سرعت بخشی به حوزه فضایی کشور با ظرفیت های کریدور وافا

به گزارش وبلاگ به آبادی، سید ستار هاشمی: در بحث کریدور فاوا، ما ظرفیت بسیار مهم و بزرگی داریم و آماده ایم که از این ظرفیت در حوزه فضا هم به نحو مطلوبی استفاده گردد و یاری کنیم که این کار پیش برود.

سرعت بخشی به حوزه فضایی کشور با ظرفیت های کریدور وافا

به گزارش خبرنگار ،دکتر سید ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجمین نشست ارائه دستاوردهای پژوهشی و فنی پژوهشگاه فضایی ایران که در محل این پژوهشگاه برگزار گردید، از ظرفیت ها و امکانات فراهم شده در این معاونت برای پیشبرد موضوعات پژوهشی و فناوری سخن گفت.

بنا به این گزارش، دکتر هاشمی در ابتدا، به اهمیت بحث پژوهش اشاره نمود و اظهار نمود: پژوهش به هیچ عنوان هزینه نیست، بلکه سنگ زیربنای توسعه تمامی صنایع و کشورهاست. بنابراین، باید به بحث پژوهش به صورت ویژه توجه کرد و عنایت خاصی به تحقیق و توسعه در حوزه های مختلف داشت.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری در این خصوص به عرصه علم و فناوری فضایی اشاره نمود و گفت: زمانی به حوزه فضا به عنوان حوزه اقتدار نگاه می شد، اما امروز با نگاه مالی نیز به آن نگریسته می گردد. بنابراین، حتما ما در حوزه فضا هم شاهد تحولات جدی در آینده نزدیک خواهیم بود و حوزه فضایی هم متاثر از مباحث تحقیقاتی و تحولات آن خواهد بود.

وی افزود: بنا بر این، ما باید با نگاه مبتنی بر آینده نگاری، برنامه هایمان را ترسیم کنیم و اگر چنین نگردد، تکنولوژی منتظر ما نمی ماند و ممکن است اتفاقات بسیاری بیفتد که شاید امروز حتی نمی توانیم پیش بینی کنیم، چنانکه زمانی صحبت از این بود که دوربینی با رزولوشن مثلا 10 مگاپیکسل، خیلی با کیفیت است، اما امروزه می بینیم کیفیت دوربین ها به نحوی است که با استفاه از تکنولوژی که ساختارش، عمدتا نه اپتیکال زوم که دیجیتال زوم هستند، شگفتی خلق می گردد. اما، آیا ما در بحث ماهواره های سنجشی شاهد این تحول و این نگاه نخواهیم بود؟ آیا ضرورت ندارد که توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشیم؟ بدون تردید، بلی.

در ادامه، دکتر هاشمی به ظرفیت هایی اشاره نمود که در حوزه معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بهره برداری در فعالیت های پژوهشی و فناوری فراهم شده که از جمله ظرفیتی است که بسترش با مجموعه بنیاد ملی نخبگان ایجاد شده و تفاهم نامه شهید احمدی روشن است و گفت: این ظرفیتی است که می گردد با شکل گیری هسته نخبگانی با نگاه حل مسئله و البته با نگاه ویژه ، به حل مسائل حوزه فضایی صورت پذیرد.

وی افزود: ظرفیت دیگر در معاونت فناوری و نوآوری، کریدور فاوا است. در بحث کریدور فاوا، ما ظرفیت بسیار مهم و بزرگی داریم و آماده ایم که از این ظرفیت در حوزه فضا هم به نحو مطلوبی استفاده گردد و یاری کنیم که این کار پیش برود.

دکتر هاشمی به کاربرد فناوری فضایی اشاره نمود و گفت: این فناوری ها در حوزه مسائل شهری و مدنی نیز می تواند راهگشا باشد چنانکه سال جاری، در موضوع سیل، داده های سنجش از دور در خدمت ستاد مدیریت بحران و برآورد خسارات سیل نهاده شد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: در بحث پژوهش باید به دو نکته توجه ویژه گردد، نکته اول این است که پژوهش حتما باید مسئله محور باشد. یکی از مسائلی که معمولا با آن روبرو می شویم، پژوهش های عرضه محور است که بر اساس یک احتیاج واقعی طراحی نمی شوند و این موضوعی است که می تواند نگاه ما را به پژوهش دچار تردید بکند.

وی گفت: خوشبختانه، در مجموعه فضایی کشور، نگاهی که به پژوهش وجود دارد و شاهد آن هستیم، نگاهی مبتنی بر حل مسئله است.

دکتر هاشمی افزود: نکته دوم، این است که مهم ترین و بزرگ ترین مراکز پژوهشی کشور در کنار شرکت ها و کمپانی های بزرگ شکل می گیرند، چنانکه بزرگ ترین مراکز پژوهشی که حداقل در حوزه IT می شناسیم، مراکز پژوهشی است که در کنار مراکزی مثل گوگل، IBM، آمازون، علی بابا و نظایر آن به چشم می خورد. این خود حاکی از این است که مراکز پژهشی ما مادامی اثرگذار هستند و می توانند نقش اساسی خود را در بحث توسعه ایفا نمایند که مبتنی بر احتیاج بوده و در کنار صنعت شکل بگیرند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات همچنین گفت: انتظار می رود و البته همین گونه است که پیشرفت هایی که در سال های اخیر در حوزه های فضایی شاهدش هستیم، حاکی از این است که هر موقع به پژوهش با هدف حل مسئله نگاه شده، پیشرفت های ارزشمندی رقم زده شده است.

دکتر هاشمی در مورد اهمیت تحقیق گفت: پژوهش در زندگی بشر باعث تحول شده است. آن چه که امروزه تحت عنوان تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتال از آن یاد می گردد، کارکرد ملموس بحث پژوهش است.

یکی از مصادیق آن در بحث پردازش گفتار و شناخت گفتار است، که کمتر از یک دهه پیش، در مراکز پژوهشی کوشش می شد که شناخت گفتار یا تشخیص صدا با دقتی حدود 60 تا 70 درصد انجام گردد، اما امروز، مشاهده می گردد که تشخیص صدا بدون یک بستر آموزشی و قوی محاسباتی، در گوشی های ما محقق شده است و این یک پیغام دارد که باید به آن توجه کرد. موضوعاتی که در گذشته ای نه چندان دور قابل باور نبودند، امروزه به صورت عینی به صورت یک اپلیکیشن در اختیار همگان نهاده شده است و این بدون هیچ تردیدی زندگی بشر را متاثر از خود خواهد نمود.

دکتر هاشمی همچنین گفت: نکته بعدی، بحثی است تحت عنوان BCI .BCI یعنی ارتباط بین کامپیوتر و مغز، یا به اصطلاح Brain and Computer Interaction، بدین مفهوم است کلاهی که با آرایه ای از سنسورها و الکترودها در قالب هدست، روی سر قرار می گیرد و از این طریق، می توان آن چیزی که در مغز می گذرد را به نحوی تحلیل و حتی به یک کامند تبدیل کرد که کارکرد آن برای به حرکت درآوردن اندام های حرکتی در افراد معلول به وسیله ارسال سیگنال هایی است که دستوراتی که در مغز صادر می شوند را بتواند تشخیص دهید.

وی افزود: بدون تردید، دانشگاه های ما می توانند در بحث پژوهش نقش محوری ایفا بنمایند و امروز به غایت راضی شدم گزارشی که دوستان دادند، بسیاری از پروژه هایی که در مجموعه پژوهشگاه فضایی شکل گرفته، با تعامل نزدیک و مستمر با دانشگاه های سراسر کشور بوده و این جای راضیی و راضیی است.

انتهای پیغام

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سرعت بخشی به حوزه فضایی کشور با ظرفیت های کریدور وافا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت بخشی به حوزه فضایی کشور با ظرفیت های کریدور وافا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید