حال بد استارتاپ های فین تک

به گزارش وبلاگ به آبادی، درست زمانی که فین تک در آمریکا صندلی خود را پیدا کرد و استارتاپ های یونیکورنش منتظر اتفاقات خوشایند در سال جدید بودند، بیماری همه گیر کرونا برنامه ها را به هم ریخت. دک کپیتال(Deck Capital) یکی از همین استارتاپ های تک شاخ امیدبخش بود که با چالش های زیادی روبه رو شد. این استارتاپ به خاطر الگوریتم های خاصی که برای ایجاد وام از آنها استفاده می کرد، شهرت داشت، اما پس از شیوع ویروس کرونا سهام خود را از دست داد. به نظر می رسد آینده چالش برانگیزی در انتظار شرکت های استارتاپی در حوزه پرداخت است. این شرکت در 3 ماه اول سال2020 مبلغ 59 میلیون دلار از درآمدهایش را از دست داد. کووید-19 به تک تک کسب و کارهای کوچک در سراسر دنیا آسیب زد اما بدتر از همه خدمات مرتبط با وام و اعتبار بود.

حال بد استارتاپ های فین تک

استارتاپ های فین تک، یک به یک سهامشان سقوط کرد و برای جلوگیری از ضررهای اعتباری، مجبور به فروش می شوند. بنیانگذاران استارتاپ دک کپیتال از بحران های ناشی از این ویروس همه گیر همچنین کاهش ساعات کاری کارمندانشان به مجله فوربس توضیحاتی دادند. نکته عجیب در مورد ضررهایی که به خاطر کرونا به کسب وکارها زده شده، این است که معمولا اعضای هیات مدیره به جای درک درست از ماجرا، به دنبال مقصر می گردند؛ همانطور که در استارتاپ یونیکورن دک کپیتال این رخ داد و سرمایه گذاران فعال خواهان اخراج مدیرعامل شدند.

موجی از معاملات و فروش استارتاپ های پرداخت و فین تک با آغاز ویروس کرونا آغاز شد. در این میان شرکت هایی چون ویزا، به جای فروش از رویکرد خرید استفاده می نمایند. شیوع بیماری همه گیر کووید-19 روزهای بدی را برای استارتاپ های فین تک فراهم نموده و مدیران استارتاپی در این بخش هر روز درمانده تر می شوند. اگرچه اختلالات تجاری به واسطه ویروس کرونا ایجاد شده، اما هنوز سرمایه گذاری در بخش های فین تک ادامه دارد. گلدمن ساکس و جی پی مورگان در امسال استارتاپ های شکست خورده یا ترسیده را خریداری کردند تا پس از گذر از بحران، دست خالی نباشند. استارتاپ گالیلئو(Galileo) یکی از قدرتمندترین اپلیکیشن های پرداخت را با نام رابین هود در اختیار دارد. این استارتاپ فین تک که متمرکز بر پرداخت های دیجیتالی و انتقال وجه است، در خاتمه سال 2019 بیش از 70میلیون دلار جذب سرمایه کرد. این استارتاپ پس از جذب سرمایه و ارزش یک میلیارد دلار، یونیکورن شد. این استارتاپ برای آنکه سقوط نکند و ارزشش را از دست ندهد، ادغام را انتخاب کرد و یکی از بازوان نیرومند استارتاپ سوفی شد.

نایجل موریس، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سهامیQED به خبرنگار مجله فوربس می گوید: اگر زمان کافی برای ادغام یا اکتساب یک شرکت وجود داشته باشد، این کار می تواند برای گذر از بحران مناسب باشد.

وام های دانشجویی همیشه پرطرفدار هستند و استارتاپ های زیادی در سراسر جهان در راستای پرداخت این وام ها به وجود می آیند. یکی از این استارتاپ ها که از ابتدای تاسیس تا به امروز محبوبیت فوق العاده ای داشته، کامن باند است. کامن باند تا به امروز به بیش از 500هزار مشتری وام اعطا نموده است، اما پس از شیوع این بیماری همه گیر و تعطیلی دانشگاه ها روزهای خوشی را سپری نمی نماید.

با شیوع بیکاری، استارتاپ های فین تک که متمرکز بر پرداخت وام بودند، اقدام به فروش شرکت شان کردند. ادغام راهکار دیگری است که این استارتاپ ها در پیش گرفته اند.

بانک های دیجیتال عملکردی گسترده و مناسب دارند اما بیکاری و عدم اطمینان، ارزش آنها را کاهش داده است. تعطیلی مشاغل اخیر تاثیر زیادی بر مشتریان وام های کوچک گذاشته است و تقریبا 90درصد از مشتریان توانایی پرداخت قسط وام های شخصی خود را ندارند.

با این همه بعضی از تحلیلگران و صاحبان کسب و کار در حوزه فین تک همچون نایجل موریس می گویند: هرگز بحران های خوب را هدر نده. موریس گذر از بحران کرونا و رسیدن به پست کرونا را برای استارتاپ های فین تک حیاتی می داند و معتقد است این استارتاپ ها می توانند در چنین شرایطی با بانک ها همکاری نمایند. نایجل موریس هم بنیانگذار شرکت کپیتال وان و مدیر ونچرکپیتال گِد است. او خلاقیت های فناورانه را در شرایط کنونی مهم دانسته و ادعا می نماید اگر بتوان در چنین زمانی مشتری مداری کرد، موفقیت تضمینی است. با این همه، اوضاع استارتاپ های فین تک در آمریکا و دیگر کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه مناسب نیست.

منبع: مجله شنبه

به "حال بد استارتاپ های فین تک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال بد استارتاپ های فین تک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید