خبرنگاران استاندار آذربایجان شرقی بر حل مسائل شهرک های صنعتی تاکید نمود

به گزارش وبلاگ به آبادی، تبریز- خبرنگاران - استاندار آذربایجان شرقی بر اهتمام و پیگیری مسئولان اجرایی برای حل مسائل شهرک های صنعتی استان تأکید کرد و گفت: موانع اجرای تصمیمات استانی در این زمینه، شناسایی و برای برطرف آنها اقدام گردد.

خبرنگاران استاندار آذربایجان شرقی بر حل مسائل شهرک های صنعتی تاکید نمود

محمدرضا پورمحمدی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، همکاری و هم فکری دستگاه های دولتی و بخش خصوصی برای حل مسائل شهرک های صنعتی را ضروری خواند و اضافه نمود: نباید بعد از یک سال از اتخاذ یک تصمیم، شاهد اجرا نشدن آن باشیم و مدیران استان باید حل مسائل را به صورت جدی پیگیری نمایند.

وی درخصوص مشکل زمین های وقفی شهرک سرمایه گذاری خارجی، گفت: توافق لازم برای واگذاری این زمین ها صورت گرفته و اجرای این توافق الزامی است و اگر مانعی برای واگذاری وجود دارد باید سریع برطرف گردد.

پورمحمدی در رابطه با مشکل تأمین برق واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی نیز گفت: اعتبارات تملک دارایی های استان در سال 1400، تنها 250 میلیارد تومان است که برای اجرای بسیاری از پروژه ها کافی نیست؛ بنابراین باید پیگیری لازم برای جذب این اعتبارات از منابع داخلی وزارتخانه ها از سوی دستگاه های مسئول انجام گردد.

وی درخصوص مشکل کمبود آب در شهرک های صنعتی استان، گفت: با توجه به تنش آبی در استان، تأمین آب از منابع پایدار به وسیله اقداماتی نظیر بازچرخانی آب و احداث تصفیه خانه های فاضلاب در شهرک های صنعتی لازم است.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به رتبه سوم استان از نظر فضای کسب وکار، گفت: با همت جمعی دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی، شرایط فضای کسب وکار استان رو به بهبود است.

وی از متولیان فضای کسب وکار استان خواست تا ضمن آنالیز شاخص های کسب وکار، برای برطرف نقاط ضعف این حوزه برنامه زمان بندی شده تهیه نمایند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز هم در این جلسه نتایج پایش محیط کسب و کار استان در تابستان سال جاری را تشریح کرد و گفت: این پایش براساس نظرسنجی از 205 واحد صنعتی و تولیدی استان صورت گرفته و استان آذربایجان شرقی از نظر شاخص های فضای کسب و کار، رتبه سوم و از نظر بهبود این شاخص ها، رتبه نخست کشور را کسب نموده است.

یونس ژائله اضافه نمود: نتیجه این نظرسنجی نشان می دهد بهبود شرایط کسب و کار در آذربایجان شرقی در این دوره بیشتر از سایر استان ها بوده و به عدد امیدوارنماینده 5.6 رسیده ایم.

ژائله در عین حال اظهار داشت: فعلا شرایط فضای کسب و کار در استان های آذربایجان غربی و سمنان بهتر از آذربایجان شرقی است و امیدواریم در سه ماه آینده این استان ها را نیز پشت سر گذاشته و در بین استان ها اول شویم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز متذکر شد: در بحث های تامین مالی نسبت به گذشته بهبود یافته ایم ولی نسبت به عدد مورد نظر کشور هنوز فاصله داریم.

ژائله در عین حال اظهار داشت: در شاخص رویه های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات با عدد 6.5 شرایط نامناسبی نسبت به کشور داریم.

وی عدد استان را در شاخص وجود رقابت غیرمنصفانه شرکت های دولتی با غیردولتی 5.16، شفاف نبودن آمار و اطلاعات مالی 6.17 و ضعف زیرساخت های حمل و نقل زمینی، ریلی و دریایی را 5.51 گفت.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی هم در این نشست مشکل اساسی توسعه استان را کمبود برق مطرح کرد.

مرتضی نیرومند اسکویی گفت: در مجموع یک هزار و 140 مگاوات برق مصرفی شهرک های صنعتی استان است که از این رقم 797 مگاوات تامین شده و 343 مگاوات دیگر مورد احتیاج است.

وی اضافه نمود: 20 سال است از اعتبارات عمرانی چیزی برای برق صنعت ظرفیت سازی نشده و مشکل برق صنعتی آذربایجان شرقی با اعتبارات استانی قابل حل نیست.

نیرومند اظهار داشت: کمبود برق استان به مرحله بحرانی رسیده است بطوری که در شهرک های صنعتی مختلف استان چندین واحد آماده بهره برداری وجود دارند که برق ندارند.

وی به بحران آبی استان نیز اشاره و افزود: آذربایجان شرقی جزو مناطق پرخطر در مورد کمبود آب محسوب می گردد و باید به سمت اصلاح الگوی مصرف در بخش صنعت برویم.

در این نشست نمایندگان شهرک های صنعتی شهید سلیمی، سرمایه گذاری خارجی و عالی نسب مسائل و مسائل این شهرک ها را مطرح کردند و سپس مدیران شرکت های شهرک های صنعتی، برق منطقه ای و آب منطقه ای و مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان به بیان اقدامات صورت گرفته برای حل این مسائل پرداختند.

تأمین آب و برق واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی و مسائل مربوط به دسترسی و تقاطع غیرهمسطح در ورودی های این شهرک ها از جمله مهم ترین مسائل مطرح شده بود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران استاندار آذربایجان شرقی بر حل مسائل شهرک های صنعتی تاکید نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاندار آذربایجان شرقی بر حل مسائل شهرک های صنعتی تاکید نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید