افزایش فشار خون بیماران دیابتی

به گزارش وبلاگ به آبادی، افزایش فشارخون برای بیماران دیابتی، چه مبتلایان به دیابت نوع یک و چه نوع دو علامت شایعی است. ولی بالا رفتن فشارخون در بیماران دیابتی نوع یک (وابسته به انسولین که در بچه ها است) عموما 3 تا 5 سال بعد از ابتلا به دیابت در 40درصد مبتلایان دیده می شود.

افزایش فشار خون بیماران دیابتی

افزایش فشار خون بیماران دیابتی

نویسنده:الهه رضاییان

افزایش فشارخون برای بیماران دیابتی، چه مبتلایان به دیابت نوع یک و چه نوع دو علامت شایعی است. ولی بالا رفتن فشارخون در بیماران دیابتی نوع یک (وابسته به انسولین که در بچه ها است) عموما 3 تا 5 سال بعد از ابتلا به دیابت در 40درصد مبتلایان دیده می شود.

این بیماران اگر در مراحل اولیه دفع آلبومین از ادرار با بررسی های دقیق آزمایشگاهی متوجه به وجود آمدن مشکل شوند، می توانند با دارودرمانی از پیشرفت آثار مخرب دیابت روی کلیه ها و بالا رفتن فشارخون جلوگیری کنند. اما در مبتلایان به دیابت نوع دوم، مشکل فشارخون به دلیل زمینه های ارثی، چاقی و مقاومت به انسولین آنها ایجاد می شود. متاسفانه این افزایش فشارخون در بیماران دیابتی می تواند باعث ایجاد و پیشرفت ضایعه های ناشی از دیابت روی چشم، کلیه ها و سیستم قلبی و عروقی شود. این مساله که عوارض کلیوی در 20 درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم به وجود می آید و معمولا آنها در پی دفع آلبومین دچار افزایش فشارخونی شبیه به دیابت نوع اول می شوند، نباید نادیده گرفته شود.

کنترل فشارخون در مبتلایان به دیابت نوع دوم بسیار حایز اهمیت است و بهتر است عدد آن 13 روی 8 کنترل شود و در صورتی که عوارض کلیوی هم به وجود آمده یا پیشرفت کرده باشد، باید روی کمتر از 12 روی 5/7 نگه داشته شود. البته عوامل دیگری مثل بی تحرکی و رژیم غذایی ممکن است در بروز یا تشدید فشارخون مبتلایان به دیابت نوع دوم موثر باشد که در درمان فشارخون باید این نکات را هم در نظر گرفت.

اگر بیمار دیابتی نوع دو چاق باشد با کاهش وزنش حتی به مقادیر کم می تواند به کنترل هرچه بهتر فشارخون خود کمک کند. افزایش فعالیت های بدنی و ورزشی هرچند یک پیاده روی 150 دقیقه ای در هفته می تواند به کنترل بهتر فشارخون این بیماران کمک کند. هر بیمار دیابتی باید این نکته را در نظر بگیرد که مرتب نسبت به کنترل فشارخون اش اقدام کند. برای تشخیص دقیق فشارخون یک بار مقدار گیری کفایت نمی کند. حداقل باید سه بار فشارخون مقدار گیری شود و در شرایطی که بیمار استراحت کرده و سیگار نکشیده و مقدار گیری از طریق فرد آموزش دیده باشد، این اعداد قابل اعتمادند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "افزایش فشار خون بیماران دیابتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فشار خون بیماران دیابتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید