نه به استفاده از پلاستیک

به گزارش وبلاگ به آبادی، مصطفی فراغت- روزنامه نگار:لابه لای موضوعات بعضا بی اهمیتی که به آنها می پردازیم و از آنها جک و لطیفه می سازیم و از کار و زندگی مان می زنیم، کاش کمی در خصوص مسائلی که به آینده ما و فرزندانمان مربوط می گردد حساس می شدیم؛ به محیط زیستمان و به میزان وابستگی مان به استفاده از پلاستیک.

نه به استفاده از پلاستیک

کاش برایمان مهم بود که با دست خودمان چه بلایی سر خودمان و سرزمینمان می آوریم. سومین همایش روسای سازمان های مدیریت پسماند کشور به میزبانی شهرداری کرج برگزار گردید؛ نشستی که حتی اگر خروجی قابل قبولی هم نداشته باشد، تلنگری است تا بیشتر بدانیم که در خواب غفلتیم؛ خوابی عمیق. باید قبول کنیم که بیشتر ما در خصوص زمینی که در آن زندگی می کنیم بی تفاوتیم و این بی تفاوتی کوچک و بزرگ، مسئول و غیرمسئول نمی شناسد. چه بد است که سرزمینمان حال و روز خوبی ندارد و ناخوش است. از شهرهای ساحلی شمال گرفته تا شهرهای ساحلی جنوب. روزانه و ماهانه و سالانه هزاران تُن زباله از بی توجهی ما فراوری می گردد و بیشتر آن در درون همین زمینی که بر روی آن پا می گذاریم، دفن می گردد

به گفته سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، در این شهر روزانه 800 تن زباله فراوری می گردد و با چه کوشش خستگی ناپذیری، بی دغدغه زباله به زباله اضافه می کنیم، بدون آن که بدانیم این زباله ها کجا می رود و چه زخم هایی بر تن زمین به وجود می آورد. آیا تا به حال اسم حلقه دره به گوشتان خورده؟ آیا تا به حال بوی انبوهی از شیرابه ها حالتان را به هم زده است؟ آیا لحظه ای به سرنوشت پلاستیک هایی که در طبیعت رها می کنیم فکر نموده ایم؟

اغلب ما نمی دانیم پلاستیک هایی که استفاده می کنیم و دور می ریزیم چه بلایی سر طبیعتی که سهم آیندگان است می آورد. شاید کمی خودخواهیم که طبیعت فردا را برای راحتی امروز نابود می کنیم. به گفته سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری کرج، پلاستیک به معضل قرن تبدیل شده؛ و به گفته یکی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست، مرگ هزاران ماهی و موجودات دریایی به دستِ همین پلاستیک رقم می خورد.

بیاییم یک بار هم شده از خود آغاز کنیم. حالا که به قول شهردار کرج، بعضی رسانه ها نقشی را که در این زمینه باید بازی نمایند فراموش نموده اند ما نقشمان را خوب بازی کنیم. تصور می کنم اگر هر کداممان کمی (روزانه) کمتر زباله فراوری کنیم و برای انجام کارهای روزمره وابستگی مان به پلاستیک را کاهش دهیم، اتفاقات خوبی خواهد افتاد و نتیجه می گردد همان کمپینی که رئیس شورای شهر کرج خاطرنشان کرد؛ نه به استفاده از پلاستیک.

منبع: همشهری آنلاین

به "نه به استفاده از پلاستیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نه به استفاده از پلاستیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید