مصرف کننده الگوریتم کشورهای پیشرفته هستیم، باید پایگاه داده بومی فراوری کنیم

به گزارش وبلاگ به آبادی، مدیرعامل یکی از استارتاپهای کشور گفت: برای پیشرفت بیشتر هوش مصنوعی در ایران باید به سمت فراوری پایگاه داده های بومی و استفاده از آن ها در الگوریتم های هوش مصنوعی حرکت کنیم.

مصرف کننده الگوریتم کشورهای پیشرفته هستیم، باید پایگاه داده بومی فراوری کنیم

سعید ابراهیمیان، مدیرعامل یکی از 50 استارتاپ برتر جهان و سه استارتاپ برتر کشور در گفت وگو با وبلاگ به آبادی، اظهار کرد: در جهانی امروز زمانی می توانیم در هوش مصنوعی صندلی مان را پیدا کنیم که با داده های عظیم سر و کار داشته باشیم. نکته مهم این است که ارزش پایگاه داده در هوش مصنوعی را بدانیم؛ بنابراین باید بکوشیم تا پایگاه داده های مناسبی برای آموزش دادن به شبکه های عصبی هوش مصنوعی داشته باشیم.

ابراهیمیان توضیح داد: در بسیاری از زمینه هایی نظیر پردازش تصویر نیز پایگاه داده های جهانی خوبی وجود دارد؛ برای مثال به دلیل تفاوت اتومبیل های ایران با کشورهای دیگر احتیاج است تا پایگاه داده های مخصوص فراوری شود، بنابراین اگر قرار باشد در ایران به سمتی حرکت کنیم، باید به سمت فراوری پایگاه داده های بومی و استفاده از آن ها در الگوریتم های هوش مصنوعی و بهبود آن حرکت کنیم.

وی درباره بازار هوش مصنوعی در ایران گفت: همه چیز بستگی به محصول فراوریشده دارد، هوش مصنوعی جزئی از تسهیل گری برای بالا بردن کیفیت یک محصول است؛ بنابراین بستگی دارد هوش مصنوعی در چه محصولی و به چه نحوه ای به کار گرفته شود، ولی تجربه می گوید چون هوش مصنوعی باعث کاهش نیروی انسانی و به نوعی هزینه ها می شود و کار کردن با حجم زیادی داده را میسر می نماید، معمولا کارهای غیرممکن را ممکن می نماید که برای بسیاری از سازمان ها، افراد و مجموعه ها جذاب است، بنابراین من فکر می کنم هوش مصنوعی در ایران نیز همانند همه جهان بازار خوبی برای کارکردن فراهم می نماید.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه مسائل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به صورت منبع باز (open source) در اختیار همه است و هر جای جهان باشید، می توانید از آن بهره ببرید، گفت: با استفاده از خلاقیت در هوش مصنوعی کارهای مختلفی می توان انجام داد. ایران هنوز در این زمینه فعالیت لازم را انجام نمی دهد، ما به نوعی مصرف نماینده الگوریتم های کشورهای پیشرفته هستیم و به دلیل به روز نبودن امکانات، در زمینه فراوری خیلی توانمند نیستیم و باید وقت و انرژی بیشتری بگذاریم.

وی ادامه داد: ما صرفا مصرف نماینده نیستیم؛ ولی در بهره گیری از سخت افزارهای تخصصی و مواردی که آموزش ها در حوزه یادگیری عمیق که به جای cpu (واحد پردازش مرکزی) در gpu (واحد پردازش گرافیکی) کار می نمایند، هنوز ضعف هایی داریم. وقتی امکان فراوری سخت افزارهای حوزه هوش مصنوعی را نداریم؛ این ضعف ها طبیعی است، در واقع فقط کشورهای محدودی مثل آمریکا این امکانات را دارند.

وی در پاسخ به سوال آیا هوش مصنوعی جای انسان را می گیرد که این روزها ذهن بسیاری از مردم را درگیر نموده است، به صحبت های ری کرزویل (Ray Kurzweil) متخصص کامپیوتر، نویسنده و مدیر مهندسی گوگل در کتابی با عنوان تکینگی نزدیک است اشاره نمود و اضافه نمود: در این کتاب کرزویل معتقد است هوش مصنوعی در سال 2048 از هوش انسانی پیشی می گیرد. در همایش های جهانی که در زمینه تکینگی در جهان برگزار می شود، عده ای زمانی که انسان ها از بیولوژی فراتر می روند را در سال 2030 و بعضی در سال 2040 پیش بینی نموده اند.

به گفته ابراهیمیان اینکه این اتفاق مثبت است یا منفی، بستگی به نگاه افراد دارد، ری این اتفاق را بسیار مثبت می داند، در حالی که خیلی از دانشمندان دیگر دل خوشی از تکینگی ندارند. همه چیز به نحوه نگاه و استفاده بر می شود؛ ولی چیزی که اهمیت دارد، این است که تحولی عظیم در جهان اتفاق خواهد افتاد و این تصور که انسان ها از کار برکنار می شوند، غلط است؛ در واقع شغل ها و فرصت های جدیدی ایجاد می شوند و مشاغل و مهارت های جدید جایگزین خواهند شد.

وی گفت: من معتقد نیستم که هوش مصنوعی جای انسان را می گیرد، به نظرم هوش مصنوعی به جای ضرر به او یاری خواهد نمود. مساله این است که خرد جمعی برای هوش مصنوعی محقق می شود، ما به هوشی می رسیم که در آن تجربه های بسیاری قابل الگوریتم کردن و استفاده کردن باشد. این همان ابزاری است که از خرد انسانی استفاده خواهد نمود و سپس از آن خواهد آموخت. به جای یک مغز، توان میلیاردها مغز در آن وجود دارد و توانمندتر از انسان خواهد شد، ولی باز هم چیزی که می آموزد، به مواردی که انسان آموخته است، بر می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مصرف کننده الگوریتم کشورهای پیشرفته هستیم، باید پایگاه داده بومی فراوری کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف کننده الگوریتم کشورهای پیشرفته هستیم، باید پایگاه داده بومی فراوری کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید