هت تریک ماچک روی نیمکت ایران، ریسک هندبال برای تکرار یک موفقیت

به گزارش وبلاگ به آبادی، خبرنگاران - گروه ورزشی: بعد از کش و قوس های زیاد بالاخره تکلیف سرمربی تیم هندبال مردان ایران معین شد. نام بورت ماچک مربی 51 ساله اهل اسلوونی در حالی از سوی فدراسیون به عنوان سرمربی اعلام شد که وی پیش از این نیز دو بار مسئولیت تیم ملی ایران را برعهده داشته و اهالی هندبال قرار دریافت روی سکوی نایب قهرمانی بازیهای آسیایی گوانجو 2010 را با راهنمایی این مربی از یاد نمی برند.

هت تریک ماچک روی نیمکت ایران، ریسک هندبال برای تکرار یک موفقیت

قرارداد میان فدراسیون هندبال با بورت ماچک منعقد شد و طرفین به توافق رسیدند این سرمربی اسلوونیایی در مسابقات قهرمانی آسیای 2018 کره جنوبی و انتخابی قهرمانی دنیا آلمان 2019 سکان راهنمایی تیم ملی را بر عهده بگیرد. قرار است بزودی اسامی بازیکنان و اردوی های تیم ملی از سوی سرمربی اعلام گردد.

او اولین بار قبل از بازی های آسیایی گوانجو 2010 راهنمایی تیم ملی هندبال ایران را به عهده داشت که تیم ملی در آن رقابت ها نایب قهرمان شد. رافائل بعد از ماچک کمتر از هشت ماه راهنمایی تیم را به عهده داشت. فدراسیون هندبال ایران مجددا و برای بازی های آسیایی اینچئون و قهرمانی دنیا 2015 با ماچک به توافق رسید و تیم ملی هندبال در اینچئون چهارم و در رقابت های قهرمانی دنیا قطر بیست و یکم شد.

عرفان اسماعیلاگیچ آخرین سرمربی خارجی تیم ملی هندبال ایران بود که در اردیبهشت 95 به دلیل ناکامی تیم ملی در کسب سهمیه دنیای و راهیابی به المپیک و در حالی که ملی پوشان ایران عملا در سال 2016 برنامه ای پیش رو نداشتند، به صورت توافقی با فدراسیون هندبال ایران قطع همکاری کرد.

این مربی اهل اسلوونی جزء جدایی ناپذیر دنیا هندبال عربها در سالهای اخیر بوده است به طوریکه در دهه های گذشته بیش از 24 بار با تیم های عربی و منطقه خاورمیانه در مسابقات آسیایی و دنیای و باشگاهی حاضر بوده است.

ماچک طی فعالیت حرفه ای بازیکنی خود در کشورهای یوگسلاوی، اسلوونی، اسلواکی و پرتغال حاضر بوده است. وی پس از خاتمه دوره بازی خود به طور حرفه ای مربیگری را از سال 1996 شروع کرد و در دو لیگ برتر کشورهای اتریش و اسلوونی مربیان اصلی تیم ها را همراهی کرد تا اینکه رسما در سال 2004 به عنوان مربی مسئولیت تیم کاظمیه کویت را عهده دار شد و همراه این تیم کاپ قهرمانی این کشور را تصاحب و موفقیت بزرگی بدست آورد.

با ورود به این تیم زندگی او نیز تغییر کرد و سالهاست او در دنیا هندبال عربها به عنوان یک مربی شاخص معرفی شده و حتی دو بار نیز تیم ایران را در بازیهای آسیایی همراهی نموده است. پس از آن یک فصل در مسابقات قهرمانی باشگاهی ایتالیا حاضر شد و در نهایت تصمیم گرفت تا کاملا در دنیا هندبال عرب بماند.

یک فصل مربیگری تیم ملی کویت و بعد تیم ملی بحرین، ایران و در نهایت قطر را برعهده گرفت. همراه تیم بحرین در مسابقات قهرمانی آسیا و جام عربی حاضر شد. ماچک در هندبال بحرین نام بزرگی دارد. او در کنار تیم ملی راهنمایی تیم باشگاهی الاهلی این کشور را هم به دست گرفت و در مسابقات قهرمانی، جام و جام حذفی تیم اش را به روی سکو برد و دوباره به تیم ملی این کشور بازگشت.

بعد از آن برای نخستین بار در سال 2010 با ایران برای راهنمایی تیم در بازیهای آسیایی به توافق رسید و همراه تیم ایران نایب قهرمان بازیهای آسیایی چین شد. این مدال نقره موفقیت بزرگی در هندبال ایران بود که تا به آن روز به دست نیامده و تاکنون نیز تکرار نشده است.

بعد از آن ماچک راهنمایی تیم ملی قطر را برعهده گرفت. دوباره این مربی ارزان قیمت اسلوونیایی برای دومین مرتبه در بازیهای آسیایی اینچئون 2014 بر روی نیمکت هندبال ایران نشست. تیم ایران همراه وی عنوان چهارم بازیهای آسیایی را تصاحب کرد و در مسابقات قهرمانی دنیا قطر نیز حاضر شد. با جدایی دوباره اش مجددا با تیم های عربی قطر و بحرین فعالیت کرد تا اینکه حالا بعد از گذشت دو سال و با رایزنی رحیمی رئیس فدراسیون هندبال بار دیگر پای این مربی به ایران باز شده است.

این بار قرار است وی سرمربیگری تیم را در مسابقات قهرمانی آسیای کره و انتخابی دنیای برعهده بگیرد. سرمربیگری تیمی که شرایط متفاوتی نسبت به قبل دارد چرا که فرصت برای تمرین کم و بیشتر ملی پوشان هم اکنون از بازیکنان سرشناس تیم های اروپایی بوده و لژیونر هستند.

هرچند سطح فنی بازیکنان بالا رفته اما تمرین و هماهنگی آنها و شناخت سرمربی برای راهنمایی شان احتیاج به فرصت دارد. فرصتی که به نظر می رسد کمتر از دو ماه در اختیار این مربی اسلوونیایی قرار داده شده و مطمئنا با توجه به رزومه خوب و شناختش از تیم و بازیکنان ایران توقع نیز از وی برای ایستادن بر روی سکو یا کسب نتیجه ایده آل بسیار است. شاید به دلیل همین فرصت کم هم فدراسیون با هماهنگی همین مربی اردو و مسابقات تدارکاتی را در کشور اسلوونی و بعد از آن قطر پیش بینی نموده است.

به هر حال قرار است این مربی 51 ساله بار دیگر با شرایطی متفاوت و قیمتی نسبتا ارزان به ایران بیاید. در فرصتی کم تیم را بازسازی نموده و راهی مسابقات قهرمانی آسیایی کند که این بار میزبانش کره جنوبی تیم نامدار قاره کهن است. هنوز طعم مدال نقره بازیهای آسیایی زیر دندان هندبالیست هاست و امیدوارند که با بازگشت این مربی بتوانند بار دیگر به کسب مدال در آسیا و حضور در مسابقات دنیای و در نهایت سکوی بازیهای آسیایی جاکارتا بیاندیشند.

مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا و انتخابی دنیای بهمن ماه در کره جنوبی برگزار می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "هت تریک ماچک روی نیمکت ایران، ریسک هندبال برای تکرار یک موفقیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هت تریک ماچک روی نیمکت ایران، ریسک هندبال برای تکرار یک موفقیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید