بیماری هایی که دختران از مادرانشان به ارث می برند؛ حتی اگر سلبریتی باشند!

به گزارش وبلاگ به آبادی، بعضی از بیماری ها علاوه بر اینکه حاصل تغذیه و سبک غلط زدگی هستند، ریشه در ژنتیک افراد دارند که آگاهی از این بیماری ها به پیشگیری یاری می نماید.

بیماری هایی که دختران از مادرانشان به ارث می برند؛ حتی اگر سلبریتی باشند!

به گزارش خبرنگارامروزه نظریات بسیاری در خصوص علل بروز بیماری های ژنتیکی وجود دارد، اما به عقیده محققان دو عامل ژنتیک و محیط همزمان با هم در بروز و پیشرفت این بیماری ها نقش ایفا می نمایند. برای مثال، افسردگی و بی خوابی تنها بر اثر اضطراب و خستگی زیاد که عوامل محیطی هستند، به وجود نمی آیند بلکه استعداد ژنتیکی هم می تواند عامل چنین مشکلاتی باشد.

اما استعداد ژنتیکی ابتلا به یک بیماری به معنای قطعی بودن وقوع بیماری در فرد نیست، بلکه به این معناست که فرد مستعد باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشد. در ادامه به معرفی بعضی بیماری های ژنتیکی می پردازیم که ممکن است دختران از مادران خود به ارث ببرند.

سرطان های سینه و تخمدان

یکی از سلبریتی های مشهور هالیوودی، در سال 2013 تحت عمل جراحی دابل ماستکتومی پیشگیرانه نهاده شد و هر دو سینه او برداشته شد، اما دو سال بعد، نتیجه آزمایش سالانه او از وجود علائم احتمالی سرطان تخمدان در مراحل اولیه اطلاع داد. مادر و مادربزرگ این سلبریتی هر دو به دلیل ابتلا به سرطان فوت نموده بودند، بنابراین او برای به حداقل رساندن ریسک سرطان، تحت عمل جراحی اوفورکتومی پیشگیرانه نهاده شد و تخمدان هایش هم برداشته شد.

عامل اصلی این دو بیماری ژن معیوب BRCA1 بود که احتمال ابتلا به سرطان های سینه و تخمدان را به میزان قابل توجهی بالا می برد. هرچند به عقیده دانشمندان، همه جهش های ژنتیکی منجر به سرطان نمی شوند.

اقدامات پیشگیرانه برای این دو بیماری عدم استعمال دخانیات و انجام آنالیز های دوره ای توسط پزشک است، همچنین تحقیقات نشان داده اند به جهان آوردن فرزند اول تا پیش از 30 سالگی، ریسک ابتلا به سرطان سینه را کم می نماید.

عجیب ترین بچه ها جهان/ از دختر پری دریایی تا پسری که سالی 5 بار می میرد

بیماری های قلبی عروقی

ژن ها در زنان شکل تجمع چربی در بدن را مشخص می نمایند. تجمع چربی ها در ناحیه شکم، خطر بروز بیماری های قلبی عروقی در زنان را دو برابر می نماید. از طرفی افزایش کلسترول اضافی در سرخرگ های کرونری هم می تواند ارثی باشد و خطر بروز حمله قلبی را به دنبال دارد.

چاقی و افزایش وزن خطر سکته مغزی، دیابت و افزایش فشار خون را بالا می برد؛ بنابراین ضروری است زنان برای پیشگیری از این خطرات که تهدیدی برای سلامتی هستند، ورزش مناسب را پیدا نمایند و 3 تا 4 بار در هفته آن را انجام دهید.

اصلاح رژیم غذایی، خودداری از مصرف بیش از احتیاج نمک، حذف شیرینی و مواد غذایی پرچرب از ژیم غذایی و مصرف سبزیجات، میوه ها و غلات کامل می تواند در پیشگیری از این عوامل موثر باشد. همچنین ترک سیگار و آنالیز منظم وضعیت سلامتی توسط پزشک مفید خواهد بود.

میگرن

احتمال ابتلا به میگردن در زنان 3 برابر بیشتر از مردان است. این بیماری می تواند ارثی هم باشد، اما می توان از شدت این بیماری کم کرد و تعداد حمله های میگرنی را کاهش داد. برای این منظور بهتر است مصرف کاکائو، پنیر، قهوه و مرکبات را کاهش دهید. از مکان هایی که در آن ها بو های تند و نور های شدید وجود دارد دوری کنید. آب زیاد مصرف کنید و هر روز زمانی را به استراحت و تمرین آرامش اختصاص دهید.

آلزایمر

این بیماری شایع ترین نوع اختلالات زوال عقل است که احتمال بروز آن در زنان بیشتر از مردان است. این بیماری تاکنون درمان مشخصی ندارد، اما اگر سبک زندگی سالمی داشته باشید می توانید خطر ابتلا به آن را کاهش دهید.

کنترل سطح فشار و کلسترول خون، ترک سیگار، انجام ورزش منظم، محدود کردن مصرف قند و چربی های اشباع شده و مصرف میوه ها و سبزیجات می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بیماری هایی که دختران از مادرانشان به ارث می برند؛ حتی اگر سلبریتی باشند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری هایی که دختران از مادرانشان به ارث می برند؛ حتی اگر سلبریتی باشند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید