200 روز تعلل در اجرای چک الکترونیک ، قانون چک متولی ندارد!

به گزارش وبلاگ به آبادی، صدور چک الکترونیک که یکی از مهم ترین قسمت های فاز دوم اجرای قانون چک بود، از آذر سال گذشته تا به امروز اجرایی نشده است. این در حالی است که کمتر از 6 ماه تا اجرای فاز سوم و پایانی قانون چک باقی مانده است و هنوز اقدامات عملیاتی برای قدم سوم هم برداشته نشده است.

200 روز تعلل در اجرای چک الکترونیک ، قانون چک متولی ندارد!

گروه اقتصادی وبلاگ به آبادی، آذر سال 97 بود که قانون چک در سه فاز اجرایی در مجلس به تصویب رسید، قانونی که مانع صدور چک های بی محل و هم چنین شفاف کننده تراکنش ها با استفاده از ابزار چک است. آمار های بانک مرکزی هم موید آن است که هم از نظر تعداد و هم از نظر حجم چک های برگشتی کاهش محسوسی را در میزان چک های برگشتی داشته ایم، برای مثال مقایسه بین اسفند 97 (یعنی چهار ماه بعد از تصویب قانون) و تیر 96 نشان می دهد که تعداد چک های برگشتی تقریبا نصف شده است.

الکترونیکی شدن چک ها یکی از مهم ترین قسمت های قانون چک

بعد از آخرین اصلاحیه قانون چک در سال 82، صدور چک بی محل مسائل زیادی را برای دارندگان و فعالین اقتصادی ایجاد نموده بود، به عنوان مثال تنها در هفت ماه نخست سال 96، حدود 17 میلیون چک برگشت خورده و هم چنین فرآیند های طولانی رسیدگی به پرونده های حقوقی چک، شرایطی را به وجود آورده بود که ذینفع به سختی به حق خود می رسید، به همین دلیل، مجلس به فکر اصلاح فرآیند های مرتبط با چک افتاد که نتیجه آن تصویب قانون قانون جدید صدور چک یا همان اصلاح قانون قدیم در مجلس در سال 97 بود.

به حداقل رسیدن جعل و دستکاری چک با اجرای چک الکترونیک

اعتبار چک یکی از فاکتور های مهمی است که هر کسب و کاری با آن روبرو است، پس هر اقدامی که باعث گردد اعتبار چک افزایش یابد، باید جزو اولویت های بانک مرکزی برای بهبود فضای کسب و کار باشد. در این بین، یکی از مهم ترین قسمت های قانون چک، الکترونیکی شدن چک ها است. با الکترونیکی شدن چک ها، امکان جعل، دزدیدن یا از بین رفتن چک ها به حداقل رسیده و هم چنین گیرنده می تواند سوابق رفتار اقتصادی صادرکننده چک مثل میزان خوش حسابی، شاخص وفای به عهد و میزان تعهدات جاری صادرکننده چک را از بانک مرکزی استعلام کند. با وجود تمام این مزایا، عملیاتی شدن چک های الکترونیک از آذر سال گذشته تا به امروز توسط بانک مرکزی صورت نگرفته است.

سردرگمی جامعه و نهاد های مرتبط، نتیجه عدم اجرای قانون در موعد مقرر

در کنار کار های انجام نشده ای که از آذر سال گذشته بر دوش بانک مرکزی قرار گرفته است، بانک مرکزی باید بر طبق قانون جدید صدور چک تا 6 ماه دیگر فاز سوم آن را هم اجرایی کند (مواردی از جمله اعتبارسنجی صادرکنندگان چک، تسویه چک فقط در سامانه چکاوک، جلوگیری از صدور چک جدید برای افرادی که دارای چک برگشتی هستند و...). درصورت عدم اجرای کامل قانون تا آذر امسال، جامعه و بازار شاهد آشفتگی و بی اعتمادی به ابزار چک خواهد شد. از طرفی نهاد های مرتبط با این موضوع نیز دچار سردرگمی شده و دچار هرج و مرج خواهند شد.

کاهش چشمگیر مراجعات حضوری به بانک و پیشگیری از ابتلا به کرونا، با اجرای چک الکترونیک

در روز های درگیری مردم با کرونا، تمرکز اصلی بانک مرکزی باید بر این باشد که میزان مراجعات مردم به بانک ها کاهش یابد. تنها در فروردین ماه 99، شش میلیون فقره چک صادر شده است که فرآیند پیگیری تمامی آن ها باید به صورت حضوری در بانک ها باشد. اگر سلامت مردم به دلیل این مراجعات به خطر بیفتد، قطعا مسئولیت مستقیم این صدمات، متوجه بانک مرکزی خواهد بود، چرا که با عملیاتی شدن چک الکترونیک، مراجعات حضوری به بانک ها به حداقل می رسد، اما متاسفانه بعد از گذشت چندین ماه از مهلت قانونی اجرای این بخش از قانون، بانک مرکزی هیچ قدم مثبتی دراین باره برنداشته است. بانک مرکزی باید سلامت مردم را در این مورد در اولویت قرار داده و با ایجاد زیرساخت های لازم، چک الکترونیک را اجرایی کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "200 روز تعلل در اجرای چک الکترونیک ، قانون چک متولی ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "200 روز تعلل در اجرای چک الکترونیک ، قانون چک متولی ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید