علائم سکته مغزی در مردان

به گزارش وبلاگ به آبادی، سکته مغزی می تواند یک بیماری تهدید کننده حیات باشد. دانستن علائم و نشانه های آن می تواند پیش از آنکه اوضاع وخیم و شرایط بدتر گردد، یاری زیادی به انجام اقدامات لازم نماید.

علائم سکته مغزی در مردان

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

سکته مغزی می تواند یک بیماری تهدید نماینده حیات باشد. دانستن علائم و نشانه های آن می تواند پیش از آنکه اوضاع وخیم و شرایط بدتر شود، یاری زیادی به انجام اقدامات لازم نماید.

سکته مغزی عمدتاً دو نوع هموراژیک و ایسمیک می باشد. سکته هموراژیک به دلیل پارگی رگ خونی اتفاق می افتد، در حالی که سکته ایسمیک به دلیل لخته شدن خون در مغز رخ می دهد. طبق نظر کارشناسان، مرادن نسبت به زنان بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند. علائمی که ممکن است نشان دهنده سکته مغزی باشند، در ادامه آورده شده اند:

*سردرد

یکی از علائم شایع سکته مغزی، سردرد است. مردی که دچار سکته مغزی می شود، ممکن است از سردرد شدید در دو طرف سر رنج ببرد.

*ناتوانی در درک و صحبت

سکته مغزی اندام های حسی را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار می دهد. مردانی که دچار سکته مغزی می شوند، به طور طبیعی توانایی خود را در خواندن، نوشتن و از همه مهمتر درک آنچه در اطرافشان اتفاق می افتد، از دست می دهند.

*مسائل بینایی

سکته مغزی، به طور مستقیم مغز را تحت تأثیر قرار می دهد، به همین خاطر این امکان کاملاً وجود دارد که مرد با مسائلی در بینایی مانند نقص بینایی و یا دو بینی در یک یا هر دو چشم روبرو شود.

*بی حسی در قسمت های مختلف بدن

سکته مغزی بعلاوه ممکن است به بی حسی در دست ها، پاها، بازوها، و یا قسمتهایی از صورت در هر یک از طرفین بدن منجر شود. دلیل احتمالی پشت این امر ممکن است نرسیدن خون کافی به قسمتهایی باشد که نام برده شد.

*عدم هماهنگی مناسب

یکی دیگر از علائم سکته مغزی عدم هماهنگی قسمت های مختلف بدن و حرکات آن است. فرد معمولاً دچار سرگیجه و از دست دادن کنترل در عملکردهای اختیاری بدن می شود و به همین خاطر هم ممکن است به زمین سقوط کند.

*درمان و پیشگیری از سکته مغزی

نوع درمان معمولاً به دلیل و نوع سکته مغزی بستگی دارد. سکته مغزی ایسکمیک که طی فاصله 3 تا 4 ساعت تشخیص داده شده باشد، با یاری داروی حل نماینده لخته با استفاده از فعال نماینده پلاسمینوژن بافتی (TPA) درمان می شود. اما این نوع درمان برای همه و یا برای کسانی که دچار سکته مغزی هموراژیک شده باشند، توصیه نمی شود. برای سکته هموراژیک، ممکن است داروهایی جهت کنترل علائم فوری مانند فشار خون بالا، تب، و تورم مغز، تجویز شود. اما برای یک سکته هموراژیک با مقدار زیادی خونریزی، جراحی تنها گزینه برای کاهش فشار در مغز و افزایش شانس زنده ماندن فرد است.

سکته مغزی در نتیجه نرسیدن خون کافی به مغز اتفاق می افتد. بنابراین، برای پیشگیری از سکته مغزی، ضروری است عادات غذایی سالم را وارد شیوه زندگی فرد کنیم. کلسترول نخستین دلیل پشت انسداد جریان خون است، بنابراین، بایستی از مصرف مواد غذایی سرشار از کلسترول به طور کامل اجتناب کرد. اعتیاد به الکل و سیگار هم باید ترک شود، به این دلیل که می توانند در طول زمان آسیب های شدیدی به عروق وارد سازند. انجام منظم ورزش موجب داشتن قلب و مغزی سالم شده در نتیجه، تمرین بدنی نقش مهمی در سلامت قلب ایفاء می نماید.

علائم سکته مغزی در مردان و هم دیگر جنبه های مربوط به سکته مغزی که در بالا اشاره شد، به شما یاری خواهند کرد، ایده و فکر روشنی در خصوص این بیماری بدست آورید. به یاد داشته باشید که علائم سکته مغزی معمولا بدون هیچ گونه اخطاری رخ می دهند، به این دلیل که این عارضه در نتیجه وجود اختلال در جریان خون به بخش خاصی از مغز می باشد. و مهمتر اینکه موقتی و یا دائمی بودن آسیب وارده به مدت زمان قطع و توقف جریان خون دارد.

وقفه مختصر می تواند درمان شود و می توان انتظار بهبودی کامل را داشت، اما وقفه طولانی تر عمدتاً منجر به آسیب دائمی می شود. تشخیص مشکل در مراحل اولیه و درمان آن به محض مشاهده علائم فوق الذکر بسیار کلیدی و مهم است. بعلاوه تشخیص این علائم به جهت انجام مراقبتهای فوری پس از سکته مغزی، از اهمیت زیادی برخوردار است. مشاهده شده است که دریافت درمان فوری شانس و مقدار بقای فرد را افزایش خواهد داد و بعلاوه چنانچه بیماران پس از آن از خود مراقبت نمایند، از رخ دادن چنین سکته ای در آینده جلوگیری می شود.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون

به "علائم سکته مغزی در مردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم سکته مغزی در مردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید