاوت خواهد بود و از پنج سال تا 20 سال ادامه پیدا می نماید. به این ترتیب محاسبه رقم اقساط ماهیانه هم برای هر متقاضی فرق می نماید.

اقساط مسکن ملی با وام 350 تا 450 میلیون تومانی با فرض دوره بازپرداخت پنج ساله و نرخ سود حداکثری 18 درصدی ممکن است برای متقاضیان قرار گرفته در دهک های چهار تا هشت، به 10 تا 15 میلیون تومان برسد، ولی برای حمایت از دهک های اول تا سوم که معمولا بیشترین یارانه و مشوق های دولتی را هم دریافت می نمایند، حرف از اقساط ماهیانه سه تا چهار میلیون تومان به میان آمده است. مشخص عدد دقیق این رقم تا حداقل تا زمان امضای قرارداد ساخت و مشخص تکلیف هزینه ساخت هر مترمربع از واحد ها امکان پذیر نیست، اما چطور می توانیم تکلیف خودمان را با طرح نعضت ملی مسکن روشن کنیم؟

قیمت تمام شده ساخت هر مترمربع مسکن در طرح نهضت ملی را حداقل 4.5 میلیون تا شش تا 6.5 میلیون تومان برآورد نموده اند. در برخی نقاط پای عدد هایی مثل هفت تا 10 میلیون و حتی 10 تا 15 میلیون تومان در میان است. اگر از شهرستان ها فاصله بگیریم و پای صحبت سازندگان مسکن مهر در شهر های نو اطراف تهران بنشینیم، آن ها می گویند در شهر نو هشتگرد، توسعه شبکه آب، برق، گاز، محوطه سازی و آماده سازی برای هر واحد به تن هایی بین 100 تا 130 میلیون تومان هزینه دارد و قیمت تمام شده ساخت یک واحد 100 متری در شهر های نو حدود 1.5 میلیارد تومان خواهد بود. اگر فرض کنیم دولت پیروز گردد این اندازه را تا 700 میلیون تومان کاهش دهد. کسی که وام 450 میلیون تومانی دریافت نموده باید 250 میلیون تومان به عنوان آورده شخصی وسط بگذارد. در صورت اضافه شدن هزینه هایی مثل زیرساخت، رقم آورده هم بالا خواهد رفت.

منبع: فرارو

به "شانس خانه دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شانس خانه دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید