خبرنگاران میانگین بلندمدت بارش ها در یزد به 58 میلیمتر کاهش یافت

به گزارش وبلاگ به آبادی، یزد - خبرنگاران - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به تداوم پدیده خشکسالی در25 سال گذشته گفت: با کاهش بارش ها در سال آبی 1400- 1399، میانگین بلندمدت آن از 76.5 به 58 میلمیتر کاهش یافت.

خبرنگاران میانگین بلندمدت بارش ها در یزد به 58 میلیمتر کاهش یافت

محمدمهدی جوادیان زاده عصر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ به آبادی اضافه نمود: در حالی نیمی از سال آبی 1400- 1399 ، پشت سر گذاشته شد و بارش ها نسبت به متوسط بلندمدت 23 درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه مردم یزد باید قدر آب موجود را بدانند، اظهارامیدواری کرد که با رعایت مصرف از سوی مردم به ویژه کشاورزان که مصرف کنندگان عمده آب(700 میلیون مترمکعب) هستند و عمل به دستورالعمل ها و توصیه های مسوولان در نوع کشت، تغییر الگو و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه و به کارگیری شیوه های مناسب آبیاری نوین و رعایت مصرف خانگی، تابستان را به آرامی و بدون تنش آبی پشت سرگذاشت.

مصرف آب شرب و بهداشت استان یزد با یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت ، 110 میلیون مترمکعب است و با حدود سه هزار واحد تولیدی و صنعتی به عنوان چهارمین استان صنعتی کشور 65 میلیون مترمکعب اعلام شد.

این مسوول با بیان اینکه آب بخش های کشاورزی ، بهداشت، شرب و صنعت استان از سه هزار و 600 حلقه چاه کشاورزی استحصال می گردد ، توضیح داد: این در حالی است که شرایط آب 16 دشت استان ناپایدار است و دشت های یزد - اردکان و ابرکوه هم در شرایط بحرانی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با بیان شرایط بحرانی منابع آبی استان و شهرستان ابرکوه ، اظهار کرد: آبخوان ها به شدت رو به خطر است و برای حفظ این منابع مشارکت و همکاری بیش از پیش کشاورزان و بهره برداران لازم است.

جوادیان زاده یاد آورشد: باتوجه به کسری مخازن آب زیرزمینی، عمق بعضی فروچاله ها در ابرکوه نگران کننده است و بایستی کشاورزان در مدیریت برداشت آب و حفاظت از این سرمایه جدی باشند، و اجرای طرح های تعادل بخشی در کنار فرهنگ سازی مصرف درست آب تنها نسخه نجات بخش منابع آبی استان است.

با حجم آب تحویلی به کشاورزان برداشت آب مدیریت می گردد

این مسوول آب منطقه ای یزد با بیان اینکه ایجاد فروچاله ها نشان دهنده مرگ آبخوان های استان است ، تاکید نمود: در اثر افت سطح آب های زیرزمینی ، طرح ملی احیا و تعادل بخشی با هدف حفظ منابع موجود از چند سال گذشته در استان در حال اجراست.

وی با اشاره به طرح خاموشی چاه های کشاورزی گفت: کشاورزان و بهره برداران از مهرماه 1399تا خاتمه فروردین ماه 1400 با برنامه ریزی متناسب با حجم آب تحویلی میزان برداشت آب را مدیریت کردند.

وی اظهار کرد: هدف اجرای این طرح ، خاموشی30 روزه چاه های کشاورزی در سال 1395، 45 روزه در سال 1396، 60 روزه در سال 1397 و اجرای طرح تحویل حجمی آب در سال های 1398 ، 1399 انجام شد و سال 1400 همچنان در دستور کارقرار گرفته است.

جوادیان زاده ادامه داد: برای مدیریت برداشت آب و بهره وری از این ماده با ارزش مالی بالا ، هم اکنون 2 هزار و 300 حلقه چاه مجاز کشاورزی در استان فعال است که برای تعادل بخشی آب از این تعداد تا به امروز هزار و 800حلقه چاه به کنتور هوشمند تجهیز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با تاکید بر اهمیت جلوگیری از برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی و مدیریت درست استحصال این ماده حیاتی توضیح داد: با همکاری 20 گروه گشت و بازرسی فعال در استان طی هفت سال (1392تا1399) گذشته 300 حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی با حکم قضایی پلمب شد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران میانگین بلندمدت بارش ها در یزد به 58 میلیمتر کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران میانگین بلندمدت بارش ها در یزد به 58 میلیمتر کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید