کلیسای جامع گوا، بنایی تاریخی در شهری تفریحی

به گزارش وبلاگ به آبادی، معرفی کلیسای جامع گوا

گوا شهری ساحلی در هند است که ساختار آن ترکیبی از فرهنگ هندی و پرتغالی است، با توجه به این که در این شهر سواحل متعددی وجود دارد هر کدام حال و هوای خاص خودشان را دارا هستند. علاوه بر ساحل، غذاهای خوشمزه این شهر دلیل دیگری است تا گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند؛ اما ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره کلیسای جامع گوا صحبت کنیم. این کلیسا محوطه بسیار زیبا و دیدنی دارد که برای قدم زدن و تغییر آب و هوا بسیار مناسب است. این کلیسا یکی از مهمترین جاذبه های گوا است و نام آن در فهرست جهانی جهانی یونسکو به چشم می خورد. برای آشنایی بیشتر با کلیسای جامع گوا در ادامه همراه با ما باشید.

کلیسای جامع گوا، بنایی تاریخی در شهری تفریحی

هند سرزمینی وسیع است که شهرها و جاذبه های دیدنی را در خود جای داده است، گوا شهری ساحلی و جذاب است و برای کسانی که اهل تفریحات ساحلی هستند گزینه ای بسیار جذاب و مناسب است. این کلیسا از مهمترین جاذبه های گوا است که نام آن در فهرست دنیای یونسکو به چشم می خورد. ناقوس سنگی که در این کلیسا قرار گرفته است عظیمترین ناقوس سنگی دنیا است که می توانید از آن دیدن کنید. کلیسای جامع گوا از مشهورترین کلیساهای گوا و همچنین عظیمترین کلیسا در قاره آسیا به شمار می رود؛ با توجه به اینکه منطقه ای بسیار خوش آب و هوا است و محوطه بسیار زیبایی دارد برای پیاده روی و قدم زدن محل بسیار مناسبی می باشد. کلیسای جامع گوا که آن را با نام کلیسای سانتا کاترینا می شناسند عبادتگاهی مخصوص برای کاتولیک های ساکن گوا می باشد که با نام سه کاتدرال هم در این شهر می شناسند؛ این بنا در منطقه ولها (velha) و در ساحل رود مندوی (Mandovi River) واقع شده است. این منطقه یکی از خوش آب و هواترین قسمت های شهر است و آن را با طبیعت سرسبز و نابش می شناسند.

کلیسای جامع گوا از همه کلیساهای این شهر قدیمی تر است و شهرت بسیاری هم دارا می باشد و همین خود دلیلی شده تا در بین هندی ها و گردشگران از شهرت بسیار بالایی برخوردار باشد. این عبادتگاه برای ادای احترام به یکی از مهمترین قدیسان دین مسیحیت به نام کاترین اسکندریه نیز بنا شده و در دنیا لقب عظیمترین کلیسا در سراسر آسیا را دریافت نموده است. ساخت کلیسای جامع گوا در سال 1562 میلادی شروع شد و سرانجام در سال 1619 میلادی ساخت آن به سرانجام رسید و آن را بر روی عموم مردم بازگشایی کردند. جالب است بدانید که هزینه ساخت کلیسای جامع گوا را از خزانه سلطنتی و فروش غنایم جنگی پرداخت کردند.

از آن موقع تا به امروز روبه روز بر شمار هواداران این بنا افزوده شده و جز برترین جاذبه های شهر به شمار می رود؛ پرتغالی ها این مکان را نماد قدرت، ثروت و شهرت خود می دانند و هنوز هم گردشگران بسیاری به سوی آن می شتابند. وسعت این کلیسا بسیار زیاد است و همین خود دلیلی است تا توجه گردشگران خارجی به سمت آن جلب گردد و بین مسلمانان و دیگر اقلیت های مذهبی گوا هم جز مکان محبوب به شمار می رود و عمده علت آن ظاهر با شکوه و پرعظمتی است که دارا می باشد. از دلیل های دیگر شهرت این کلیسا، می توان به حضور اسقف اعظم در آن اشاره نمود. اسقف اعظم گوا این کلیسا را برای هدایت مردم و رسیدگی به امور مذهبی شان، برگزیده است و این تصمیم وی باعث شده تا بر شمار بازدیدنمایندگان این عبادتگاه افزوده گردد.

معماری کلیسای جامع گوا

اگر بخواهیم کمی درباره معماری کلیسای جامع گوا و ویژگی های ظاهری آن صحبت کنیم، باید اینطور بیان کنیم که قسمت جلویی بنای کلیسا 35 متر ارتفاع و 55 متر عرض داشته است؛ اما به دلیل وجود یک برج 76 متری در کنار ساختمان اصلی، ارتفاع آن بسیار بیشتر به نظر می رسد. در زمان های گذشته این عبادتگاه دو برج در دو سوی خود داشت، اما یکی از آن ها تخریب شد و حالا تنها یک برج ناقوس در سمت غربی عبادتگاه به چشم می خورد. سبک معماری این کلیسا پرتغالی یا مانوئلین (Manueline) است، اما در ساخت کلیسای جامع گوا از سبک های معماری دیگری هم استفاده نموده اند. جالب است بدانید که کلیسای جامع گوا هنر دست معمارانی چون جولیو سیما (Julio Simao)، آمبروسیو آرگاییرو (Ambrosio Argueiro) و استالوارت (Stalwart) است و آن ها توانستند اثری جاودان را از خود به جای گذارند.

بخش های مختلف کلیسای جامع گوا

  • ناقوس

همانطور که در ابتدای متن هم گفتیم عظیمترین ناقوس دنیا در کلیسای جامع گوا قرار گرفته است که محل قرار گیری آن بر فراز این عبادتگاه می باشد. این ناقوس که به آن گلدن بل (Golden Bell) یا زنگ طلایی می گویند از سنگ ساخته شده است. گفتنی است که منظور زنگ طلا رنگ و جنس آن نیست بلکه ارزش معنوی آن است. کلیسای جامع گوا 5 ناقوس دارد ولی تنها گلدن بل آن مشهور است.

  • برج ها

در مطالب بالاتر هم گفتیم که کلیسای جامع گوا در گذشته دو برج زیبا و سفید رنگ داشته که در حال حاضر یکی از آن ها وجود ندارد و در سال 1776 میلادی سقوط کرد و نابود شد. داخل این برج سفید رنگ، سراسر با نقاشی های قدیمی پوشیده شده است و سمت راست آن یک صلیب به نام صلیب معجزات به چشم می خورد. اغلب نقاشی هایی که در این قسمت وجود دارند راوی زندگی قدیس کاترین هستند.

  • محراب

کلیسای جامع گوا دارای 3 محراب کوچک و یک محراب عظیم اصلی است. روی محراب اصلی این کلیسا ریرداس قرار گرفته است، ریرداس در واقع یک برجستگی عظیم است که شباهت زیادی به پرد نمایش در تئاتر می باشد که از جنس آن از فلزهای گرانبهاست. محراب اصلی، مهم ترین قسمت کلیسای جامع گواست. تمام این بخش به رنگ طلایی و براق ساخته شده و بسیار زیبا و دیدنی است. مسیحیان در این مکان به راز و احتیاج می پردازند و امور مذهبی خود را انجام می دهند؛ برای مثال شمع روشن نموده و با حضرت مسیح و مریم درد و دل می نمایند

  • دروازه و راهروها

کلیسای جامع گوا یک دروازه عظیم و اصلی از جنس چوب دارد که رنگ آن قهوه ای پررنگ است و میان بنای سفید کلیسا به خوبی می تواند جلوه گری کند. با عبور از این دروازه عظیم وارد ترنسپت (transept) کلیسا می شوید، ترنسپت یا قسمت بازویی ساختمان به بخشی راهرو مانندی گفته می گردد که از ابتدا تا سرانجامی ساختمان ادامه دارد. زمانی که وارد این راهروی عظیم و طولانی می شوید به چندین راهروی دیگر راه پیدا خواهید کرد که مهمترین نکته آن در همان ابتدا گذر از در اصلی کلیسا می باشد. ستون های ضخیمی است که در سراسر راهروها دیده می شوند؛ انگار وارد دالانی پیچ در پیچ شده اید که هر آن امکان گم شدن در آن ها وجود دارد. اگر کمی اهل کنجکاوی باشید می توانید مجسمه هایی که در دالان های راهرو قرار دارند را مشاهده کنید.

  • شبستان

یکی دیگر از بخش های این کلیسا شبستان آن است؛ همان تالار عظیمی که در سرانجام به محراب اصلی می رسد. گفته می گردد در سال 1919 میلادی فردی که دارای بصیرت و بینشی ماورایی بود تصویری خیالی از حضرت مسیح را در این مکان دید؛ به همین خاطر این شبستان ارزش معنوی بسیار بالایی دارد. همه عکس هایی که در این قسمت به چشم می خورند راجع به کاترین و سرنوشت او هستند. بخصوص زمانی که منتظر اعدام بود.

  • کتیبه راهنما

زمانی که وارد کلیسای جامع گوا می شوید، در کنار ورودی اصلی آن کتیبه ای از جنس مرمر و سفید وجود دارد که در سال 1562 میلادی در این مکان قرار داده شده است. این کتیبه از همان زمان که پادشاه دستور ساخت آن را داد نیز در این مکان قرار گرفته است و به زبان لاتین نوشته شده است.

  • تزیینات کلیسا

در بیشتر قسمت های کلیسای جامع گوا تزئینات بسیار جذاب و فریبنده ای وجود دارد که هر کدام بیان نماینده روایات مختلف و منحصر به فردی هستند. به طور مثال بعضی از آن ها فرشته های نگهبان را نشان می دهند که یکی از معروف ترین این نوع مجسمه ها کریستوفر نام دارد وی یکی از مشهورترین قدیسان دین مسیحیت به شمار می آید. پیشنهاد می کنیم که حتما صلیب این کلیسا را بروید و از نزدیک ببینید، زیرا این صلیب برای مسیحیان ارزشمند است و افراد زیادی به دیدن این صلیب می فرایند تا درخواست شفای بیمار نمایند.

  • محوطه

محوطه داخلی کلیسای جامع گوا بسیار زیبا و دلبربا است و بازدیدنمایندگان این عبادتگاه می توانند ساعت ها درون آن به گردش و تفریح بپردازند. این حیاط منظره ای دیدنی دارد و به دلیل همجواری با رود مندوی مکان خوبی برای گشت و گذار بازدیدنماینده ها به حساب می آید.

دسترسی به کلیسای جامع گوا

به منظور دسترسی به کلیسای جامع گوا می توانید از وسایل نقلیه عمومی که در سطح شهر وجود دارد بهره ببرید یا اینکه از تورهای تفریحی که برای بازدید از کلیسای جامع گوا برگزار می گردد، بهره ببرید.

ساعات بازدید: همه روزه از 7:30 تا 18:00 (یکشنبه ها در سه نوبت اجازه بازدید خواهید داشت 7:15 |10:00 | 14:00)

منبع: الی گشت

به "کلیسای جامع گوا، بنایی تاریخی در شهری تفریحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای جامع گوا، بنایی تاریخی در شهری تفریحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید