چطور با روزه گرفتن، لاغر شویم؟

به گزارش وبلاگ به آبادی، یک تعریف ساده و دم دستی برای روزه: وقتی روزه می گیریم یعنی باید به مدت طولانی در روز لب به غذا و نوشیدنی نزنیم.

چطور با روزه گرفتن، لاغر شویم؟

همان طور که می دانید روزه گرفتن در اسلام یعنی پرهیز از خوردن و آشامیدن از سحر تا افطار و البته پرهیزهای اخلاقی مانند ترک گناه و عادات ناپسند. چنین عملی فارغ از جنبه های معنوی و مذهبی، از نظر پزشکی برای سم زدایی بدن یا سایر دلایل حفظ سلامت استفاده می گردد. روزه گرفتن با هدف کاهش وزن بسیار رایج است و لاغر شدن بدین روش کاملاً امن و بی خطر به اثبات رسیده است. اما روزه گرفتن غیراصولی خالی از خطر نیست. به دلیل خطراتی که ممکن است با روزه گرفتن برای سلامت شما ایجاد گردد، به شما پیشنهاد می کنیم نکاتی که در ادامه گفته می گردد را رعایت کنید تا روزه گرفتن برای بدنتان هم سلامت باشد و هم پرفایده. علاوه بر این، به هدفی که در پی آن هستید نیز خواهید رسید.

1- اگر صرفاً برای لاغری تصمیم به روزه گرفته اید، سعی کنید ابتدا از مدت زمان کوتاه آغاز کنید تا به برنامه های طولانی تر برسید. اگر اولین بارتان است که روزه می گیرید، روزه کله گنجشکی یا لب فرو بستن از طعام به مدت 12 ساعت کافی است. معمولاً این روزه را از شامگاهان یا سحر باید آغاز کرد. روزه گرفتن بیش از چند روز به دلایل پزشکی توصیه نمی گردد. بنابراین، خطرناک خواهد بود که بدن خود را بدون آمادگی لازم برای تطبیق دادن در آماج حملات روزه قرار دهید تا صرفاً به هر قیمتی که شده لاغر شوید.

2- در ابتدای کار، باید بدن خود را برای کاهش وزن آماده کنید و عادات غذایی غیرضروری خود را حذف کنید تا ناگهان فشار به بدنتان وارد نکنید؛ مثلاً مصرف الکل، قند و شکر و کافئین را یک هفته قبل از آغاز روزه گرفتن قطع کنید. حتماً باید مصرف نیکوتین را محدود یا به طور کل قطع کنید و سعی کنید از خوردن گوشت قرمز هم اجتناب نمایید. یکی از اهداف روزه گرفتن پاکسازی بدن از شر چنین سمومی است. بنابراین، معمولاً با عادت کردن به پرهیز از چنین موادی به سلامت خودتان کمک زیادی خواهید کرد.

3- وقتی برای کاهش وزن روزه می گیرید مصرف غذا را به یک وعده در روز کاهش دهید. بهترین زمان برای خوردن این وعده غذایی معمولاً ساعت 3 عصر است. زیرا برای برخی از مردمی که شغل آزاد دارند یا آنهایی که خانه دار هستند تقریباً اواسط روز محسوب می گردد. این وعده فقط باید شامل آب، چای یا آبمیوه و برخی از انواع میوه ها یا سبزیجات خام باشد تا به طور حتم بدن سم زدایی گردد و وزن کاهش پیدا کند.

4- از ورزش کردن و انجام فعالیت های پرتحرک و شدید در زمانی که روزه هستید بپرهیزید. با این که ترک ورزش ممکن است با هدف شما در برنامه کاهش وزن در تناقض باشد اما خوب است بدانید که بدن شما از نظر فیزیکی برای انجام هیچ شکلی از ورزش به دلیل تأثیرات روانی روزه گرفتن آمادگی لازم را ندارد. نخوردن آب و غذا به صورت موقت میزان انرژی بدن شما را کاهش می دهد؛ یعنی همان انرژی که قرار بود بدن برای انجام فعالیت ها مصرف کند.

5- بعد از این که روزه خود را افطار کردید، میزان غذایی که باید بخوردید را به آرامی میل کنید. پرخوری و تند غذا خوردن در زمان افطار بسیار شایع است اما مهم است بدانید که به تدریج پس از گذشت چند روز مصرف غذای شما کم می گردد و سیستم گوارشتان به شرایط عادی برمی گردد.

چند نکته و هشدار:

  • انتظار نداشته باشید که چنین روزه ای بدون عوارض جانبی باشد. عوارض جانبی روزه با هدف کاهش وزن شامل سردرد، احساس گرسنگی و ضعف، سرگیجه و عصبی شدن است. معمولاً بدن بعد از سه روز به این برنامه عادت می کند و این علائم به تدریج کاهش پیدا می کند یا به طور کل از ناپدید می گردد.
  • خانم هایی که باردار هستند یا بیماری های مزمن دارند هرگز نباید این روزه را بگیرند.

توجه: این روزه فقط از نظر نخوردن و نیاشامیدن و نام گذاری شباهت کوچکی با روزه ای دارد که مسلمانان در ماه رمضان می گیرند و نباید با آن اشتباه گرفته گردد. در اصل، این برنامه کاهش وزن نوعی رژیم به شمار میرود که از حیث مدت طولانی پرهیز از خوردن و آشامیدن روزه نامیده می گردد.

منبع: فوت و فن

به "چطور با روزه گرفتن، لاغر شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور با روزه گرفتن، لاغر شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید