خبرنگاران تشخیص به موقع بیماری ها عوارض تحریم را کاهش می دهد

به گزارش وبلاگ به آبادی، تهران-خبرنگاران- رییس کل سابق سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه تشخیص به موقع بیماری ها می تواند موجب کاستن بار مالی، دارویی، تجهیزاتی و تقلیل عوارض تحریم گردد، گفت: کاهش بار بیماری ها موجب تقلیل احتیاج به خدمات گران قیمت و ارز بر در حوزه سلامت خواهد شد.

خبرنگاران تشخیص به موقع بیماری ها عوارض تحریم را کاهش می دهد

به گزارش روابط عمومی جامعه جراحان ایران، علیرضا زالی روز چهارشنبه در چهل و سومین کنگره این جامعه در خصوص مدیریت اقدامات جراحی در شرایط تحریم و نقش تحریم ها در حوزه سلامت اضافه کرد: در حوزه امور آموزشی، پژوهشی و خدماتی در عرصه سلامت بدیهی است بدون تبیین عوارض نامطلوب بر مؤلفه های متعدد سلامت ارائه راه چاره غیرممکن خواهد بود.به ویژه مبرهن است که بروز فقر، مسائل اقتصادی فزاینده، وقفه در ارائه خدمات اجتماعی و کمبود دارو و تجهیزات پزشکی می تواند گسترش میزان مرگ و میر را در کشور به دنبال داشته باشد.

تحریم مانع بزرگی برای مبادله آزاد اطلاعات است

وی با تاکید بر اینکه مستندسازی مصادیق این موضوع با استفاده از کارهای پژوهشی اصیل می تواند در راستای دیپلماسی عمومی و آکادمیک و بهره جستن از ظرفیت نخبگان علمی دنیای مؤثر واقع گردد یادآورشد: در حوزه تحلیل آثار تحریم در امور تحقیقاتی و فراوری علم در کشور می توان به عنوان نمونه ممانعت از انتشار مقالات از ایران در 30 سپتامبر 2002 بر اساس توصیه دولت آمریکا به انجمن مهندسی دنیا (IEEE) اشاره نمود و به طور صریح ناشرانی مثل الزویر، تیلور، فرانسیس از چاپ و داوری مقالات نویسندگان و محققان ایرانی منع شدند.

زالی گفت: محروم کردن ایران از خدمات وب و فناوری اطلاعات در سال 2007 توسط شرکت های ماکروسافت و یاهو نمونه هایی از این موارد بوده است. در سال 2006 تحریم های علمی و آکادمیک علیه ایران توسط ایالت فلوریدا انجام شد. از طرفی ورود تجهیزات آموزشی، پرداخت هزینه ثبت نام و شرکت در همایش ها به دلیل تحریم های تجاری یا بانکی به سختی امکان پذیر است، واضح است که تحریم مانع بزرگی برای مبادله آزاد اطلاعات خواهد بود.

رییس کل سابق سازمان نظام پزشکی درباره آثار مستقیم تحریم هم گفت: کاهش تعداد کارهای علمی مشترک با پژوهشگران خارجی، موضعی شدن تحقیقات و عدم هماهنگی با علم روز، ایجاد خودتحریمی، عدم چاپ و داوری مقاله های پژوهشگران ایرانی توسط ناشران بین المللی، نبود و کمبود دسترسی به تجهیزات پیشرفته تحقیقاتی، کاهش قدرت انتخاب پژوهشگر از آثار تحریم خواهد بود و موجب خواهد شد، اجرای پژوهش های پزشکی زمان برتر و سخت تر گردد. خرید مواد مورد احتیاج آزمایش ها یا منابع علمی از سایر کشورها، تقویت ارتباط با کشورهایی نظیر هند؛ ارتقاء کیفیت و صندلی علمی محققان به گونه ای که شاخص بودن محقق سبب احتیاج جامعه علمی دنیای به او شده و ارتباط علمی بدون توجه به تحریم ها ادامه خواهد داشت، می توان از راه چارههای میانبر در این زمینه تلقی گردد.

راه چارههای مقابله با آثار تحریم در حوزه سلامت به طور اخص در حوزه درمان و جراحی

زالی در ادامه سخنرانی خود در چهل وسومین کنگره جامعه جراحان ایران، توجه بیش از گذشته به امر پیشگیری و ترویج پروتکل های علمی، متقن و اصیل در حوزه کاهش مخاطرات و عوامل خطر توسط انجمن های علمی و تخصصی و نهادینه سازی این امر به صورت یک خصلت حرفه ای در ارائه دهندگان خدمات حوزه سلامت، را به عنوان یکی از راهگارهای مقابله با تحریم مطرح کرد و گفت: بدیهی است این امر با کاهش بار بیماری ها موجب تقلیل احتیاج به خدمات گران قیمت و ارز بر در حوزه سلامت خواهد شد.

رییس کل سابق سازمان نظام پزشکی ادامه داد: تدوین و کاربست اجرایی روش های اصیل، علمی و مورد توافق در حوزه غربالگری بیماری ها توسط انجمن های علمی تخصصی را می توان به عنوان دومین راه چاره ارایه داد و مبرهن است تشخیص به موقع بیماری ها می تواند موجب کاستن بار اقتصادی و دارویی و تجهیزاتی در خصوص استیج های پیشرفته بیماری گردد.

وی اضافه کرد: تدوین راهنماهای بالینی غیرآرشیوی، پراکتیکال، دینامیک و به روز توسط انجمن های علمی تخصصی جهت راهنمایی نمودن خدمات پزشکی و ساماندهی آنها و کاهش موارد غیرضرور تشخیص و درمان و اجتناب از اقدامات درمانی بدون پشتوانه و بدون اندیکاسیون هم دیگر راهی برای مقابله با تحریم است.

ترویج استانداردهای تشخیص و درمانی بر اساس طب مبتنی بر شواهد جهت کاستن احتیاجهای اقتصادی، تجهیزاتی، داروئی، لجستیکی درمان تحریم و انجام دوره های بازآموزی توسط انجمن های علمی تخصصی و بوردهای تخصصی در جهت آشناسازی صاحبان حرفه پزشکی با اصول طب مبتنی بر شواهد هم دیگر مورد پیشنهادی زالی بود که اضافه کرد: الحاق حمایت های قضایی توسط مصادر قضایی و نظام پزشکی برای ارائه دهندگان خدمات که در چهارچوب راهنماهای بالینی اقدام به تشخیص و درمان نموده اند که موجب خواهدشد ضمن آثار تشویقی، ترویج عملی این گایدلاین ها حاصل گردد. زالی تاکید نمود: راهنماهای بالینی باید با نگاه آموزشی و عملی تدوین شوند و یکی از زمینه هایی که می توانند بستر اجرای مناسب این راهنماها را فراهم کند آموزش های مهارتی برای نیروی انسانی حوزه سلامت است.

به گفته وی، در حال حاضر 50 مرکز فعال و 70 مرکز پذیرفته شده جهت تدوین راهنماهای بالینی وجود دارند که می تواند با همکاری و تعامل عملی با انجمن های علمی تخصصی در بسترسازی و نیز تحقق عملی اجرایی راهنماهای بالینی به صورت عرصه بالینی اقدام کنند در واقع انجمن های علمی-تخصصی می تواند در زمینه مدیریت دانش بالینی یا Knowledge Management به عنوان هسته اصلی عمل کنند. گفتنی است به طور مثال اجرای بعضی راهنماهای بالینی در سال های اخیر با مشارکت و همکاری صاحبان فرایند و گروه پزشکی در رابطه با پای دیابتی علاوه بر کاهش هزینه های عمومی سلامت موجب شده است با موارد کمتر از قطع پا روبرو باشیم یا به عنوان نمونه اجرای اثربخش راهنمای بالینی در خصوص مصرف آلبومین در یکی از مراکز آموزشی دانشگاه تهران به تنهایی موجب صرفه جویی بالینی یک میلیارد و دویست ملیون تومان سالیانه بوده است.

استفاده از ظرفیت نخبگان علمی، انجمن های علمی تخصصی و بوردهای تخصصی در کشور جهت استقرار واقعی، تجویز و مصرف منطقی دارو، جلوگیری از تقاضاهای القایی توسط صاحبان حرف پزشکی با استفاده از ظرفیت های علمی انجمن های علمی تخصصی، اصلاح مداوم فرایندهای سلامت محور، استفاده از تکنولوژی های جدید مثل اتوماسیون و سیستم پکس، پرونده الکترونیکی سلامت، استفاده روزمره از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان جهت ترویج فن آوری های حوزه سلامت، از دیگر راه چارههای رییس کل سابق سازمان نظام پزشکی برای مقابله با تحریم در حوزه سلامت به ویژه جراحی بود.

چهل و سومین کنگره جامعه جراحان ایران، از روز هجدهم تا بیست و دوم خردادماه 98 در مرکز همایش های رازی برگزار گردید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تشخیص به موقع بیماری ها عوارض تحریم را کاهش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تشخیص به موقع بیماری ها عوارض تحریم را کاهش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید