کجا فیل ببینیم؟

به گزارش وبلاگ به آبادی، در دنیای گردشگری حیات وحش و سافاری، به جرئت می توان گفت فیل ها در زمره بهترین حیوانات قرار دارند.

کجا فیل ببینیم؟

فیل ها بزرگ ترین حیوانات خشکی زی هستند. از جمله تعیینه های اصلی ظاهری این جانوران اول از همه می توان به خرطوم و عاج ها و سپس به گوش های پهن و بزرگ و بعلاوه پاهای بسیار بزرگ آن اشاره نمود. به طور کلی فیل ها به دو گونه اصلی تقسیم می شوند. فیل های آفریقایی و فیل های آسیایی که هر کدام در قاره ای جدا یافت شده و ویژگی های منحصربه فردی نیز دارند. هر کدام از این دو گونه، خود به زیرشاخه های بیشتری تقسیم می شوند اما گر گونه های فیل ها را به صورت کلی آنالیز کنیم، به همین دو گونه خواهیم رسید.

فیل آفریقایی جثه بزرگ تری دارد. قد این جانوران بین 2/5 تا 4 متر بوده و وزن آن ها بین 2/268 تا 6/350 کیلوگرم است. فیل های آسیایی قدی بین 2 تا 3 متر و وزنی بین 2/041 تا 4/990 کیلوگرم دارند.

فیل ها گیاهخوار بوده و از علف ها، ریشه گیاهان، میوه ها و حتی چوب روی درختان تغذیه می نمایند. این جانوران از عاج های قدرتمند خود برای کندن پوست درختان و بیرون آوردن ریشه گیاهان استفاده می نمایند. اندازه غذایی که یک فیل به صورت روزانه مصرف می نماید با وزن و جثه اش رابطه مستقیم دارد. به عنوان مثال یک فیل بالغ روزانه حدود 136 کیلوگرم غذا می خورد. فیل ها به صورت گله ای زندگی می نمایند و مسن ترین فیل ماده در گله وظیفه رهبری کل گروه را بر عهده دارند. در خصوص اجتماعی بودن یا منزوی بودن فیل ها نکته جالبی مطرح است. فیل های ماده اعم از جوان و پیر و بزرگ و کوچک و بعلاوه نرهای جوان همگی با یکدیگر زندگی می نمایند و فیل های نر بالغ هر کدام جداگانه زندگی می نمایند.

فیل ها قوانین خاصی را برای زندگی خود دارند. به عنوان مثال، هنگامی که دو فیل یکدیگر را می بینند به نشانه برقراری ارتباطی صمیمانه از یکدیگر انتظار دارند که هر کدام خرطوم خود را به جلو بکشد و هر دو فیل این کار را انجام خواهد داد. در بسیاری از موارد مشاهده شده که فیل ماده رهبر به تمامی فیل های جوان نحوه صحیح این کار را آموزش می دهد. به طور کلی زندگی گروهی و مستقل فیل ها و نحوه ارتباط آن ها با یکدیگر بسیار زیبا، جالب و دلنشین است و دنیای خاص خود را دارد

طبق گزارش ها اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست یا IUCN، نسل فیل های آسیایی در خطر انقراض است. تعداد دقیق جمعیت فیل های آسیایی هم اکنون موجود است و محققین از نسل دقیق این گونه از فیل ها اطلاع دارند و با این وجود معتقدند که این نسل این جانوران رو به کاهش است و اگر به شرایط آن ها رسیدگی نگردد در آینده ای نه چندان دور شاهد انقراض این گونه دوست داشتنی از حیوانات خواهیم بود.

از سویی دیگر فیل های آفریقایی در دسته آسیب پذیر قرار گرفته اند. این بدان معنا است که این فیل ها به نسبت فیل های آسیایی شرایط جمعیتی بهتری دارند اما به طور کلی آن ها هم نیازمند رسیدگی و توجه هستند. به طور کلی شرایط فیل های آفریقایی بسیار بهتر است و محققین بر این باورند که نسل این گونه از فیل ها در حال افزایش است. متاسفانه اصلی ترین عامل از بین رفتن فیل ها شکار غیرقانونی آن ها است که این شکار به شکل بی رحمانه ای برای جدا کردن پوست یا عاج این جانور انجام می گردد و نسل این جانوران را شدیدا به سمت خطر و شرایط بحرانی کشانده است.

در خصوص گونه های مختلف فیل ها نکات جالبی مطرح است. به عنوان مثال، فیل های آفریقایی را می توان از روی گوش هایشان شناسایی کرد. هنگامی که گوش های این جانوران کاملا پهن و باز است، شکل گوش ها شبیه شکل قاره آفریقا است! فیل های آسیایی گوش های کوچک تری دارند که در بخش بالایی شکلی گرد و در بخش پایینی حالت صاف تری به خود گرفته است. گوش های بزرگ فیل ها همانند سیستم خنک نماینده برای این جانوران عمل می نماید و گرما را دفع می نماید. بزرگ ترین فیلی که تا به امروز یافت شده فیلی آفریقایی بود که 10,886 کیلوگرم وزن داشت و قد آن 3/96 متر بود.

هنگامی که هوا بسیار گرم است و این گرما فیل ها را اذیت می نماید، این جانوران آب خنک را با خرطوم خود بالا کشیده و از پشت روی بدن خود می ریزد. این کار که دقیقا همانند دوش حمام عمل می نماید، باعث می گردد تا فیل ها خنک شوند و گرما آن ها را اذیت نکند. جالب است بدانید که خرطوم یک فیل بیش از 100,000 ماهیچه دارد. این جانوران از خرطوم های خود برای نفس کشیدن، برداشتن یا جا به جا کردن چیزها، فراوری صدا، نوشیدن، خنک شدن و بو کردن استفاده می نمایند. به طور کلی خرطوم عضو بسیار مهم و کارآمدی برای فیل ها به شمار می آید.

نکته بسیار جالب و عجیبی در خصوص عاج فیل ها مطرح است. دقیقا همانند انسان ها که یا راست دست هستند یا چپ دست، فیل ها هم یا راست عاج هستند یا چپ عاج! این نکته شاید بسیار عجیب به نظر برسد اما حقیقت دارد و هر کدام از فیل ها از یکی از عاج ها بیشتر از دیگری استفاده می نماید و آن عاج برتر است! تشخیص عاج برتر در فیل ها به هیچ وجه کار سختی نخواهد بود. تمام فیل ها مخصوصا فیل هایی که بالغ تر هستند، یک عاج دارند که از دیگری فرسوده تر شده و تعیین است که بیشتر از آن استفاده شده است. این عاج فرسوده دقیقا همان عاج برتر جانور به شمار میرود که بیشتر از آن استفاده شده است.

پوست فیل ها بسیار ضخیم است اما با این وجود این پوست نسبت به آفتاب حساسیت نشان می دهد. به منظور حفاظت از نور خورشید، فیل ها همیشه لایه ای از خاک یا گل و لای را روی پوست خود می ریزند. به طور کلی فیل های آفریقایی در صحراهای آفریقا، جنگل های بارانی و بخش های مرکزی و غربی آفریقا یافت می شوند و فیل های آسیایی را می توان در منطقه ها و کشورهایی همانند نپال، هند و جنگل های جنوب شرقی آسیا یافت.

ازاین رو اگر قصد سفر به هند را دارید و می خواهید تماشا فیل ها را از نزدیک تجربه کنید، تور هند را در وبلاگ به آبادی می توانید از آژانس های معتبر گردشگری با پایین ترین قیمت بخرید.

تور هند مقرون به صرفه

نظر شما در خصوص فیل ها چیست؟ آیا مایل به تماشا این جانوران از نزدیک هستید؟ نظرات خود را با وبلاگ به آبادی در میان بگذارید.

منبع: کجارو / livescience.com

به "کجا فیل ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کجا فیل ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید