قلعه محمد باقری هرات یکی از جاهای دیدنی استان یزد به شمار می رود

به گزارش وبلاگ به آبادی، جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، قلعه محمد باقری هرات یکی از جاهای دیدنی استان یزد به شمار می رود.

قلعه محمد باقری هرات یکی از جاهای دیدنی استان یزد به شمار می رود

قلعه محمد باقری هرات منسوب به حاج محمد باقر بنایی مستطیل شکل بیش از سیصد سال قدمت داشته که در قلب بافت تاریخی هرات شهرستان خاتم واقع شده است. این قلعه در تاریخ 9 اردیبهشت 1382 با شماره ثبتی 8554 به عنوان یک اثر ملی ایران به ثبت رسید. میزان این بنای چهار ضلعی 56 × 36 متر بوده که در 4 گوشه خود چهار برج دایره ای با حجم مخروطی باریک دارد و با سردر ورودی زیبا نماد شهری هرات محسوب می گردد. قلعه محمد باقری هرات اخیرا مورد بازسازی قرار گرفته و یک کارگاه فراوری خشت آب مال سنتی نیز به آن اضافه شده است.

مصالح بکار رفته در سازه قلعه تاریخی محمد باقری هرات خشت، گل و چینه بوده که با توجه به نقشه قلعه، بنا و تزئینات برج ها و سردر قلعه معلوم می گردد که این بنا در گذشته یک قلعه مسکونی بوده و هم اکنون متروکه شده است. دیوار حصار قلعه چینه ای بوده ولی بیشترین قسمت آن تخریب گشت. برج ها نیز تا ارتفاع معینی با چینه و بقیه از خشت بوده که با نقوش چلیپا، زیگزاگی و نقش شبیه حرف دال مزین شده است. ورودی قلعه محمد باقری در ضلع شرقی قرار گرفته و قوس جناغی با نقوش هندسی چلیپا و زیگزاگی دارد. درون قلعه نیز فضاهایی وجود داشته که از بین رفته و تنها آثاری از سقف آنها بر روی دیواره حصار به جای مانده است.

منبع: همگردی

به "قلعه محمد باقری هرات یکی از جاهای دیدنی استان یزد به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه محمد باقری هرات یکی از جاهای دیدنی استان یزد به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید