لیبی، معامله امارات با سودان برای حمایت از ژنرال حفتر

به گزارش وبلاگ به آبادی، یک روزنامه لیبیایی فاش کرد که امارات از فرمانده نیروهای واکنش سریع در سودان خواسته از ژنرال حفتر در جنگ لیبی حمایت نظامی کند.

لیبی، معامله امارات با سودان برای حمایت از ژنرال حفتر

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ به آبادی ، روزنامه لیبین آبزرور فاش کرد که امارات از محمد حمیدتی فرمانده نیروهای واکنش سریع در سودان خواسته است برای حمایت از حمله ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر به طرابلس، تجهیزات نظامی به لیبی ارسال کند.

این روزنامه تأکید کرد، حمیدتی موافقت کرده است که در چارچوب تلاش های امارات برای نجات حفتر، دو گروهک مسلح را به لیبی اعزام کند. در مقابل، ابوظبی وعده ارسال حمایت های مالی و نظامی به حمیدتی را داده است.

هزاران مزدور از سودان و برخی کشورها در کنار نیروهای حفتر در چند جبهه مشغول جنگ هستند و برخی از آنها نیز تصاویر و ویدئوهایی از حضورشان در جبهه های سرت و جنوب طرابلس را در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر کرده اند.

نظام حاکم در خارطوم مشارکت سودان و اعزام نیروهای این کشور به جنگ جاری در لیبی را مصرانه انکار می کند ولی رادیو دبانجا سودانیه در ژوئیه 2019 گزارش داد که حمیدتی حدود چهار هزار نفر از نیروهای واکنش سریع را به لیبی اعزام کرده است تا از تاسیسات نفتی در منطقه نفتی الهلال حفاظت کرده و با این کار، نیروهای حفتر بر حمله به طرابلس متمرکز شوند.

پیشتر یک گروه از کارشناسان سازمان ملل طی گزارشی گفت، جنگجویان دارفور در لیبی به عنوان مزدور در حمایت از ژنرال حفتر می جنگند و در حال تقویت حضور خود در لیبی و تقویت توانمندی نظامی خود به منظور تلاش برای بازگشت برای جنگ در سودان هستند. یک گروه کارشناسی این سازمان در این گزارش خاطرنشان می کند خارطوم به ارسال سلاح به دارفور برای حمایت از مبارزه نظامی در آنجا و نقض تحریم های سلاح سازمان ملل متحد ادامه می دهد.

همچنین اخیراً فاش شد که امارات شهروندان سودانی را به عنوان مزدور برای جنگیدن در لیبی و سوریه از طریق عضویت در شرکت بلک شیلد جذب می کند. 25 دسامبر 2019 نیز روزنامه گاردین در گزارشی از دست داشتن ابوظبی در انتقال مزدوران برای جنگ در لیبی خبر داد.

لیبی از زمان سرنگونی نظام معمر قذافی در سال 2011 شاهد هرج و مرج سیاسی و بحران نظامی است. درحال حاضر دو طرف اصلی بر سر قدرت در این کشور جنگ دارند. یکی دولت وفاق ملی لیبی که مقر آن طرابلس است و از مآغازیت در نزد جامعه جهانی برخوردار است و دیگری دولت موقت در شرق لیبی با ریاست عبدالله الثنی که مجلس طبرق و ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر از آن حمایت می کنند.

نیروهای خلیفه حفتر، که از حمایت عربستان سعودی، مصر و امارات برخوردار است، از چهارم آوریل 2019 عملیات گسترده ای را علیه طرابلس آغاز کرده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "لیبی، معامله امارات با سودان برای حمایت از ژنرال حفتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیبی، معامله امارات با سودان برای حمایت از ژنرال حفتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید