6 انیمیشن مهم که منجر به انقلاب های بزرگ در این صنعت شدند

به گزارش وبلاگ به آبادی، اگر بخواهید به یکی از پیشگامان اولیه فیلمسازی قرن نوزدهم چیزی را نشان دهید که واقعا موجب حیرت و شگفتی او گردد، ممکن است برترین فیلم دوران مدرن یا فیلم های استنلی کوبریک، کوئنتین تارانتینو و استیون اسپیلبرگ را انتخاب کنید. در عوض برای نشان دادن این حقیقت که تا چه حد رسانه سینمایی پیشرفت نموده و پویایی، سرزندگی و هیجان رسانه های تازه به چه سطحی رسیده، احتمالا چیزی مانند انیمه نام تو (Your Name) ساخته ماکوتو شینکای را انتخاب می کنید.

6 انیمیشن مهم که منجر به انقلاب های بزرگ در این صنعت شدند

محبوبیت انیمیشن در اواسط قرن بیستم به علت قابلیت لمس فیلم که امکان طراحی دستی تصاویر، اشکال و رنگ ها را فراهم می کرد، با انقلاب تکنولوژیک به طور پیوسته توسعه یافت و منجر به صنعت مدرنی شد که اصلا قابل مقایسه با دوران ابتدایی خود نیست. در حالی که ساخت فیلم های بلند انیمیشن زمانی پر زحمت و وقت گیر بودند، در سینمای مدرن، چنین فیلم هایی با استفاده از فناوری دیجیتال و تکنیک های تازه و بدیع بسیار راحت تر ساخته می شوند.

یک قرن رشد و موفقیت مداوم منجر به خلق استودیوهای انیمیشن در سراسر دنیا شده است، با فیلمسازانی مانند هایائو میازاکی، ایسائو تاکاهاتا، یان شوانمایکر، والت دیزنی و نورمن مک لارن که هر کدام به میزان خود در پیروزی دنیای این رسانه سهم دارند. در جامعه معاصر، رسانه هنری انیمیشن به یکی از محبوب ترین شکل های سینما تبدیل شده، که در پی آن منجر به شکوفایی صنعت انیمه و یک فرنچایز دائما محبوب دیزنی شده است.

1. انیمیشن سفیدبرفی و هفت کوتوله (Snow White and the Seven Dwarfs)

  • کارگردان: دیوید هند، ویلیام کوترل، ویلفرد جکسون
  • محصول: 1938

رسانه هنری انیمیشن قبل از اکران سفید برفی و هفت کوتوله در سال 1937 مدت ها در حال فعالیت بود، اما سفیدبرفی و هفت کوتوله اولین فیلم بلند والت دیزنی بود که با استفاده از انیمیشن کاملا دستی ساخته شد.

در پی آشنایی دنیا با سبکی از داستان پردازی که تا سال های آینده بر انیمیشن های تجاری تسلط پیدا کرد، سفید برفی به یکی از پیشگامان این هنر تبدیل شد و در سال های بعد راه را برای تعداد آثار بی شماری از جمله پینوکیو (Pinocchio)، فانتزیا (Fantasia)، دامبو (Dumbo) و بامبی (Bambi) باز کرد. این فیلم که اکنون به عنوان پایه ای از صنعت فیلم آمریکا شناخته می گردد، نشان دهنده شروع تسلط دیزنی بر صنعت انیمیشن است و منتقدانی را که معتقد بودند رنگ های روشن و پر انرژی یک فیلم بلند انیمیشن برای دیدنگران بیش از حد خیره نماینده و غیر قابل دیدن است، به چالش کشید.

والت دیزنی پیکچرز که فورا به یک موفقیت دنیای تبدیل شده بود، مانند جرقه ای روشنگر ظاهر شد و متعاقبا بذر یک صنعت رو به رشد را کاشت.

2. فیلم هفتمین سفر سندباد (The 7th Voyage of Sinbad)

  • کارگردان: نیتن اچ جوران، ری هری هاوزن
  • محصول: 1958

همانطور که انیمیشن های سنتی با دست طراحی می شدند، انیماتورها در سرتاسر دنیا قابلیت های این ژانر را آزمایش و آنالیز کردند که چگونه می توان از آن برای روایت داستان های خارق العاده ای که قوانین فیزیک را به چالش می کشد، استفاده کرد.

ری هری هاوزن یکی از این پیشگامان در حوزه انیمیشن بود که در ابتدای کار خود به طور خصوصی کار می کرد و قبل از اینکه توجه استودیوهای فیلمسازی را به خود جلب کند، سکانس های شگفت انگیزی از دایناسورها و دنیا های فانتزی شگفت انگیز می ساخت.

هفتمین سفر سندباد ممکن است الهام بخش ترین اثر سینمایی او باشد، با پروژه ای که بخش های انیمیشنش 11 ماه طول کشید به خاتمه برسد، که منجر به صحنه های اکشن خیره نماینده ای می شد که با لایو اکشن برای نتایج واقعا دیدنیی، به ویژه با توجه به زمینه دهه 1950 آن در هم تنیده شده بود.

ری هری هاوزن که به عنوان یکی از اولین و برترین نمونه های اساتید استاپ موشن شناخته می گردد، همراه با هنرمند تجربی اهل چک، یان شوانمایکر، محدودیت های شناخته شده این رسانه را توسعه دادند.

3. انیمیشن فریتز گربه (Fritz the Cat)

  • کارگردان: رالف بکشی
  • محصول: 1972

انیمیشن که از چندین دهه موفقیت برخوردار بود، در اواسط قرن بیستم رونق گرفت و والت دیزنی به یک نیروی محرکه مهم در افزایش ساخت چنین فیلم هایی تبدیل شد. این صنعت هم مخاطبانی را خارج از گروه سنی جوان در نظر گرفت، به طوری که فریتز گربه ساخته رالف بکشی اولین انیمیشنی بود که رتبه X (برنامه هایی با محتوای بزرگسالانه) دریافت کرد.

بکشی که درهای صنعت انیمیشن را کاملا باز دیده بود، معتقد بود که انیمیشن نیازی به محدود شدن به محتوای بچگانه ندارد، و یک کمدی متفاوت با موضوع بزرگسالان در خصوص گربه ای که دوران دانشگاهش را می گذراند، خلق کرد.

اهمیت فریتز گربه را در تاریخ این رسانه به خاطر هموار کردن راه برای انیمیشن های تجربی دیگر مانند سیاره شگفت انگیز (Fantastic Planet) اثر رنه لالوکس فرانسوی در سال 1973 نمی توان نادیده گرفت.

فیلم رالف بکشی که راه را برای آثار کلاسیک بعدی مانند ساوث پارک (South Park) یا در واقع محبوبیت غربی انیمه ژاپنی هموار کرد، ثابت کرد که یک مهره بزرگ و معین نماینده در این بازی است.

4. انیمیشن داستان اسباب بازی (Toy Story)

  • کارگردان: جان لستر
  • محصول: 1995

هجوم عناوین انیمیشنی که در انتهای قرن بیستم، با صنعت آمریکایی در کنار انیمیشن های ژاپنی به لطف تحسین بین المللی آکیرا (Akira) در سال 1988 شکوفا شد واقعا به میزان ای حیرت انگیز است که حتی نمی توان آن را درک کرد.

با شروع هزاره تازه و فناوری های تازه که فرآیندهای خسته نماینده ساخت انیمیشن را بسیار آسان نموده بود، این پیکسار بود که با داستان اسباب بازی در سال 1995 اولین جهش را به سمت انیمیشن کاملا دیجیتالی انجام داد، فیلمی که برای همواره ساختار هالیوود مدرن را تغییر داد. پیکسار که فرایند ساخت انیمیشن را بسیار ساده تر می کرد، تکنیک انیمیشنی را ارائه کرد که برای قرن بیست و یکم مناسب بود و با دور شدن سینما از سلولوئید، پتانسیل حیرت انگیز فناوری دیجیتال را نشان داد.

خود انیمیشن داستان اسباب بازی هم خیلی بد نبود و قبل از اینکه پیکسار در سال 2006 به شرکتی زیر چتر دیزنی تبدیل گردد راه را برای موفقیت مداوم این کمپانی در قرن بیست و یکم باز کرد.

5. انیمه شهر اشباح (Spirited Away)

  • کارگردان: هایائو میازاکی
  • محصول: 2001

صنعت انیمیشن آمریکا تا قبل از قرن بیست و یکم که با جوی برتر وارد هزاره تازه شد، مدت ها رشد نموده بود، زیرا شرکت هایی مانند دیزنی، پیکسار و دریم ورکس همچنان سلطنت دنیای انیمیشن را در دست داشتند.

در حالی که آکیرا در خارج از کشور محبوبیت پیدا نموده و توجه زیادی را برانگیخته بود، این شهر اشباح در سال 2001 بود که واقعا صنعت فیلم آمریکا را وادار کرد تا به فعالیت رقبای خود در خارج از کشور توجه کند.

استودیو جیبلی که تحت مدیریت هایائو میازاکی، فیلمساز تاثیرگذار کنونی قرار گرفته است، از آن موقع به عنوان یکی از معتبرترین استودیوهای انیمیشن در تمام دوران شناخته شده است. شهر اشباح به عنوان گل سرسبد موفقیت آن ها، و برنده اسکار برترین انیمیشن در سال 2003، اولین و تنها فیلم بین المللی است که تا به امروز برنده این جایزه شده است.

بدون شهر اشباح، ممکن بود محبوبیت امروزی استودیو جیبلی هرگز به همین شکل شکوفا نگردد، زیرا انیمیشن ژاپنی سبک های هنری تازهی را به رسانه انیمیشنی معرفی کرد که تحت تاثیر آمریکا راکد مانده بود.

6. انیمیشن مرد عنکبوتی به درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse)

  • کارگردان: باب پرسیچتی، پیتر رمزی، رودنی روثمن
  • محصول: 2018

وقتی مخاطبان مدرن فکر می نمایند که از کوشش های پیشگامانه سفیدبرفی و هفت کوتوله گرفته تا دنیای کاملا دیجیتال دنیای اسباب بازی ممکن است دیگر چیز تازهی وجود نداشته باشد که آن ها را غافلگیر کند، انیمیشن کمپانی سونی با مرد عنکبوتی؛ به درون دنیای عنکبوتی که یکی از خارق العاده ترین انیمیشن های تمام دوران است، برگ تازهی در غیرمنتظره بودن این ژانر نامتناهی رو کرد.

مرد عنکبوتی؛ به درون دنیای عنکبوتی با ترکیب انبوهی از سبک های انیمیشن دو بعدی و سه بعدی برای بازسازی تصاویر و داستان یک کتاب کمیک، از تمام ابزارهای موجود در زرادخانه خود استفاده می نماید تا یک شاهکار سینمایی هوشمندانه را کنار هم بگذارد. سونی با تنظیم قاب، پالت های رنگی پر شور و حال و سبک های بصری خیره نماینده برای قرار دادن چندین کاراکتر مختلف روی صفحه در یک زمان، انیمیشنی ساخته است که مانند پیشگامان این رسانه، انقلابی به نظر می رسد.

این شاهکار انیمیشن مدرن آنقدر عجیب و گیج نماینده است که به سختی بخشی از تار و پود فیلمسازی معاصر احساس می گردد و دریچه ای الهام بخش به آینده صنعت انیمیشن ارائه می دهد.

منبع: far out magazine

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 انیمیشن مهم که منجر به انقلاب های بزرگ در این صنعت شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 انیمیشن مهم که منجر به انقلاب های بزرگ در این صنعت شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید