کی روش، مردی که نیمکت نشینی را بی معنا کرد

به گزارش وبلاگ به آبادی، تیم ملی در شرایطی در جام ملت های آسیا می درخشد که کی روش با استراتژی ویژه اش به همه بازیکنان جوانش میدان می دهد تا هم هیچ یک از رقبا دستش را نخواند و هم به همه جوانان بازی برسد.

کی روش، مردی که نیمکت نشینی را بی معنا کرد

21 بازیکن در چهار مسابقه تیم ملی بازی نموده اند

تغییرهای مکرر ترکیب تیم ملی، چیزی است که از ابتدای جام ملت های آسیا کی روش را در معرض نقدهای مختلفی قرار داده است. حالا تیم ملی در این تورنمنت چهار مسابقه را پشت سر گذاشته و از 23 بازیکنی که همراه با تیم ملی راهی امارات شده اند تا این لحظه به 21 بازیکن فرصت بازی رسیده است.

با این حساب تنها بازیکنانی که مجال حضور در زمین را پیدا ننموده اند دروازه بانان ذخیره هستند؛ یعنی عابدزاده و نیازمند. البته که علیرضا بیرانوند بدون شک ستاره تیم ملی در تورنمنت جاری بوده و تغییر دادن او عملا غیرمنطقی است.

در دیگر پست ها اما کی روش به تمامی بازیکنان جوانی که با خود به امارات برده، بازی داده است. اتفاقی که می توان آن را به جوانگرایی هدفمند کی روش ربط داد و استراتژی خاصی که به همین دلیل در پیش گرفته است.

در حال حاضر وحید امیری (30 سال)، وریا غفوری (31 سال)، امید ابراهیمی (31 سال)، اشکان دژاگه (32 سال)، مسعود شجاعی (34 سال) و پژمان منتظری (36 سال) مسن ترین بازیکنان تیم ملی هستند که در جام ملت ها حضور دارند.

منتظری و شجاعی باتجربه ترین بازیکنان ایران در مسابقات جاری محسوب می شوند. شجاعی، چهارمین جام ملت های متوالی دوران فوتبالی اش را پشت سر می گذارد اما منتظری نخستین بار است که حضور در این تورنمنت را تجربه می نماید. مدافع شماره 15 تیم ملی، جام ملت های سال 2011 را با تصمیم قطبی از دست داد و سال 2015 مصدوم بود.

با آغاز این دوره از جام ملت های آسیا گرچه ترکیب تیم ملی در هر 4 دیدار گذشته با تغییرات پیاپی همراه بوده اما با این حال شجاعی و منتظری در ترکیب ابتدایی هیچ یک از بازی ها حضور نداشتند. شجاعی در بازی آخر تیم ملی مقابل عمان تنها 2 دقیقه فرصت حضور در زمین را پیدا کرد. این بازیکن در جام جهانی 2018 هم 68 دقیقه برای تیم ملی بازی کرد. از سوی دیگر منتظری در دیدار مقابل یمن در نیمه دوم به میدان آمد. دیدار مقابل یمن در واقع تا به اینجا تنها بازی این بازیکن برای تیم ملی در جام ملت ها بوده است. ضمن اینکه منتظری در جام جهانی گذشته هم فرصت بازی پیدا نکرد.

البته که تجربه بازیکنانی چون شجاعی و منتظری در ادامه، به کار تیم خواهد آمد و کی روش بدون شک از تأثیری که آن ها و تجربه شان بر تیم خواهد داشت، غافل نیست.

تیم ملی در خط دفاع خود جوانانی چون پورعلی گنجی، حسینی، کنعانی زادگان و محمدی را دارد که عملکردی قابل تحسین داشته اند. حسینی و پورعلی گنجی در جام جهانی هم بسیار درخشان ظاهر شدند و حالا در جام ملت ها دوباره به مهره های مورد اعتماد سرمربی تیم ملی تبدیل شده اند. محمدحسین کنعانی زادگان هم علی رغم تمام انتقاداتی که پیرامون دعوتش به تیم ملی وجود داشت تا به اینجا در دو بازی که در قلب دفاع قرار گرفته، عملکردی قابل تحسین داشته است.

در خط هافبک تیم ملی بازیکنان جوانی چون ترابی، جهانبخش و نوراللهی فرصت بازی پیدا نموده اند و هر بار که بازی نموده اند، بسیار موثر ظاهر شده اند. حتی اشکان دژاگه که به نوعی با تجربه ترین بازیکن ایران در خط هافبک محسوب می گردد نیز با 2 گل تا به اینجای تورنمنت، عملکردی قابل تحسین داشته است. این بازیکن حتی در نظرسنجی سایت ای اف سی برای انتخاب بهترین بازیکن دور گروهی جام ملت ها هم یکی از گزینه ها بود که همین مهر تاییدی بر آمادگی او است. وحید امیری هم از دیگر مهره های مورد اعتماد کی روش است که در هر 4 بازی گذشته تیم ملی در دور گروهی و یک هشتم در ترکیب ثابت حضور داشت اما به دلیل محرومیت، بازی مقابل چین را از دست خواهد داد.

در خط حمله تا به اینجا آزمون و طارمی عملکردی بسیار خوب داشته و 5 گل برای تیم ملی در این جام به ثمر رسانده اند که آمار خوبی است.

این تیم جوان، در شرایطی در جام ملت های آسیا می درخشد که کی روش با استراتژی ویژه اش به همه بازیکنان جوانش میدان می دهد تا هم هیچ یک از رقبا دستش را نخواند و هم به همه جوانان بازی برسد. اتفاقاً علی رغم همه انتقادها از این استراتژی نتیجه هم گرفته است.

2 - 670

منبع: ایران ورزشی

به "کی روش، مردی که نیمکت نشینی را بی معنا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کی روش، مردی که نیمکت نشینی را بی معنا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید